Byggahus.se

kan man förutse något om sprickor?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hejhej,

Vad jag har förstått så ska man ha under 8% fuktighet i möbler här i Sverige. Om man istället använder 10-11 % till t.ex. ett matbord med en större massiv bit, kan man säga något om sannolikheten för en torrspricka då? Kan man säga att det är större sannolikhet att den kommer förr än senare? (Tänker på om man kanske kan känna sig "säker" efter ett par år.) Jag antar att sprickorna kommer att komma under vintern!?

Tack på förhand!

Mvh Erik

2. S
    Medlem Nivå 6
    Hallo,
    det där du frågar är inte så enkelt. Alla större bitar är limmade av mindre. skivor på gammalt vis av många smala ribbor osv. Sedan har träslag och hur man tog ut virket med fibrerna betydelse. Ek sväller sakta men spränger som tusan.
    Är det inoljat så suger det inte vatten osv. Svaren är lika många som frågorna.

I mitt förra och "älsklingsjobb" att bygga kyrkorglar fick jag lov att lära mig mycket om detta och att använda speciella knep så det inte blir följdverkan. Kyrkor är varma och kalla och torra och fuktiga om vart annat men orgeln skall fungera i kanske 200 år och felfritt i 10 innan garantin går ut!

Om du preciserar lite mera vad du vill snickra är det lättare att svara.
    Hälsningar,
    Skalman