Byggahus.se

kan man överklaga kontrakt då man redan betalt?

1. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare
    Om man betalt "överenskommet pris" i god tro, och sedan visar det sig att man blivit grundlurad på vissa poster, gäller kontraktet ändå??

Man är i en "take it or leave it" situation gällande prissättning och vet inget som amatör vad saker bör kosta.

Eller kan man på något sätt få det att ändras??

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: kan man överklaga kontrakt då man redan betalt

Om villkoren i ett avtal är uppenbart oskäliga och det förekommit tvång, svek eller ocker kan avtalet hävas. Det är du som har bevisbördan för att sådana omständigheter föreligger och det är ofta inte så lätt att visa detta.

Tag kontakt med jurist för att få en kunnig bedömning av möjligheterna till hävning.

3. E
    Medlem · 305 inlägg

ErikL

Medlem

Enligt svensk lag har vi fri avtalsbildning, så två parter kan komma överens om precis vad som helst så länge det är lagligt. När kontraktet väl är underskrivet får man stå sitt kast, såvida inte motparten gjort uppenbart falska utfästelser.

Att man i efterhand upptäcker att man kunde gjort en bättre affär är dock inte grund för att häva kontraktet. Tänk dig om situationen varit tvärtom, dvs. att du hade gjort en ovanligt bra affär. Skulle du accepterat att säljaren i efterhand tvingade dig att betala extra?

4. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Severus det känns som om du och jag har haft lika tur med våra byggare, det e allt annat än roligt när man får veta mer och mer hur det igentligen ligger till.. Och ju mer man börjar gräva i eländet ju jävligare blir det.. Vi har haft en glädjeoffert som vi nu håller på att utreda.. Byggaren har inte ens byggt vårat hus färdigt kanske för att han vet att han inte får några mer pengar förrän detta e uträtt färdigt.. Inkasso har han skickat till oss så det e bara början på allt elände, men varför ska man betala samma sak 2gånger för??

Nä dom lovar brett och håller tunt när det kommer till kritan. >:( Det ända man kan glädjas åt är att man lär sig oändligt mycket under resans gång.. Så om mina barn ska bygga hus i framtiden då e man taggad på att se till att dom inte gör samma misstag som en sj. ;D

5. K
    Medlem · 10 inlägg

kaiserxxx

Medlem

Kan ni vara så snälla och ge några tips eller råd till oss som är på väg in i offertstadiet, så att vi slipper gå på samma nitar.

6. Severus

Severus

Husägare

Fasen så trist att läsa :(
    Och så lägger man halva sitt liv i deras händer. Ja , ialla fall så får man jobba igen kostnaderna resten av livet.
    Blir så less.
    Ska kontakta Villaägarnas egen jurist och se vad de har att komma med.
    Vår säljare tillika leverantör vägrar ge oss uppgifter på vad som ingår i vissa poster.
    Han bara säger att vi ska sluta ta in offerter för att kolla honom och att det inte håller.
    Får bara klumpsummor som vi snällt ska betala.
    Just nu känner jag mig allt annat än snäll....

Fast vi har en otroligt bra bankkontakt som låter oss betala våra räkningar på resterande belopp på leverantörens spärrförbindelse ;D
    H*n tycker det är viktigare att vi kan betala hantverkare än en gubbe som drar oss vid näsan.

7. yonna
    Medlem · Österlen · 6 937 inlägg

yonna

Medlem

* var så detaljerad som möjligt när det gäller offertförfrågan
    * välj egen KA med lång byggteknisk erfarenhet och som hjälper dig att granska offerterna. Se till att han även granskar och kommenterar framtida avtal med entreprenören. Anlita KA'n även som byggkontrollant. Detta kan kosta dig ett antal tiotusenlappar extra men det är väl värda slantar, tro mig ;), såvida du finner rätt person.

8. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Om ni vid tillfället för betalningen saknade kunskap om att ni blev lurade så finns det in get som säger att ni inte kan gå tillbaka och kräva kompensation.
    Konsumenttjänstlagen är skriven mycket till privatkundens fördel.
    Bevisbördan ligger hoss "proffset" dvs. entreprenören.
    Om han inte betalar tillbaka belopp så kan ni lämna det vidare till inkasso och kronofogde, precis som han antagligen gjort om inte ni betalat.

9. Severus

Severus

Husägare

Låter ju kanon om det går att göra så.
    Tänker inte ge upp.
    Det handlar om över 100.000:- plus moms.
    Säljaren/leverantören sa senast igår att det är "småpengar"
    Inte för oss!

Dessutom tänker han inte redovia varje post, utan sa att har vi skrivit på så har vi.
    Bara det säger ju att han döljer en hel del.
    Varför annars tjafsa?

10. S
    Medlem · 343 inlägg

Sylvester

Medlem

Om puckot tycker att 125 000 är småpengar så varför tar han inte betalt med rätt belopp? Lite mindre pengar för honom spelar väl ingen roll då..

Stå på er!
    Detta kan ni vinna.

11. W
    Medlem · 632 inlägg

WeeBe

Medlem

Konsumenttjänstlagen är tydlig i avseendet att entreprenören måste ge dig en specificerad räkning, om du så begär. Detta kan han ej slingra sig ifrån.

Specificerad räkning

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en
    specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för
    konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den
    mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av
    räkningen hur priset har beräknats.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...T&BET=1985:716&${TRIPSHOW}=format=THW

12. Severus

Severus

Husägare

Vad menas?
    Vi hade ett pris i kontraktet, som nu visat sig vara orimligt högt.
    Kan vi inte kräva spec ändå??

13. H
    Moderator · Stockholm · 43 087 inlägg

hempularen

Moderator

jag tolkar det som att du har haft ett fast pris, då borde den citerade paragrafen inte gälla.

Kontakta jurist för att utröna vilka möjligheter du har.

Vad gällr takstolarna som du har i en annan tråd så är jag inte helt övetrtygad om att du har blivit fullt så uppskjörtad som det verkar. Dvs du har fått betala ett mycket kraftigt pålägg på det materialpris som hustillverkaren har.

men jag tror att det kan vara ungefär de påläggen som husfabrikerna har på allt material (plus lite till för att det är "special"). Dvs så fort dom får in en planka så lägger dom på ett matrerialomkostnadspålägg (så gör man i de flesta industrikalkyler) som skall täcka hanteringakostnaderna för plankan. Ett materilomkostnadspåslag på 70-100% är inte ovanligt (vet inte i just bygguindustri).

Sedan beror påslagen litet på vad som skall hända med plankan, om den sågas och monteras på något sätt i fabriken så blir de shablonpålägg för maskiner och utrymme i produktionen, Och till slut så lägger man på ett shablon påslag som skall täcka administartion, säljkostnader etc, typiskt för annan handel 30- 100%.

jag tro att man är naiv om man räknar med att material som kommer från en husleverantör skall kosta något som liknar affärspriser.

Någon hade analyserat Älvsbyhus årsredovisning för något år sedan, de gick att utläsa att de hade en marginal på, om jag minns rätt 40%. Jag tro att det är den summa som täcker fasta kostnader EFTER produktionen. Dvs de har troligen minst ytterligare 40% marginal på inkommande material, men det går åt för produktionskostnader.

14. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Ja man kan inte direkt påstå att det är kul att bygga hus :'( Jag har skickat ett PM till dig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.