Byggahus.se

Kan man sätta stickpropp på denna fläkt eller måste den vara fast ansluten?

1. J
    Medlem Nivå 9
    innebär det du skriver att det är ok (men inte förstahandsvalet) att sätta fläkten i väggen dra kabel utanpåliggande (alt i rör i väggen) till (utanpåliggande) kopplingsdosa och från kopplingsdosa ha anslutningssladd med stickpropp?

Eller måste isåfall sladden med stickpropp gå "direkt" från fläkten som på bilden ovan?

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det skulle jag säga är en typiskt fånig lösning utan egentlig mening :( Om man behöver stickpropp för funktionens skull så monterar man en strömbrytare.

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 9
    ok fånig och ser knepigt ut helt klart.

men är det tillåtet att ansluta på det sättet med stickpropp till kopplingsdosa och vidare till förbrukare?

4. Bo.Siltberg
    Det finns inget specifikt förbud, utan man får använda sunt förnuft och bedöma vad som är lämpligt. Man får sätta en stickpropp på hela huset om man vill, men så gör man ju inte.

5. J
    Medlem Nivå 9
    ok
    testade fläkten nu och den låter lite mer än jag trodde den skulle göra.

Går det bara att minska spänningen till denna typ av fläkt för att få ned hastigheten?

kan man då använda en dimmer eller vad använder man för att sänka farten på fläkten?

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Ser ofta takfläktar på hus, där fläkten är ansluten med en bit flexibel kabel och till ett vanlig eluttag.

7. Purre
    Medlem Nivå 3
    Nej det går inte. Enklast är att köpa en fläkt från Pax eller Fresh då dessa låter mindre. Pax vet jag man kan montera allpolig brytare direkt på fläkten också så då har du löst den saken också.

• Laddar…
  8. Bo.Siltberg
    • Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 9
    Kollade på fresh intellivent P som verkar bra och har mycket lägre ljudnivå

kollade sedan på PAX Calima som också är mycket tystare och där det dessutom går att styra fläkten via app i telefonen inkl varvtal och veckoinställningar mm.

både fresh och PAX har inbyggd allpolig brytare dessutom.

Det blir nog att köpa en PAX Calima fläkt :)

• Laddar…
  10. Bo.Siltberg
    Går det inte att få dem utan denna inbyggda brytare och spara någon hundralapp?

11. J
    Medlem Nivå 9
    nä de finns bara i en variant vad jag har sett.
    Men för mig är det ok med inbyggd brytare - fläkten ska rengöras 2 ggr årligen så bra att strömmen bryts enkelt

12. Purre
    Medlem Nivå 3
    Pax har till sina billigare modeller möjlighet att köpa till allpolig brytare så där får man köpa till den eller spara 100kr på att inte köpa den. Däremot top of the line som Calima är så har man inte något val.

13. J
    Medlem Nivå 9
    PAX Calima
    denna fläkt kan installeras med 12V - anslutning.

krävs fortfarande 1.5 kvmm ledare vid fast anslutning eller gäller annat vid 12V?
    effekt 4 W om det spelar roll.

Gissar att 1.5 kvmm kravet beror på säkringsstorlek normalt 10A och om jag väljer att ansluta fläkten till 12V och sätter en 1A säring på 12V sidan påverkar det kravet på ledardiameter?

14. Bo.Siltberg
    Kravet på minsta area 1.5 mm² gäller av mekaniska skäl för alla fast installerade starkströmsledningar, och gäller både 230 och 12 V. Men med denna låga ström kan man se SELV-transformatorn som en anslutningspunkt och välja area efter strömmen. Man har redan lättar på dessa regler för belysningskretsar.

15. Purre
    Medlem Nivå 3
    Det finns inga pengar att spara i att välja någon tunnare kabel, då är man snålare än snålaste smålänningen.