Hej, jag ska flytta in i en lägenhet där tidigare boende har satt upp en akustikpanel på en hel vardagsrumsvägg. Den är iofs snygg, men problemet är att jag behöver använda väggen till att sätta upp väggfasta hyllor för böcker, typ Elfa Sparringsystem. Kan man göra det utanpå akustikpanelen och fästa i väggen bakom, eller måste man ta bort hela akustikpanelen för att kunna använda väggen för hyllor?

Skulle säga att det bl.a. beror på hur akustikpanelen är konstruerad.

För att inte riskera att hela skenan kommer att luta, alltså att nederdelen trycker in akustikpanelen i nederkant så behöver det vara något hårt material genom hela akustikpanelen just där skruvarna sitter eventuellt även i nederkant av sparrisskenen & eventuella strategiska ställen.
T.ex. kan man ha en rundstav av nylon som skruven går genom, t.ex
https://lundgrenssverige.se/sv/prod...-rundstav-10-mm--GUMMIPLAST049_009--7864-4210

B
Låter väl rimligt att borra igenom och fästa i väggen bakom. Borde funka bra om du borrar djupt nog

Har du tur så går skenorna in mellan ribborna men det beror på modell av panel så du får mäta.
Annars så skulle jag fundera på att använda Elfa classic och fälla in en bräda i överkant för bärlisten.
Räkna intw med att få rätt avstånd på konsollerna för Elfas färdiga hyllor

Ofta är dom gjorda av dämpduk ock MDF. Det är bara att borra igenom och skruva i väggen.

Tusen tack för era svar! Då verkar det ju fullt görbart, men lite mer trixigt än på en vanlig, slät vägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.