Hej på er!

Vi har köpt en fototapet på rusta (jaa,den var billig och jag förväntar mig inga stordåd av den) men som jag har läst på nätet så ska den visst vara helt hopplös att få upp.

Den är inte non-woven(heter det så?) utan ska alltså limmas på våden men det är visst där det strular. Den krullar ihop sig och man ska vara supersnabb med att få upp den om det ska funka..

Nu funderar vi på om vi kanske kan limma direkt på väggen ändå?Även fast den inte e gjord så...Vad är det som kan hända om man gör så med en tapet som inte är gjord för det? Nån som vet? Krymper den eller fäster den inte eller vad är skillnaden lixom?

Går ej,måste ligga och dra/svälla ex antal minuter beroende på fabrikat.

Jag köpte en gång tapeter som försäljaren sade var nonwoven. Därför började jag med att limma på väggen, men upptäckte efter några våder att det stod papperstapet på rullen. Det gick mycket lättare när jag började limma på tapeten i stället. Den svällde efter att man satt den på väggen och det blev svårt att få jämna skarvar. Dessutom blev det lätt veck som var svåra att borsta bort. Svaret är alltså att det går, men det är mycket svårare att få ett bra resultat.

Erik

tobbe72 skrev:
Går ej,måste ligga och dra/svälla ex antal minuter beroende på fabrikat.
Jo det var min tanke oxå,men det står på förpackningen att man snabbt som ögat ska rolla på lim och sen direkt sätta upp den på väggen...Så då tänkte jag att det ju borde gå att limma direkt på väggen istället?

Problemet med denna tapet verkar vara att kanterna krullar ihop sig så fort limmet kommer på våden...Vi har ju inte provat än och funkar det inte att sätta upp den så får man väl reklamera isf...Men man undrar ju vad som är enklast...

Avemo skrev:
Jag köpte en gång tapeter som försäljaren sade var nonwoven. Därför började jag med att limma på väggen, men upptäckte efter några våder att det stod papperstapet på rullen. Det gick mycket lättare när jag började limma på tapeten i stället. Den svällde efter att man satt den på väggen och det blev svårt att få jämna skarvar. Dessutom blev det lätt veck som var svåra att borsta bort. Svaret är alltså att det går, men det är mycket svårare att få ett bra resultat.

Erik
ahh ok,så den sväller på väggen då istället? Ja då e det väl inte enklare förståss....

Men om man "snabbt som ögat" skall upp med den för att det ska fungera så verkar det ju vara lika bra att sätta på limmad vägg? Jag menar, hinner ju inte svälla så mycket om man ska göra det så snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.