Har ett gammalt hus där 4 av 6 rum i källaren har golv av betong men 2 av dem har inte det utan det ligger bara tegel direkt på marken. Källaren har inte ståhöjd och kommer därför främst att användas som förråd samt möjligen en liten grov verkstad där man i så fall får sitta ned och jobba. Då det är svårt att städa ett tegelgolv skulle jag vilja ha betong där med.
Kan jag lägga på ett tunt lager, ca 10 mm över stenarna eller vad är minsta tjocklek jag kan lägga på?
Tänkte innan jag gjuter att dammsuga mellan alla stenarna så att bruket även går några cm ned mellan dem och låser fast dem lite ytterligare. Är det en bra ide?
Eller fungerar det kanske inte alls att gjuta på teglet?
Kan jag lägga på ett tunt lager, ca 10 mm över stenarna eller vad är minsta tjocklek jag kan lägga på?
Tänkte innan jag gjuter att dammsuga mellan alla stenarna så att bruket även går några cm ned mellan dem och låser fast dem lite ytterligare. Är det en bra ide?
Eller fungerar det kanske inte alls att gjuta på teglet?
Först måste du konstatera att teglet är fastsatt i golvet och inte ligger löst! Om de ligger löst, lär du aldrig få ett hållbart betonggolv med så tunn platta. Istället bättre att ta bort teglet och gjuta en platta med armeringsjärn.
Detta är inte mitt specialområde men borde inte avjämningsmassa vara rätt produkt för vad du är ute efter? Dvs det vi ofta kallar flytspackel. Kolla tillverkarnas produktsidor och läs om det funkar på tegel. Det borde det känner jag spontant.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Följdfråga: om man har avjämningsmassan (flytspackel), är den tillräckligt hård för att gå på eller kan man skydda ytan med något?
Stenarna är lösa såtillvida att att de inte är "limmade" i något under dem. De ligger på gammal sjöbottensand där de väl legat i typ 100år. Alla stenar förutom ett par stycken ligger ju stadigt på sanden.
Ett av de redan gjorda golven har en mycket slätare och "tätare" yta än de andra två. Jag misstänker att man där använt något flytgolvs material.
Hade gärna lagt på lite av det även på de andra cementgolven för att få samma fina yta på de med om budgeten medger det men tegelgolven har högre prio.
Och om nu 10mm på "löst" tegel är för tunn platta hur tjock behöver den i så fall vara?
Ett av de redan gjorda golven har en mycket slätare och "tätare" yta än de andra två. Jag misstänker att man där använt något flytgolvs material.
Hade gärna lagt på lite av det även på de andra cementgolven för att få samma fina yta på de med om budgeten medger det men tegelgolven har högre prio.
Och om nu 10mm på "löst" tegel är för tunn platta hur tjock behöver den i så fall vara?
Största rummet är ca: 4,5 X 4,5 m.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Varför inte ta bort teglet och gjuta och armera hela golvet?
Visst är det så, men i detta fall rör det sig om ett förråd utan större slitage, så jag är helt övertygad om att det funkar, i princip oavsett spackelsort, under förutsättning att underlaget är stabilt!Stefan N skrev:
Jag hade inte varit rädd för att flytspackla på 10mm fiberarmerat spackel på ditt golv.C cwallentin skrev:Stenarna är lösa såtillvida att att de inte är "limmade" i något under dem. De ligger på gammal sjöbottensand där de väl legat i typ 100år. Alla stenar förutom ett par stycken ligger ju stadigt på sanden.
Det som kan hända om det inte är helt stumt är att du kan få tunna sprickor, men det hade inte gjort mig något.
Jag gillar megaplan, https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Så här ser torkad yta ut, vi hade det så ett antal veckor utan problem innan vi la på vårt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu har jag ca 5 mm "sprickor" runt varenda tegelsten så någon liten spricka är ju bättre än som det är 
Om man ska ta bort stenen gjuta och armera så behövs en helt annan logistik kring det hela.
Och om man väl börjar med större insatser så hamnar man i frågor som.
Om jag nu tar bort teglet, ska jag inte gräva ur lite med i så fall så att jag får ståhöjd.
Och gör jag det i 3 av 6 rum så får jag väl göra det i övriga.
Och om jag då tagit den kostnaden och har ståhöjd så borde källaren kanske användas till något mer än bara förvaring.
Då borde jag kanske dränera om och .....
Så är man strax uppe i en massa nollor
Om man ska ta bort stenen gjuta och armera så behövs en helt annan logistik kring det hela.
Om jag nu tar bort teglet, ska jag inte gräva ur lite med i så fall så att jag får ståhöjd.
Och om jag då tagit den kostnaden och har ståhöjd så borde källaren kanske användas till något mer än bara förvaring.
Så är man strax uppe i en massa nollor
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Men mycket mer användbar ytaC cwallentin skrev:Just nu har jag ca 5 mm "sprickor" runt varenda tegelsten så någon liten spricka är ju bättre än som det är
Så är man strax uppe i en massa nollor![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man "skala av" tunt lager betong från grundplatta?
Grund & Markarbeten -
Kan man lägga ett tunt lager betong på ett stengolv?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lägga tunt lager reparationsbetong på trappa?
Lägga på ett nytt tunt lager puts
Lägga Ett tunt lager flytspackel på gammalt golv?
Golv