Kan man ha för stort öppet kärl?

2k läst  5 svar

1. D
    Medlem Nivå 5
    Frågan är kort och gott: Kan man ha för stort öppet expansionskärl?

2. Faidros
    Medlem Nivå 10
    Nej, bara för litet.

3. D
    Medlem Nivå 5
    Inte ens om man kör med ett kärl på 150 liter till ett system på 800 liter? Tänkte sätta ett stort exp kärl nu för att nuvarande pannsystem ska funka bättre och för ett kommande pannbyte som ligger något år framåt i tiden.

4. R
    Medlem Nivå 10
    800 liter*0,04=32

32 liter räcker.
    Men om du vill ha 150 liter är det också helt ok.
    Som faidros sa: du kan bara ha för litet.
    Du får den äran att helt själv bedöma hur mycket över tillräckligt som blir overkill.

5. D
    Medlem Nivå 5
    Tänkte nämligen ha lite marginal till ett pannbyte. Känns jobbigt att byta kärl 2 ggr kanske inom loppet av ett par år. Hade tänkt mig en ack.tank på 3000 l i framtiden och kanske en ctc v35. Men den pannan jag har nu ctc 171 från -78 får ticka på så länge det funkar. Hur mycket vatten räknar man att det finns i ett radiatorsystem ungefär (10 element, de flesta av modell gammal, dvs luftspalter i elementet)?

6. Staffan2000
    Medlem · Nivå 12

Ju större kärl, ju större............

Ang. elementvolymen är det svårt att uppskatta då även gamla element finnes i en uppsjö varianter.

När det gäller kärlen vill jag tipsa dig att ta i för kung och fosterland storleksmässigt. D.v.s. tvärs emot vad jag själv har gjort. Min egen kollektion består av: ett 35l ett 50l och ett 100l. Det fungerar naturligtvis aldeles utmärkt, men det hade varit bättre att satt dit ett stort med en gång.

Staffan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: