Har funderat om det har slagit slint på riktigt nu. Har införskaffat som exempel 3 DeWalt sticksågar, 1 Hitachi, 6 vinkelslipar, DeWalt, Bosch, Makita samt horder av handverktyg, framförallt för mekanik. Min polygripfavorit är knipex cobra
Har säkert fler om jag söker, men har lite Bacho också,
och oklart varför jag har minst 3 likadana Kamasa
Lite skiftnycklar från 12 till 30tum. Tyvärr har jag bara 1 av varje på 24 och 30 tum. Resten är iaf 2 på varje krok men finns nog fler, under 12 tum är det 10+ st på alla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har säkert fler om jag söker, men har lite Bacho också,
Logga in
Skapa konto
och oklart varför jag har minst 3 likadana Kamasa
Logga in
Skapa konto
Lite skiftnycklar från 12 till 30tum. Tyvärr har jag bara 1 av varje på 24 och 30 tum. Resten är iaf 2 på varje krok men finns nog fler, under 12 tum är det 10+ st på alla.
Logga in
Skapa konto
Japp, 80% av tiden är ju att hitta rätt men ofta slutar med fel verktyg. Har man 10 st av rätt hittar man kanske rätt. Att det ser bra ut just nu beror på att jag fick en garageinredning med skåp och hyllor och bänkar i 50års present. Håller på att sortera upp nu. Om ett halvår har jag ingen aning längre.U Uffe A skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Fördela på taktiska platser. Jag har en basic uppsättning på alla våningsplan. Minskar spring och ökar chansen att hitta. Det är ingen ide att samla alla skiftnycklar på en tavla även om det ser dekorativt ut.
Min variant på detta är att ha flera områdesspecifika verktygslådor som alla innehåller det som behövs (eller borde…) . Har en för el, en för VVS, en för snickeri/stomme…. Gissa om det ändå slutar med att man är kort om grejer där man behöver dom 🤪 😀T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har precis flyttat och kan svara ja på frågan. Det är jäkligt jobbigt och tungt att flytta allt.
Problemet med att äga mycket verktyg är att man vänjer sig med att ha rätt verktyg till rätt arbete.
Min farfar ägde en skruvmejsel, en skiftnyckel och en morakniv. Det klarade han sig med hela livet.
Problemet med att äga mycket verktyg är att man vänjer sig med att ha rätt verktyg till rätt arbete.
Min farfar ägde en skruvmejsel, en skiftnyckel och en morakniv. Det klarade han sig med hela livet.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
Fast han timrade inga hus och byggde inga träbåtar och renoverade aldrig någon traktormotor. Förmodar jag.
Dåliga verktyg eller för få verktyg blir snabbt ett hinder för att få någonting uträttat.
Å andra sidan är det många som i dag lägger pengarna på fel ställe och köper på sig allvärldens onödiga apparater som egentligen ger ganska litet produktionsförmåga i förhållande till kostnaden. När man för samma pengar kan skaffa en uppsättning bra basverktyg för ett brett område av olika arbeten.
Dåliga verktyg eller för få verktyg blir snabbt ett hinder för att få någonting uträttat.
Å andra sidan är det många som i dag lägger pengarna på fel ställe och köper på sig allvärldens onödiga apparater som egentligen ger ganska litet produktionsförmåga i förhållande till kostnaden. När man för samma pengar kan skaffa en uppsättning bra basverktyg för ett brett område av olika arbeten.
Själv har man verktyg till 90% från Biltema och i värsta fall från Chlas Ohlsson eller Jula, så man blir ju lite avundsjuk på Knipex-tängerna.
Vågar du verkligen använda dem? Polygriper använder man ju mest till sådant som verktyget inte är konstruerat för och drar sönder tänderna när man tex. försöker få loss runddragna skruvar och liknande. Det är ju bara en tidsfråga tills man kapar en för tjock ståltråd med en för liten kniptång, osv.
Vågar du verkligen använda dem? Polygriper använder man ju mest till sådant som verktyget inte är konstruerat för och drar sönder tänderna när man tex. försöker få loss runddragna skruvar och liknande. Det är ju bara en tidsfråga tills man kapar en för tjock ståltråd med en för liten kniptång, osv.
Produkter som diskuteras: "Polygriper"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Själv köpte jag min första Knipex Cobra helt nyligen och har redan haft enorm nytta av den - 25 cm-modellen. Tror inte jag behöver fler av den modellen, finns ett antal mindre anrika polygriper här och var men använder Knipex när det gäller max kraft/grepp. Galet bra kvalitet, precis som på deras avbitartänger som klipper härdad ståltråd som ingenting.
Gjorde ett bromsjobb på en av bilarna idag och tackade mig själv för ett överflöd av hylsor i olika dimensioner till och med tumstorlekar, det kan behövas på riktigt anfrätta gamla bult som ska ut där de inte håller sina ursprungliga dimensioner. Några olika vinkelslipar 115-125 mm bestyckade med flapdisc och vanlig slipskiva gjorde jobbet relativt enkelt och hyfsat snabbt.
Så nej, jag tror inte man kan ha för många verktyg det bara ger större möjligheter när det tjorvar till sig.
Gjorde ett bromsjobb på en av bilarna idag och tackade mig själv för ett överflöd av hylsor i olika dimensioner till och med tumstorlekar, det kan behövas på riktigt anfrätta gamla bult som ska ut där de inte håller sina ursprungliga dimensioner. Några olika vinkelslipar 115-125 mm bestyckade med flapdisc och vanlig slipskiva gjorde jobbet relativt enkelt och hyfsat snabbt.
Så nej, jag tror inte man kan ha för många verktyg det bara ger större möjligheter när det tjorvar till sig.