Byggahus.se

Kan man köpa ett ”vuxet (äppelmoget)” träd

1. J
    Medlem Nivå 7
    Hejsan. Har lite plats i trädgården som jag vill fylla upp med härliga äppelträd, kanske aromaäpplen. Vet att det kan ta flera år innan äppleträd ger frukt. Kan man köpa ”vuxna” äppelträd. Som man odlar nu på hösten och ger frukt redan nästa höst? Bor i västra götaland.
    Mvh

2. Centano
    Medlem · Nivå 7
    Tror det ska finnas plantskolor som säljer äppelträd som är 5-6 år. Jag är dock inte säker på om det alltid ger frukt första året efter flytt eller om de måste lägga energi på etablering.

• Laddar…
  3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Japp. Det går att plantera nu från oktober så bara att beställa hem till din lokala plantskola. Stort träd är dyrt.

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 7
    Okej härligt! Vart finns dessa plantskolor runt Göteborgs/Varbergs regionen? Någon som vet?

5. Klodsmajor
    Medlem Nivå 4
  6. J
    Medlem Nivå 5
    Jag har planterat två träd som var 5-6 år, Fredrik och Rödluvan, varav båda bar frukt året efter. Visserligen väldigt få frukter då jag beskär rätt så friskt nu första åren samt kartgallrar ordentligt.

Båda köpta via plantskola, oftast kan det vara någon månads väntetid men ibland kan det finnas träd som beställts men inte hämtats av kund!

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 7
    Okej intressant. En kollega till mig köpte äppelträd på plantagen. Då sa de, enligt honom att träden ger frukt över 4-5år. Men de kanske har större träd

8. Bästa svaret

G
    Medlem · Nivå 8
    Rödbo plantskola mellan säve och Kungälv har jag köpt större träd av.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 7
    Kanon! Ungefärligt pris på ett stort äppelträd? Om du minns?

10. G
    Medlem · Nivå 8
    Stort och stort :) men var väl 2,5meter. 2000 kr men det är 5år sedan.
    Nu är det ett riktigt träd som ger bra med frukt!

11. J
    Medlem Nivå 7
    2.5m det är stort i mina böcker:)
    2000kr tycker jag är rimligt för ett träd i den storleken. Härligt att höra att du får mycket frukt. Hoppas du gör pajer och juice och annat gott av frukten

12. J
    Medlem Nivå 7
    Fick du frukt första året?

13. J
    Medlem Nivå 5
    Jag kan rekommendera att leta efter träd som är märkta med E-planta , dessa är certifierat virus- samt sjukdomsfria. Det betyder ju dock inte att dom inte är mottagliga i framtiden!

14. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Dottern köpte 5/6-årigt äppleträd. Det var rejält stort men med transporten gick det på ca 5' - transportkostnaden högre än trädet. (Det hade inte kunnat transporteras i personbil med släp.) Det har givit frukt men allmänt har det varit ett dåligt fruktår i våra trakter.

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 7
    Betyder det att om oturen är framme så kan man köpa sjukt träd redan från början i butik?