9 659 läst · 15 svar
10k läst
15 svar
Kan man såga i klinkers för hand med bågfil?
Sida 1 av 2
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Kan man såga i klinkers för hand med bågfil? Och är det en bra idé i så fall?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det rör sig om mycket lite 
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Exakt hur långt är det då behöver såga? Jag gav mig på övningen att handsåga klinkers för hand med ett blad anpassat klinkers för några år sedan. Jag vill minnas att jag hade ca 40 cm totalt jag behövde såga. Efter 3cm gav jag upp och åkte och hyrde en kakelsåg (vattenkyld med diamantklinga). Tror jag sparade ett antal timmar totalt, resorna till hyrfirman inräknat.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Strax under en meter har jag tänkt mig att försöka såga. Det är väll i och för sig inte särskilt dyrt att hyra en vinkelslip, och jag hyrde en förra gången jag var i farten med någott liknande.P pyro skrev:Exakt hur långt är det då behöver såga? Jag gav mig på övningen att handsåga klinkers för hand med ett blad anpassat klinkers för några år sedan. Jag vill minnas att jag hade ca 40 cm totalt jag behövde såga. Efter 3cm gav jag upp och åkte och hyrde en kakelsåg (vattenkyld med diamantklinga). Tror jag sparade ett antal timmar totalt, resorna till hyrfirman inräknat.
Det är lördag i morgon och jag har hela helgen på mig att såga. Är jag inte färdig till på måndag så ska jag överväga tanken att hyra en vinkelslip.
God natt gott folk
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Budgetförlag: Låna en kakelkap av en kompis.
Alla har väl någon bekant som har en?
Annars är de enkla billiga att köpa:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/elektriska-kakelkapar/kakelkap-243005/
Alla har väl någon bekant som har en?
Annars är de enkla billiga att köpa:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/elektriska-kakelkapar/kakelkap-243005/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ni har rätt en meter är för långt att såga.
Men jag kom på ett trick nämligen att knippsa av en bit i taget med sidoavbitaren.
Det går fortare med en vinkelslip men på detta sätt så går det fort nog tycker jag. Och jag sätter givetvis sidan som jag har knippsat i ner mot golvet in i väggen.
Men jag kom på ett trick nämligen att knippsa av en bit i taget med sidoavbitaren.
Det går fortare med en vinkelslip men på detta sätt så går det fort nog tycker jag. Och jag sätter givetvis sidan som jag har knippsat i ner mot golvet in i väggen.