Byggahus.se

Kan man ge bort fastighet hur som helst?

1. J
    Medlem · 246 inlägg

Jorg

Medlem
    Kan man ge bort en fastighet hur som helst (alltså genom gåva)? Kan man som förälder välja att ge bort sitt hus? Finns det några som helst juridiska förbehåll mot detta eller är det helt fritt numera i och med att gåvoskatten är avskaffad?

Kan man således välja att ge ett av barnen en fastighet och det andra barnet får en pengagåva i motsvarande värde?

2. jarlh
    Medlem · 1 333 inlägg

jarlh

Medlem

Re: Kan man ge bort fastighet hur som helst?

Nu är jag ingen expert, men vore det inte smartare att ge barnet pengar och sedan låta barnet köpa fastigheten?

På så sätt kommer man kanske undan med lägre skatt den dagen barnet säljer fastigheten.

Säg att föräldrarna köpte huset för 1 000 000. Ifall barnet då får motsvarande summa av föräldrarna och därefter köper huset av föräldrarna för 1 000 000 så slipper föräldrarna skatta för någon vinst. Dessutom om barnet får för sig att sälja om några år för 2 000 000 så är vinsten bara 1 000 000.

Men som sagt, jag är bara amatör. Ni bör nog anlita någon proffesionell på området innan ni gör något.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Det blir ingen skillnad på reavinstskatten. Om man säljer en fastighet som man fått i gåva så räknas förre ägarens inköpspris som ingångsvärde. Ingångsvärdet blir alltså inte noll vid en gåva.

Det scenario med gåva av fastighet åt ena hållet och pengar åt andra hållet borde väl inte vara något problem.

En detalj som man kanske bör undersöka i sammanhanget är att om en givare avlider inom viss tid efter att ha skänkt bort egendom (har för mig att det är ett antal år) så räknas gåvan som förtida arv. Kan inte se att det skulle vara något problem med det, men det kanske är något att undersöka.

4. L
    Medlem · 269 inlägg

Lillbjorn

Medlem

Den ursprungliga frågan:
    Jag kan inte se några hinder för det. Gåvor är skattefria. Vad gåvan består av bestämmer givaren. Om man vill ge bort en fastighet till den ena och pengar till den andra av barnen av samma värde, är det bra att ha en värdering av fastigheten så att framtida dödbodelägare kan inte tvista om just den detaljen.

5. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Angående frågan om förtida arv så har jag för mig om att man kan skriva sig fri från det, men jag är väldigt osäker. Därav har man heller ingen juridisk skyldighet att kompensera sitt andra barn med motsvarande pengasumma (även om jag personligen tycker det verkar mest rättvist).

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Det jag funderade på med min komentar om förtida arv, är om det då finns risk att gåvan värderas efter vad den är värd vid dödsfallet istället för värdet vid gåvotillfället. I så fall skulle det ju finnas en risk att gåvorna som var balanserade när de gavs plötlsigt blir obalanserade vid arvskiftet. Som sagt, ingen aning om detta skulle kunna hända men en hypotes som jag ialla fall skulle undersöka innan jag gjorde en liknande transaktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.