Byggahus.se

Kan man koppla in spishäll utan nolla?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vår fem år gamla spishäll (Electrolux...) har lagt av, så en ny måste införskaffas.

I uttaget i köket är endast tre faser och jord framdraget (hus från -59).
    Nuvarande häll är kopplad enligt bilden, med två faser och jord, där nollan och jord är byglade i kopplingsplinten i hällen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    spis.jpg

För de nya hällar jag sett säger tillverkaren att nollan måste vara framdragen, se t.ex:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    koppling.jpg

I kopplingsschemat ovan är 3 och 4 ihopkopplade (400V koppling), och ska kopplas till nollan. Betyder det den nya hällen kan kopplas på samma sätt som den gamla utan att jag behöver vara orolig? Eller måste jag ha hit en elektriker som drar fram en nolledare till köket? All el ska bytas på sikt men jag hade helst gjort allt på en gång, och inte just nu...

Finns det några hällar idag som är gjorda för tre faser och jord?

Tacksam för svar.

2. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Din gamla häll är helt felaktigt inkopplad. Man får inte nyttja skyddsjorden som nolla.

Du måste be en elektriker dra fram en nolla till din nya häll. Med lite tur finns det redan en blå ledare som han kan använda.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar!

Jag anade att det var något lurt med den kopplingen...

Till mitt försvar är det föregående ägare till huset som satt in hällen, och jag har inte vänt på den och tittat innan den slutade fungera.

Blå ledare finns framdragen, den tredje fasen. Kan det då vara så enkelt att det räcker att koppla om i centralen och att inga nya ledningar behöver dras?

4. M
    Medlem Nivå 8
    Om det verkligen är som du säger och som det faktiskt ser ut som, att det är en bygel från skyddsjord till 4 så är det en livsfarlig inkoppling av spisen med strömförande skyddsjord. Om du bara tänker använda två faser går det att koppla om kabeln så det blir två faser, neutral och skyddsjord.

5. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Japp, det räcker att koppla om i centralen.

OCH, så borde du låta installera en jordfelsbrytare. Hade det funnits så hade aldrig den gamla felaktiga kopplingen kunnat fungera.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Det som gjorde mig fundersam på om det var ok eller inte är att det inte är någon "hemmabygling" mellan 4 och jord, utan en bygling som är integrerad i kopplinsplinten. Hur kan det komma sig?

7. M
    Medlem Nivå 8
    Är det inte något som används på ett vettigt sätt på något av de andra kopplingsalternativen som verkar finnas längre till höger på bilden, men någon har skruvat ur skruvarna och satt den på fel ställe?

8. T
    Medlem Nivå 1
    Ja, det kan stämma, i övriga kopplingar (230V) är 1 och 2 byglade. Den som installerade måste ha flyttat bygeln...
    Vilket mygel... :@

9. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Ja det är bland de sämsta mygel man kan göra i det sammanhanget, verkligen dåligt. Men du kan ju som sagt lösa det enkelt med en omkoppling.

10. T
    Medlem Nivå 1
    Ja, det är skönt att det finns en relativt enkel lösning.
    Då ska man bara hitta en elektriker... Suck...

11. mikael_thn
    Medlem · Nivå 6
    Jag har tvåfaselement i huset här, där går det fram två faser och en jord. (där sitter jorden inkopplad i chassit)
    Du har 400v mellan två faser, och där behövs ingen nolla.

Jag ska dock inte råda dig till att koppla med det själv.

Edit:
    Det kan iof vara så att det är två olika element som ligger på 220v st här.
    Man får givetvis inte använda jorden som nolla.

Redigerat 6 nov 2011 21:52
  12. M
    Medlem Nivå 4
    Du har av allt att döma en nolla redan. Man ser i varje fall en blå kabel som ligger under svart och brun.

För övrigt är det fullt möjligt att den gul/gröna kabeln faktiskt fungerar som nolla. Det beror helt på hur man kopplat kabeln i andra ändan (det är förstås helt puckat att koppla på det här sättet, men det är en annan femma).

Känns mest vettigt att ta dit en elektriker som får titta på det hela, och även mäta så man säkert vet vad det är för något i kablarna. Som de erfarna på den här sidan brukar skriva: man kan aldrig lita på färgen på en kabel.

13. C
    Medlem Nivå 1
    Han har 3 faser och jord framdraget, så blå är fas i detta fall.

14. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Den blåa ledaren är antagligen inte inkopplad i andra änden utan finns bara tillgänglig i kabeln.

Givetvis funkar det att använda den gul/gröna som nolla. Strömmen bryr sig inte om vad det är för färg på isoleringen, men det är fel och farligt och skulle sluta fungera om det installerades en jordfelsbrytare.

//Patrik

15. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    TS skall ABSOLUT inte göra det själv, OCH kopplar man in en induktionshäll till två faser utan nolla säger det PANG direkt och hällen är totalförstörd.