Byggahus.se

Kan man rädda tätskiktet eller är det förstört av felborrade hål?

1. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 702 inlägg

nino

Renoverare
    Måste ju vara bättre att täta med tätskikt, då blir det dessutom en godkänd lagning

• Laddar…
  2. MrJay
    Medlem · 606 inlägg

MrJay

Medlem
    Borrar du hål i tätskikt så är silikon också godkänt för tätning. Men vill du vara omständig och byta ut hela tätskiktet för två hål är det ingen som hindrar dig :)

En mellanlösning är fylla igen hålen och limma dit en maschett.

• Laddar…
  3. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    Det är inte godkänt med silikon. Du ska använda tätskiktstillverkarens manual för delreparation av tätskikt. Där står det garanterat inte silikon.

Däremot ska du använda silikon när du gör infästningar i badrum. En väsentlig skillnad.

4. MrJay
    Medlem · 606 inlägg

MrJay

Medlem
    OK, det är enbart för infästningar alltså. Då hade jag kört med maschett eller bit av folie som man limmar dit med speciallim, det står med ganska hög sannolikhet i anvisningarna. Sen är det bara att sätta dit kaklet.

5. nino

nino

Renoverare
    Manschetter använder man runt rör, en bit folie är det rätta

6. P
    Medlem · 7 inlägg

Paintball1

Medlem
    Enkelt att få tätt. Inga bekymmer alls.

7. J
    Medlem · 41 inlägg

Johve

Medlem
    Du menar att man ska nöja sig med håltagningar som gjorts fel i ett helt nytt badrum? Även om det är tätat så ser det ju förjävligt ut!

8. HasvaH
    Medlem · 9 inlägg

HasvaH

Medlem
    Har Ni ej slutat att borra och förstöra tätskikt? Det finns limbrickor som tillsammans med limprodukter från Design 4bath of Sweden så behöver man ej borra överhuvudtaget. Jag själv som rörinstallatör limmar sedan flera år upp blandarfäste rörhållare, badrumsskåp, handdukstorkar, speglar. kommoder för tvättställ. Ja all badrumsinstallation och fördelen är flera och man förstör inte tätskikt i våtutrymmen överhuvudtaget.

• Laddar…
  9. MrJay
    Medlem · 606 inlägg

MrJay

Medlem
    Ser ”förjävligt ut” bakom kaklet? OK, den var ny!

10. MrJay
    Medlem · 606 inlägg

MrJay

Medlem
    Sugru Moldable Glue här :cool:

11. nino

nino

Renoverare
    Limmade några badrum för många år sen, fick backjobb på allt utom en duschvägg (tur den satt kvar uppe)

Då slutade jag... kul att åka 25mil en lördag eller om det var söndag för att en blandare hängde i rören bara...

Hade gjort allt enl anvisningarna, tvättat primat limmat låtit det torka osv.
    Använde ett typ monteringslim som skulle hålla allt och ett 30sek lim som skulle fixera.
    Från Veidec tror jag det kom

Nä nog ska det skruvas allt.
    Satt upp en duschkorg med 3M limkuddar åt mig själv, det höll men då släppte limmet eller om det var spacklet bakom mattan (där får man nog skylla på dåligt underarbete) så nja
    Men absolut att det är väl det bästa att limmat då det funkar

12. HasvaH
    Medlem · 9 inlägg

HasvaH

Medlem

Med rätt produkter sitter det som bultat!
    Har inte haft ett enda backjobb på de vvs-installationer jag limmat med limbrickor. Däremot rörhållare med tejp för limning så lossnar de alltid har provat det också. Men med rostfria limbrickor o original lim ja produkter från Design4bath så sitter duschväggar m.m där dom ska år efter år i vått som torrt

13. N
    Medlem · örebro · 14 inlägg

nezze

Medlem

Fast limning är väl endast för kakel och inte matta?

• Laddar…
  14. nino

nino

Renoverare
    Allt utom duschkorgen var på kakel/klinker
    Ja så kanske det är? Läste väl förmodligen inte anvisningarna så bra, förutom hur man skulle göra själva limningen

15. OlssonX
    Medlem · Stockholm · 172 inlägg

OlssonX

Medlem
    Det funkar att byta platta och fixa tätskiktet bakom. Se bara till att man dokumenterar exakt vad som görs. Var tydlig om detta och se till att entreprenören lovar göra detta. Annars är sista utvägen att du parkerar dig där själv, med mobilkameran, tar bilder på de olika momenten och se till att de gör rätt.
    (Något alla seriösa företag gör själva)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.