Byggahus.se

Kan man lägga ny fuktspärr och klinker ovanpå takterrassens gamla?

1. L
    Medlem · Södermanland · 3 inlägg

lari

Medlem
    Vi har en semesterlägenhet på Mallorca med tillhörande takterrass. Nu har fuktspärren under terrassens klinkergolv börjat läcka, vilket medfört fuktskador i taket i vår hall våningen under. Eftersom detta är Spanien finns det ingen isolering i tak/golvbjälklag som skiljer terrassen från lägenheten, det är ren armerad betong.
    För att åtgärda skadorna tänker jag att det finns två sätt:
    1) knacka/bila bort delar av det gamla klinkergolvet och "laga" fuktspärren, dvs göra en ny ovanpå den gamla. Med resultatet att vi skulle få ett annat utseende på golvet på de lagade delarna, eftersom det inte finns likadan klinker idag som den som lades för 20 år sedan när huset byggdes. Detta vill försäkringsbolaget.
    2) göra en ny fuktspärr ovanpå hela det gamla golvet och sätta ny klinker ovanpå denna. Sedan låta golvet/taket torka ut i sin egen takt innan man målar om i hallen.

Jag skulle föredra alt 2 om det skulle fungera. Då kan vi sätta halkskyddad klinker på hela golvet i stället för den som ligger där idag som blir snorhal när den är blöt. Finns det faror med detta sätt? Eller har någon ett bättre förslag?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Finns det plats att lägga ett varv klinker till , tänker på dörrarna ,

3. T
    Medlem · Blekinge · 7 604 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det låter som en bra idé. Jag vet inte vilken typ av fuktspärr du tänker på eller vad som är brukligt i Espana. På min altan här i S har jag låtit lägga samma duk som man har i svenska badrum som fuktspärr. Därpå fix och klinker. Inget vatten har kommit genom golvet sedan dess.
    Men jag kan tänka mig att en sådan duk är känslig mot ojämnheter i underlaget så det vara en idé att flytspackla det så får du också ett bra fall.

4. L

lari

Medlem
    det är i sammanhanget en ganska smal sak att höja även dörr och dörrkarm motsvarande höjd.

5. L

lari

Medlem
    att den nya fuktspärren skulle hålla tätt är inte det jag har mest funderingar över. Utan vad som händer om jag "kapslar in" det gamla klinkerlagret som dessutom i dagsläget är fuktigt mellan den gamla och den nya fuktspärren.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur mycket fukt , det är början till vinter i ES och kanske med regn där nu , du kanske får vänta till sommaren så det torkar upp riktigt + 30C , eller täcka det , vid den tempen torkar betongen ur , är nog inte bra att lägga något på så fuktigt som du säger , det kommer nog att släppa från underlaget .
    När du gör det , tänk på att få upp tätskiktet under dörr och upp 10 centimeter på vägg ,
    det brukar skvalpa rätt bra från ovan i bland i ES

7. T
    Medlem · Blekinge · 7 604 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Den gamla fuktspärren är nog rätt så trasig. Instängd vatten kommer att försvinna neråt inom ett år.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det som jag tror kan hända om det inte är riktigt torrt , är att det nya inte riktigt biter i underlaget ,kan för min del ha lite fel där , men en annan fundering är , vilken sorts tätskikt som kan användas , är tveksam till att ha samma som till bad , den kanske inte klarar +50 C - +60 C
    som kan bli där när solen visar sig , det måste nog vara en asfaltsliknande tätskikt typ ,
    petunimatta eller liknande som tål värme , har varit många år på dom breddgraderna men inte sett vad dom använder på balkonger och terasser , det kan vara en utformning som vi inte är vana vid här i norr , tål nog att undersökas .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.