Byggahus.se

Kan man sätta in lampor i tak där det saknas krok?

1. E
    Medlem · 69 inlägg
    Hej.

I nya lägenhetens vardagsrum så ser jag att det i taket inte finns några krokar där man kan hänga lampor. Däremot ser jag två väggutag högt upp på ena väggen där man brukar stoppa in lampors sladdar. Såhär ser det ut:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vardagsrum 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vardagsrum.jpg

Så nu undrar jag två saker:

1) Går det att sätta dit lampor som kräver krok på taket utan att göra alltför stort ingrepp?
    2) Är det en elektriker som fixar detta då det har med lampor att göra, eller bör jag ta in någon annan form av hantverkare (tex snickare)?

2. Jiji
    Medlem · 1 647 inlägg
    Om du vill ha bara en krok så kan du sätta upp en tak-krok avsedd för det material du har i taket. Det är lätt, det fixar du själv men om du vill ha ny el dragen låter det som att du bör anlita en elektriker.

3. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 080 inlägg

tveksamt

Husägare
    Krok i taket kan du ju enkelt dra dit själv, det är inte någon stor grej alls, och att sedan hänga dit en armatur med stickpropp att koppla in i befintligt uttag kan du också göra själv.

Kan/vill du inte själv är det ett arbete för valfri ”handyman” i din omgivning, granne/svärmor/sonen/sambon/kompisen etc.

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 143 inlägg

prototypen

Medlem
    Troligen betong i taket, om så behövs slagborrmaskin/borrhammare, plastplugg och en krok.

Protte

5. T
    Medlem · 1 486 inlägg
    Fördelen med lampsladdar är att man kan använda små tunna kanaler till sladden

6. E
    Medlem · 69 inlägg
    Till att börja med, god fortsättning och tack för svaren!

Skönt att det går att sätta upp krok i taket även om det är betong. Är det elektrikern som fixar det också eller är det en annan typ av hantverkare (snickare)? Kommer ej att be någon jag känner göra det så därav min fråga :)

7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 332 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Borrhammare tillräcklig för att borra 5,5-6 mm i betong har i stort sett vilken hantverare som helst, snickare, elektriker, osv. Krok och plugg av olika modeller finns i vilken bygghadnel som helst. Be någon som ine har för långt att åka, är mitt tips.

8. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 306 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Är det hyreslägenhet eller brf? I båda fallen bör det väl finnas nån vaktmästare som borde kunna hjälpa till, speciellt om det är en brf.

9. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 298 inlägg

Fairlane

Medlem
    Det beror väl på storleken på BRF om det finns vaktmästare eller inte. Det kryllar av BRFer med mindre än 25 lägenheter och jag misstänker att det är få av dessa som har en anställd.

10. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 306 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Så kan det ju va, men man kan ju ändå höra med ordföranden isåfall om det finns nån händig medlem som kan vara behjälplig. Det känns ju sjukt att ta in firma för att sätta upp en lampa.

11. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 593 inlägg

Anna_H

Husägare
    Köp en slagborrmaskin, borra ett litet hål, sätt i en plugg och skruva i det. Du kommer ändå att behöva den när du ska sätta upp saker på väggarna och du kan ju inte ta in en hantverkare för minsta lilla krok.

Elektriker sätter inte upp krokar.

Slagborrmaskin var det första maken köpte till dottern när hon flyttade hemifrån nu i somras.

12. E
    Medlem · jämtland · 19 916 inlägg

elmont

Medlem
    Det är klart att elektriker sätter upp krokar om man ber dom och är villig att betala. Elektriker gör nästan vad som helst bara dom får den betalningen som gör det mödan värt ;)

13. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Det känns som att TS vill ha annat gjort än att bara få upp en krok att hänga lampan i.
    Får känslan då h*n hänvisar till att sätta upp krok som "det också".

• Laddar…
  14. E
    Medlem · 69 inlägg
    det är som C.Lundin säger, jag kommer att renovera om en hel del i lägenheten i övrigt och har inga planer på att göra nånting själv. Så då tänkte jag att nån av hantverkarna på plats kan hjälpa mig med detta - men ville först veta att det gick och sedan veta vilken av hantverkarna jag ska prata med :)

15. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Är det så och att du står fast vid att absolut inte göra någonting själv, så hjälper vem som helst du har hemma dig.
    Har du dessutom införskaffat kroken redan så är jobbet gjort på under minuten.
    Köper du kroken och tänker igenom var du vill ha den så är 90% av jobbet redan gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.