Hej
Vi har en liten(ca:4kvm) utbyggnad som jag pratat om tidigare som har isolerings och frys-problem under vintern när det under några veckor blir konstant mindre än minus 10 grader utomhus.:
http://www.byggahus.se/forum/isolering/156992-fylla-torpargrund-med-isolering.html
Grunden är byggd i osiolerade leca-block. Möjligen är den överventilerad. Denna utbyggnad och dess krypgrundsmur(i leca) är sammansatt med övriga fastighetens källarmur.
Värme-kameramätning visas att en av de största värmeförlusterna/kallras från rummet kommer från (avlopps-)luftningsrör se bild.
1:a bilden (toalettgolvluftningsrör-minus5grader.jpg) visas golvhörnet där luftningsröret mynnar upp i toalettrummet.
2:a bilden (ToalettTakLuftningsröGrade.jpg) visas luftningsrörets värmeförlust vid innertaket (noteras svagt kan en rund friskluftsventil till höger i bild).
3:e bilden visar luftningsröret oisolerat i krypgrunden längst in i tredje bilden (krypgrund_toalett.jpg) syns ett grått luftningsrör (till vänster om det isolerade toalettavloppsröret. Dock är det isolerat i toalettrummet och beklätt med två massiva furubrädor
Luftningsröret börjar nere vid toalettavloppet, i krypgrunden, och mynnar ut ovanför innertaket på sidan av väggen.
Jag vet inte om kylan i luftningsröret främst "kallrasar" uppifrån, eller "vandrar upp" nerifrån krypgrunden - men kontentan är i vart fall att det är alldeles för stora värmeförluster från det, givet ett så litet rum (4 kvm)
(det finns andra luftningsrör i huvudfastighetetn)
Frågan är;
-KAN MAN :
1. TA BORT LUFTNINGSRÖRET och
2. ersätta det med den vacumventil eller
3. kallrasventil för minska värmeförlusterna i toalettutrymmet?
Det är ganska tät-bebyggt område villaområde så det får inte lukta för mycket.
Är det vanligt att luftnings-rör som byggs in krypgrunds-fastigheten blir så kalla?
(Fråga 2; tyvärr finns inget krypgrundslucka till utrymmet idag. Vilket ska byggas. Jag antar det är viktigt att man bygger en järnram runt öppningen/luckan så att inte lecablocken i muren faller ner?)
Tacksam för svar,
Per