Byggahus.se

Kan man siliconlimma badrumströskeln direkt på plattan? + 1 fråga till.

1. Pompadom
    Medlem · 75 inlägg
    Skall montera karm och tröskel innan mattläggaren kommer.
    Han har redan flytspacklat och på ett sådant sätt att jag nu skall ställa in karmen och lägga tröskeln ovanpå den spacklade plattan.

Fråga 1:
    Fäster våtrumssilicon tillräckligt för att jag skall kunna använda det som lim på spacklet?
    Vill ju helst kunna få bort tröskeln igen vid framtida renoveringar eller om den behöver bytas av ngn anledning.

Fråga 2:
    Flytspacklet går ju något mer än till hälften in i dörröppningen och i angränsande hall så ligger det ett furugolv.
    Mellan plattan och furugolvet finns en liten glipa på ca 5 mm som rörelsemån för golvet, lika mycket i andra änden av golvet. Fast hallen är endast 1,30 m bred och golvet är lagt på bredden så jag tror inte att det kommer röra på sig så mycket.
    Tanken är ju att tröskeln limmas ovanpå plattan på badrumssidan. Från hallen sett får jag passa in någon form av eklist under tröskeln för att dölja den ca 3,5 cm höga glipa som sedan blir mellan furugolv och tröskel.

Hur hade ni fäst "eklisten" mot tröskel och furugolv?
    Skall jag endast fästa listen i tröskeln eller endast i golvet?
    Eller kanske i bägge? Hade även här tänkt limma.

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · 8 166 inlägg
    Sätt trösklen ovanpå matta eller klinker med PL400 . Sätt i press (använd något tungt) under ett dygn, så sitter den fast ordentligt. För att ta bort den knackar man in ett slätt stämjärn eller en kil i ena änden.

• Laddar…
  3. fahlis
    Medlem · 1 558 inlägg
    … endast fästa listen i tröskeln!

Absolut inte i bägge. Då kan ju inte den delen av golvet röra sig.

• Laddar…
  4. Pompadom
    Medlem · 75 inlägg
    Låter vettigt.
    Hur kan man undvika att tröskeln klapprar när man kliver på den.
    Mjukfoga under listen mot golvet kanske?

Borde jag även använda pl400 till att limma ihop tröskeln med listen eller är det bättre med vanligt trälim?

Funkar det lika bra med pl600? Har det hemma.

Redigerat 20 dec 2014 19:47