1 695 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Kan man ha trägolv om man har vattenburen golvvärme?!
Hej,
Vi funderar på att bygga nytt hus, och planerna är att ha gjuten platta med vattenburen golvvärme.
Drömmen är att ha en ordentligt brädgolv i hela huset.
Frågan är om det går det att kombinera trägolv med golvvärme. Jag har hört att det finns risk att trägolvet spricker??
Någon som har erfarenhet av detta, och/eller en lösning?
Tacksam för svar!
/Kandersin
Vi funderar på att bygga nytt hus, och planerna är att ha gjuten platta med vattenburen golvvärme.
Drömmen är att ha en ordentligt brädgolv i hela huset.
Frågan är om det går det att kombinera trägolv med golvvärme. Jag har hört att det finns risk att trägolvet spricker??
Någon som har erfarenhet av detta, och/eller en lösning?
Tacksam för svar!
/Kandersin
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 164 inlägg
Brädgolv med golvvärme går alldeles utmärkt om det är rätt utfört. Golvet spricker absolut inte. Brädgolv på en gjuten platta blir värre. Helst ska golvbrädorna skruvas i reglar en och en och det blir svårt mot ett betonggolv. Har läst att man kan lägga ett lager plywood mellan betong och bräda, men då känns det som om en del värmeöverföring försvinner.
Någon annan här kan säkert tillföra kunskap i ämnet.
Någon annan här kan säkert tillföra kunskap i ämnet.
Har också undersökt det där och det finns ett antal olika lösningar, jag är dock osäker på vad som är bäst, men att det går är inget snack om
1) Skruva fast golvet i betongen - kräver att man har ordentlig koll på hur djupt och var värmeslingorna går
2) Limma fast golvet - risk att det slår sig, men är det ordentligt uttorkat och limmat ordentligt ska det gå också
3) Junckers har ett system på deras trägolv där man lägger golvet med ett bygelsystem, bygger några millimetrar men det är just gjort för att läggas på värmegolv
4) Lägg golvet på Elastilon, det är en slags gummimatta med ena sidan klistrig (kolla filmer på youtube), verkar grymt smidigt men ganska dyrt
5) Lägg ett lager golvspån under, bygger en hel del och risk att du "stänger in" golvvärmen en del
Sen tycker jag du ska kolla in parkett, finns ganska fina enstaviga rustikt plank-parkett som nog är svårt att särskilja från riktigt plankgolv
1) Skruva fast golvet i betongen - kräver att man har ordentlig koll på hur djupt och var värmeslingorna går
2) Limma fast golvet - risk att det slår sig, men är det ordentligt uttorkat och limmat ordentligt ska det gå också
3) Junckers har ett system på deras trägolv där man lägger golvet med ett bygelsystem, bygger några millimetrar men det är just gjort för att läggas på värmegolv
4) Lägg golvet på Elastilon, det är en slags gummimatta med ena sidan klistrig (kolla filmer på youtube), verkar grymt smidigt men ganska dyrt
5) Lägg ett lager golvspån under, bygger en hel del och risk att du "stänger in" golvvärmen en del
Sen tycker jag du ska kolla in parkett, finns ganska fina enstaviga rustikt plank-parkett som nog är svårt att särskilja från riktigt plankgolv
Liknande trådar
-
Hur är ert omdöme/recension på Bjelin härdade trägolv? Vi funderar på att lägga in detta golv i kök och allrum/vardagsrum (i en öppen planlösning).
Golv -
Måla, lasera trägolv som tål väta till att ha kaniner på?
Golv -
Tråd om trägolv behandlung.
Golv -
Vad händer om man lägger flytande trägolv?
Golv -
Ytbehandling av trägolv som inte är trärent
Golv