Byggahus.se

Kan man lägga om taket under nov-dec?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Funderar på att låta lägga om taket under nov eller dec. Är det att rekommendera / inte rekommendera?

Min tanke är att regn skulle kunna ställa till problem men å andra sidan regnar det ju året om här i Sverige?

/Andreas

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12

Re: Kan man lägga om taket under nov-dec?

Regn går ju att hantera med stora pressar (om det inte blåser kraftigt också) MEN att först skotta bort ett par ton blötsnö för att sedan börja med t.ex tegel är inte kul för rygg/psyke :(

Tänk också på halkrisken vintertid på taket :p

Jag skulle vänta, men som jag brukar säga:
    Allting går!

3. L
    Medlem Nivå 3

håller precis själv på med taket.det går aldeles utmärkt så länge det är plusgrader. men det blir halt när det har regnat....

4. tynnis
    Medlem Nivå 6

Nu står det ju inte vad det är för typ av tak som skall läggas om, så det är
    kanske inga klisterkanter som skall värmas, eller ens tegel som skall kånkas på.

Iallafall täcka ett tak om det regnar det får man ju vara beredd på året om här i sverige [smiley=vrolijk_1.gif]

Halkrisken är ett moment man skall tänka på men o andra sidan så finns den alltid där.
    Det jobbigaste med att vara på ett tak höst/vintertid är blåsten o kylan.
    med vädret vi haft hitintills i sverige här i höst så är det nog inga större problem med att lägga om taket. men man vet ju aldrig det kan slå om när som helst.