Har funderat om det har slagit slint på riktigt nu. Har införskaffat som exempel 3 DeWalt sticksågar, 1 Hitachi, 6 vinkelslipar, DeWalt, Bosch, Makita samt horder av handverktyg, framförallt för mekanik. Min polygripfavorit är knipex cobra Verktyg; flera tänger av varierande storlek ordnade i rad på smutsigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har säkert fler om jag söker, men har lite Bacho också, Samling olika tänger och skiftnycklar på en sliten arbetsbänk.
Skapa konto

och oklart varför jag har minst 3 likadana Kamasa Tre par röda tänger på slitet brunt underlag radade i ordning efter skick.
Skapa konto

Lite skiftnycklar från 12 till 30tum. Tyvärr har jag bara 1 av varje på 24 och 30 tum. Resten är iaf 2 på varje krok men finns nog fler, under 12 tum är det 10+ st på alla. Fem upphängda skiftnycklar i olika storlekar på en trävägg i en verkstad.
Skapa konto

• Samling skiftnycklar och tänger på smutsigt arbetsbord, varierad storlek och handtag, verktyg, mekanik.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 13 till
  • Laddar…
Verkar vara någon form av ”instrumentum gelidus”. 😲

Tycker inte att det är något onormalt.
Man kan aldrig få för många verktyg (inte ens av samma sort, då ökar ju chansen att man hittar ett när det behövs) 😎😉

• Gilla
  • Haha
Pejda och 15 till
  • Laddar…
Alla har väl sina "hang-ups" mina är ficklampor. Det finns värre saker att samla på. Du har ju i alla fall ordning på dom så du kan hitta rätt storlek

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tycker inte att det är något onormalt.
Man kan aldrig få för många verktyg (inte ens av samma sort, då ökar ju chansen att man hittar ett när det behövs) 😎😉
Japp, 80% av tiden är ju att hitta rätt men ofta slutar med fel verktyg. Har man 10 st av rätt hittar man kanske rätt. Att det ser bra ut just nu beror på att jag fick en garageinredning med skåp och hyllor och bänkar i 50års present. Håller på att sortera upp nu. Om ett halvår har jag ingen aning längre.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fördela på taktiska platser. Jag har en basic uppsättning på alla våningsplan. Minskar spring och ökar chansen att hitta. Det är ingen ide att samla alla skiftnycklar på en tavla även om det ser dekorativt ut.

• Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Ser helt normalt ut 😎

• Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fördela på taktiska platser. Jag har en basic uppsättning på alla våningsplan. Minskar spring och ökar chansen att hitta. Det är ingen ide att samla alla skiftnycklar på en tavla även om det ser dekorativt ut.
Min variant på detta är att ha flera områdesspecifika verktygslådor som alla innehåller det som behövs (eller borde…) . Har en för el, en för VVS, en för snickeri/stomme…. Gissa om det ändå slutar med att man är kort om grejer där man behöver dom 🤪 😀

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag har precis flyttat och kan svara ja på frågan. Det är jäkligt jobbigt och tungt att flytta allt.

Problemet med att äga mycket verktyg är att man vänjer sig med att ha rätt verktyg till rätt arbete.

Min farfar ägde en skruvmejsel, en skiftnyckel och en morakniv. Det klarade han sig med hela livet.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fast han timrade inga hus och byggde inga träbåtar och renoverade aldrig någon traktormotor. Förmodar jag.

Dåliga verktyg eller för få verktyg blir snabbt ett hinder för att få någonting uträttat.

Å andra sidan är det många som i dag lägger pengarna på fel ställe och köper på sig allvärldens onödiga apparater som egentligen ger ganska litet produktionsförmåga i förhållande till kostnaden. När man för samma pengar kan skaffa en uppsättning bra basverktyg för ett brett område av olika arbeten.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
Sålänge som du inte avnjuter din samling på ett sexuellt plan så borde du inte må dåligt anser jag. Eventuellt att du kan skämmas lite ifall det finansieras med barnens sparfonder.

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Själv har man verktyg till 90% från Biltema och i värsta fall från Chlas Ohlsson eller Jula, så man blir ju lite avundsjuk på Knipex-tängerna.

Vågar du verkligen använda dem? Polygriper använder man ju mest till sådant som verktyget inte är konstruerat för och drar sönder tänderna när man tex. försöker få loss runddragna skruvar och liknande. Det är ju bara en tidsfråga tills man kapar en för tjock ståltråd med en för liten kniptång, osv.

Så länge man har plats så inget problem.
Jag skaffar verktyg eftersom behovet kommer.

“För mycket verktyg” är när man själv inte längre får plats i snickarboa.

Själv hör jag till kategorin som inte riktigt får plats i arbetshörnan pga för mycket ”bra-å-ha”-material.

• Gilla
ulfem och 2 till
  • Laddar…
Själv köpte jag min första Knipex Cobra helt nyligen och har redan haft enorm nytta av den - 25 cm-modellen. Tror inte jag behöver fler av den modellen, finns ett antal mindre anrika polygriper här och var men använder Knipex när det gäller max kraft/grepp. Galet bra kvalitet, precis som på deras avbitartänger som klipper härdad ståltråd som ingenting.

Gjorde ett bromsjobb på en av bilarna idag och tackade mig själv för ett överflöd av hylsor i olika dimensioner till och med tumstorlekar, det kan behövas på riktigt anfrätta gamla bult som ska ut där de inte håller sina ursprungliga dimensioner. Några olika vinkelslipar 115-125 mm bestyckade med flapdisc och vanlig slipskiva gjorde jobbet relativt enkelt och hyfsat snabbt.

Så nej, jag tror inte man kan ha för många verktyg det bara ger större möjligheter när det tjorvar till sig.

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.