Byggahus.se

Kan man få vitlutat golv att se mindre vitt ut?

1. annav-
    Medlem · 39 inlägg

annav-

Medlem
    Kan man efter lutning (furugolv) med vitpigment få golvet att se mindre vitt ut med någon efterbehandling? Tex med upprepad såpning, oljning etc?

2. Silver78
    Självbyggare · 2 146 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Nja. Det enkla svaret är att du måste slipa bort de förstörda träfibrerna. Men det kan ge en mindre vit look med överfettad golvsåpa. Vissa har provat att bleka med oxalsyra. Men det är inget jag är insatt i.

3. annav-
    Medlem · 39 inlägg

annav-

Medlem
    Ok, tack! Lineoljesåpa är vad jag förstått en överfettad såpa, ellerhur?

4. Silver78

Silver78

Självbyggare
    Ja. Det skall vara linoljasåpa. Fettet som är förtvålat skall ge skydd. Det är det som grejen med att skura golvet med golvsåpa. Det finns med vitt pigment men risken är att du får ett ännu vitare golv. Jag skulle prova den utan vitt pigment. Tänk bara på att det är svårt att bara prova på en liten bit utan för att det skall bli samma "skick" på golvet så behöver man göra det hela. Ett alternativ om du har vitlut kvar är att måla en fristående bit av bräda för att sedan behandla den med golvsåpa för att se om det blir den effekt du söker efter.

5. annav-
    Medlem · 39 inlägg

annav-

Medlem
    Ok!

Har hamnat i en lite stressig situation med golvet i vårt nyköpta hus där föregående ägare repade både golv och trappa (gammalt lackat slitet furugolv från 50-talet) när de flyttade ut ett piano vilket ledde till att vi får dessa slipade och behandlade av en golvfirma nu i samband med inflytt. Därav lite snabba och oinsatta beslut tyvärr. Vi har inte sett slutresultatet av lutet ännu, det står och ska verka över natten nu men tycker det ser väldigt vitt ut så därav min farhåga.

Vi har bett att få golvet såpat (inget pigment) som slutbehandling men nu läste jag precis (på gysinges hemsida) att det är skillnad på såpat och såpskurat golv. Vi är alltså ute efter ett till utseendet såpskurat golv och kan absolut tänka oss att såpskura med linoljesåpa rätt ofta framöver. Tror du man ska skippa slutsteget som golvfirman ska göra imorgon då de alltså ska såpbehandla med ”gammeldags träsåpa”
    https://www.welinoco.com/produkt/gammeldags-träsåpa

?

Eller har det ingen betydelse för resultatet vi får om vi börjar såpskura med linoljesåpa därefter?

6. annav-
    Medlem · 39 inlägg

annav-

Medlem

7. Bästa svaret

Silver78

Silver78

Självbyggare
    Tanken med att luta är att golvet skall behålla sin lyster över tid. Man har gärna vitt pigment vilket gör att golvet ser ljusare ut. Det ni sett av golvet är inte slutresultatet. Det vita kommer att tränga in i fibrerna och mattas av. Träsåpan fungerar som ett skydd så att det blir enklare att hålla rent. Såpskura golven kan du göra efteråt oavsett. Men prata lite med golvfirman och rådgör med dom.

8. annav-
    Medlem · 39 inlägg

annav-

Medlem
    Aha, då förstår jag, håller tummarna för att färgen blir mer som vi tänkt oss då, tack för svar :)
    Lite språkförbistring med golvfirman så därav många frågor som dök upp.

9. Silver78

Silver78

Självbyggare
    Blev det bra till slut?

10. annav-
    Medlem · 39 inlägg

annav-

Medlem
    Ja! Vi har nu såpskurat 11 ggr och det blev jättesnyggt, såg vitmålat ut när det var nylutat men nu ser det bara ljust och naturligt ut. Nöjda! :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.