Byggahus.se

Kan man kräva uppmärksamhet...

1. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem
    ...inte för att jag känner mig ensam på något sätt.. ;)

Nej så här är det. Vi har haft mängder av strul med vårt husbygge. Vi har fåt gått med på att ändra allt och bygga mindre hus än planerat. Vi har blivit lurade på alla håll och kanter av företaget. Men efter att vi legat lågt en månad och tänkt över hela situationen har vi bestämmt för att ändå fortsätta med bygget.

Vi har betalt handpenning på både hus och tomt. (Det gjorde vi i våras)

Men vad händer nu då?? Jo, vi får ingen kontakt med företaget längre!!
    Jag ringer och ringer, och de få gånger jag får ett svar ber de mig åter komma nästa dag vid ett visst klockslag. Tror ni dom svarar dagen efter.. >:(
    En gång lovade dom ringa upp mig nästa dag för de hade så mycket just då... Efter att suttit hemma HELA dagen och vaktat telefonen ringer jag upp, och får reda på av växeln att dom har säljar konferans hela dagen, och hela dagen efter.. Tre dagar senare ringer jag upp igen, och försöker hålla god min... Då har dom mage att påstå att han försökt nå mig, men att jag inte svarat.... Hallå.. Vi har nummerpresentatör, och jag har semester, och varit hemma varje dag och bara strulat med huset!!

I alla fall... Vi får inte tag på företaget, dom vägrar ring tillbaks... Dom vägrar svara på mail och vanliga brev...

VAD GÖR VI?

2. FlitigaLisa
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

FlitigaLisa

Medlem

Re: Kan man kräva uppmärksamhet...

Det måste finnas ett huvudkontor. Ring dit, kolla om de har en försäljningschef eller ta VDn direkt. Då brukar det i de flesta fall hända saker. Hänvisa till det du skrivit om här (men nämn inte att du gjort det ;)). Var vänlig men bestämd, det finns ju ingen anledning att bli otrevlig för du ska ju ha med dem att göra ett tag framöver!

Jag förstår att det känns olustigt. Så mycket strul innan ni ens börjat bygga...

3. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Ett *guldtips* när det gäller telefoner är att strunta i dom! Besök hellre personerna på deras arbeten! Oftast får man både bättre kontakt och positivare svar då. Detta gäller även i samband som inte hör till byggahus.se Alla ni som provat ringa försäkringsbolag, besök den ni söker istället! Lantmätare, mäklare, advokater, besök, besök, besök! ! ! !

Annars håller jag med rådet ovan, gå på chefen! Besök?!

4. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Tyvärr är det så att det är kontoret vi försöker föra diskutionerna med.

Dom har inget intressa av att läga ner tid på mig, bara ha mina pengar. Nu när jag betalt handpenningar och skrivit på papperna, så är jag ju "fast". Då är det ju bätre om jag får göra allt själv medans dom kan kränga nya hus...

Och det är just det som alltid är deras ursäkt. Vi har så mycket att göra. Vi har X antal hus till att bygga, vi har inte tid nu...

Jag känner mig helt maktlös... Och det känns som att sista jag kan göra nu är att hota med media, och jag vet med säkerhet att jag kan få andra missnöjda kunder med mig...

Men sen vill man ju inte det, för då kan man ju vara säker på att hela projektet är slut...  :'(

Och att besöka dom är kanske inte aktuellt. Sitta och åka 30 mil varje gång vi ska ta upp något nytt... Känns inte som ett alternativ... :-/

5. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Har Du redan problem, så avbryt och välj ny byggare. Har själv varit i den situationen och önskar ingen att hamna iden. OCH välj alltid en egen, oberoende kvalitetsansvarig!!!

Regel nr 1. Dokumentera noggrant vad som skall gälla, alla möten, överenskommelser, etc. i köpekontraktet skall det stå att samtliga överenskommelser skall vara skriftliga, annars gäller dom ej.

Ex.vis bör du ta med.

- Vad skall byggas.
    - När börja och vara klart. Viten.
    - Hur, detaljerade specifikationer
    - tilläggsbeställningar, skrifltigt, etc.
    - Om något går fel, vad händer då.
    - Läs in dig på dom nya reglerna som kom 1/1 -05.
    - Hur betalning skall löpa och vad som skall vara uppfyllt för att dom skall få betalt. Tidplan, hur mkt, etc. Är det inte uppfyllt, så får dom inte betalt. (Börja då inte betala, vilket ses i tingsrätten som ett "bevis" på något annat har överenskommits.

Inte heller fel med varför huset skall byggas med en bakgrund. Detta för att ge byggaren så mkt information som möjligt. Du vill inte han skall låta som Lindeman sen. "Hade jag ingen aaaaaning om!"

Se också över Din hemförsäkring långt innan bygget börjar avseende rättsskydd och dom tak den innehåller på ersättning. Min tvist gick på 278 tkr varav hemförsäkringen tog 75 tkr.... Byggarens försäkring tog betydligt mer och det är bolagets pengar, inte hans egen. (Han går hem efter jobbet och funderar inte mer på din stämning, Du ligger vaken dygnet runt och funderar på den.)

Tydlighet, dokumentera, mm. Tro mig, ingen lek. Byt entreprenör direkt.

6. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Jo.. OLHA... Det hade jag med velat... Bytat företag..

MEN...

Jag har redan lagt ut 40,000:- i handpenningar, och skrivit på alla kontrakt... Jag kan antagligen inte få tilbaks pengarna utan att gå till rätten, och det är det inte värt...

Och sen vill vi ha den tomten, för det är verkligen drömläget...

Det jag försöker nu är att få köpa loss tomten ändå och bygga med annan, trots att det står i kontraktet att jag ska bygga med dom...

Och ja.. Jag har fortfarande inte fått tag på dom... Sedan i början på december har jag lyckats få tag på honom en gång, och då hade han inte tid att prata, utan bad mig ringa upp dagen där på klockan 11:00.. Han lovade vara vid telefonen då.. Gissa själv om han svarade... >:(

Så här står vi, och vet inget, och tiden bara går... Jag har börjat mail bomba företaget nu som en sista desperat åtgärd. Mailar till alla adresser dom har, och har begärf status på mailen, så jag vet att dom kommer fram... Men inget svar inte.... >:(

7. yonna
    Medlem · Österlen · 6 937 inlägg

yonna

Medlem

Trist, trist, trist! Troligen blir det trots allt billigare på sikt att bryta kontraktet även om ni vill ha tomten. Ta kontakt med en jurist (exvis Villaägarna) så snabbt ni kan för att reda ut problemet. Får man inte kontakt med uppdragsgivaren verkar det kört redan i detta skede :-/.

8. L
    Medlem · Stockholm · 536 inlägg

Lycke

Medlem

Jag läset ditt inlägg igår och blev så förstummad så jag inte kom mig för med att svara på det. Alltså, vilken bedrövlig sits ni sitter i!

Nu kan jag inte alla turer, vet inte hur er ekonomi ser ut eller vad ni är för slags människor - men om jag får komma med ett råd så är det att försöka ta sig ur kontraktet, om möjligt. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men jag tycker att det låter som en katastrofal början på ert husbygge när självaste vd:n för företaget inte vill prata med er. Det är ju inte ens särskilt snyggt skött när han ger så där genomskinliga bortförklaringar.

Jag undrar vad som hänt som orsakat detta?

Själv skulle jag föredra en rejäl konflikt framför detta smygande och hycklande som din husleverantör verkar hålla på med.

Vi har råkat ut för så mycket skit när vi byggde så det liknar ingenting. Något som däremot var positivt var vår kontakt med husleverantören. Om inte de varit så tillmötesgående vet jag inte om jag orkat fortsätta hela processen! Det betyder massor att kunna lita på husföretaget och luta sig mot dem när det känns tungt.

9. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Ja... Många turer har det varit, och det är inte bara husföretagets fel. Det vill jag verkligen framhålla. Det är en rad av olyckliga saker som försatt os i denna situationen....  :'(

Jag kan ju dra lite snabbt vad som hänt. Allt började för ett år sedan...

.......*******...........

När allt verkade vara bra igen, och vi fått förtroende för dom igen, så visade det sig att dom även lurat oss på andra punkter. Och det framkom (genom kontakter här på forumet) att vi inte var ensamma...

När vi sedan hade ritnigar och underlag till bygglov, så visade det sig att dom ljugit om tomten storlek och planbestämmelserna i området... Vilket medförde att vi inte fick bygglog, och detta höll vi på med hela hösten, för att få kommunen att möta oss på mitten...

Efter alla turer med SBK har väl husföretaget tröttnat på oss, som tycker att vi får väl bygga huset ändå, med stora ändringar. Dom skickar oss en ritning som skulle accepteras av SBK, men problemet var att garaget på deras ritning var knappt 3 meter brett nu, och det hela så ut som F-N. Detta var inte en acceptabel lösning för oss...

Och nu är vi alltså framme till det nuvarande problemet. Dom vill inte ens prata med oss om hur vi ska lösa situationen. Vi har försökt vara dom tillmötesgående och föröker verkligen allt för att få detta bygget att bli av. Men inte ens deras arkitekt har tid med oss för att göra de ändringar som krävs för att få bygglov längre...

10. L
    Medlem · Stockholm · 536 inlägg

Lycke

Medlem

Hej Strixx!

Jag kan inte låta bli att tycka att det trots allt ligger ett tungt ansvar på husfirman, även om du försöker så generöst att få det att verka annorlunda.

Om man ljuger om planbestämmelserna och förorsakar att ni inte får bygglov, inte kan bygga exakt det hus och det garage ni vill, kanske inte får lika stor tomt som ni trott osv. så tycker jag att ens ansvar är stort för vad som händer i fortsättningen. Och då menar jag om man totalt bortser från den idiotiske säljare som försökte blåsa er! Ni har blivit blåsta på mer än så: er tid (bygglovet som blev försenat) och era drömmar (byggnationen blev inte som planerat).

Det minsta de kan göra är väl att se till att ni blir klara med alla förberedelser så de kan få bygga ert hus, ta betalt och sedan dra en lättnaden suck och glömma er om ni nu är så jobbiga?

Jag tycker att arkitekten SKA rita ett nytt garage åt er. Ett som både ni och byggnadsnämnden gillar!

Sedan finns det väl inga fler hinder? Men nog skulle jag vara på gränsen till magsår om jag hade haft en så dålig start för då skulle jag inte kunna slappna av en sekund förrän huset stod färdigt och besiktigat!

Kram till dig  :)

11. F
    Medlem · 13 inlägg

fLa

Medlem

Vad är detta för regler? Länk?

12. B
    Medlem · Västra göaland · 12 inlägg

bertil_h

Medlem

Sälj "nyheten" till nån kvällstidning, försök få 40 lax i stället för en solresa. Då förlorar du inga pengar, "bara" tomtens läge. Lycka till :)

13. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Uppdatering i mitt fall:

Fortfarande ingen kontakt, och ingen lösning på situationen.
    Har gått sedan början på december och väntat på att få kontakt med dom!!
    Har mailat och ringt och verkligen varit bestämd!

Fick tag på en underhuggare för 2 veckor sedan utan beslutsrätt. Han LOVADE att ta upp detta med högre ort. Han skulle återkomma samma vecka. Eventuellt maila mig senast i måndags.

Vem här tror att han har gjort det?

Ni som gissade på nej, har givetvis rätt.

Jag mailar nu en gång om dagen, med hårdare och hårdare hot om åtgärder. Men inga svar från någon!

Inger.P.:
    Angående Statsarkitekten tror jag inte det ger något. Deras relation verkar inte verka så bra sedan tidigare.

Handpenningarna är 25,000:- på tomten, 10,000:- på byggsatsen. 3,000:- för nybyggnadskarta.
    Totalt 38,000:-
    Dom krävde handpenningarna för att få ut papper som behövdes till bygglovsansökningarna.

Har tyvärr ingen kvalitetsansvarig. Har inte kommit så långt. Och det är snart ett år sedan vi skrev kontraktet på tomten.

I mitt alla mail den senaste veckan skriver jag att dom har till och med onsdag på sig att höra av sig annars får vi ta diskutionen genom Sverker istället.

Men detta är verkligen inget jag vill!!

Diesel:
    Sälja en klagovisa. Vem skulle vilja betalt för det? :'(

14. M
    Medlem · 126 inlägg

Mastermind

Medlem

Ta det som en förvarning - om mycket gått snett redan nu så hoppa av medan det går!

Av egen erfarenhet vet vi att betydligt större fel än futtiga 40.000 kr kan uppkomma under bygget med en oseriös aktör.

De 25.000 kr ni lagt på tomten går väl att utnyttja när du bygger hus med annan leverantör - det är väl ändå ett drömläge ni letat upp? Det brukar vara det när man vill bygga. :)

Lycka till!

15. Hemmakatten
    Medlem · 11 631 inlägg

Usch, ingen trevlig situation.
    Men, de råd du fått tidigare om att ta kontakt med VIllaägarnas jurister är bra. Du kan även ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen. En del advokatbyråer har gratis telefonrådgivning i 20-30 minuter. Kolla i telefonkatalogen/gulasidorna, det brukar stå där vilka det är. Var förberedd med frågor och en kort inledning (30 minuter går fort).

En annan väg är ju att faktiskt häva köpet! du har inte fått det du betalt för och förseningen/felet är inte obetydligt. Om du häver ett köp (skriftligt!) så har du rätt att få dina pengar tillbaka. Prata med en jurist om detta. Har du tur kan du kanske häva bara husköpet och behålla tomten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.