2 018 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Kan man laga sitt badrum själv?
Medlem
· västragötaland
· 2 inlägg
jag vill försöka bryta upp en liten del kring badkaret för att kakla nytt. oklart om man behöver ta bort allt kakel, det vill jag naturligtvis inte göra.
det handlar om ca 10-20 kakelplattor som jag vill ta bort alltså.
ytan är kanske 2 kvm
men hela kaklade ytan är ju mkt mer såklart.
Jag vill lägga nytt kakel, måste jag bryta allt kakel och göra allt på nytt eller räcker det att jag tar bort de 10-20 kakelplattorna och lägger nytt direkt?
Tacksam för svar
Mvh
Badrumbadrum
det handlar om ca 10-20 kakelplattor som jag vill ta bort alltså.
ytan är kanske 2 kvm
men hela kaklade ytan är ju mkt mer såklart.
Jag vill lägga nytt kakel, måste jag bryta allt kakel och göra allt på nytt eller räcker det att jag tar bort de 10-20 kakelplattorna och lägger nytt direkt?
Tacksam för svar
Mvh
Badrumbadrum
Ifall du vill följa rådande regelverk för att försäkringsbolag vid en ev. framtida skada ska bedömma det du gjort som "hantverksmässigt" vilket är ett krav för ersättning så måste du riva allt och börja om från början.
Medlem
· västragötaland
· 2 inlägg
ok men om man har en hantverkare och man bara vill laga den biten jag nämnde..funkar det eller är det ngt som går att genomföra?
Varför vill du ta bort vissa plattor? Du skriver kakel alltså är det på väggen vid badkaret du menar?
Är badrumet relativt nyrenoverat med fungerande tätskikt så kan du ju inte göra det precis som tidigare komentatorer sagt eftersom du troigtvis kommer ha sönde tätskiktet.
Är det å andra sidan ett gammalt badrum så är det förmodligeninte så noga med tätskikt hursomhelst och då kanske man kan fundera på att göra en fuling...
Är badrumet relativt nyrenoverat med fungerande tätskikt så kan du ju inte göra det precis som tidigare komentatorer sagt eftersom du troigtvis kommer ha sönde tätskiktet.
Är det å andra sidan ett gammalt badrum så är det förmodligeninte så noga med tätskikt hursomhelst och då kanske man kan fundera på att göra en fuling...
??philmkarin skrev:Varför vill du ta bort vissa plattor? Du skriver kakel alltså är det på väggen vid badkaret du menar?
Det är väl lika viktigt i ett gammal badrum med ett fungerande tätskikt som ett nytt. Annars har du en fuktskada som ett brev på posten.....
Angående trådskaparens fråga så kan man inte ta väck några plattor hur som helst och tro att tätskiktet håller. Gör om hela badrummet eller låt det ursprungliga vara kvar.
Varför vill du bryta bort just dessa plattor? Vad är det för storlek på plattorna?
Jo jo... men som i fallet med badrummet i min gamla lgh där det var plastmatta på golvet som enda tätskikt. Sedan var det halvkaklat upp på vägg fast utan tätskikt bakom. Spelar ju ingen roll om man knackar bort några plattor där eftersom det inte fanns nåt tätskikt till å börja med liksom....tank77 skrev:??
Det är väl lika viktigt i ett gammal badrum med ett fungerande tätskikt som ett nytt. Annars har du en fuktskada som ett brev på posten.....
Angående trådskaparens fråga så kan man inte ta väck några plattor hur som helst och tro att tätskiktet håller. Gör om hela badrummet eller låt det ursprungliga vara kvar.
Varför vill du bryta bort just dessa plattor? Vad är det för storlek på plattorna?
Klicka här för att svara