9 873 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Kan man få fram kopplingsschema för electrolux induktionsspisar med ugn?
Sida 1 av 2
Om en spis går att koppla om till 3-fas 3 ×16A svarar Electrolux att framgår av det kopplingsscema som finns på baksidan av spisen.
Ska man behöva köpa en spis för att se om den går att koppla in?
/Mats i Vaxholm
Ska man behöva köpa en spis för att se om den går att koppla in?
/Mats i Vaxholm
Precis, allt detta är hemligt idag.M Mats Ericson skrev:
Men du har ju bättre möjligheter att returnera varorna också.
Kolla annars andra märken med scheman på sin sida?
Välkommen till forumet!
Du kan titta på specifikationen för spisen och göra en kvalificerad gissning. Om max effektuttag är ca 11 kW så kan du vara ganska säker på att den kopplas trefasigt. Om max effektuttag är kring 7,2 kW så är det sannolikt en tvåfasspis. Sådana har förekommit från bl.a. BSH (Bosch Siemens Home appliances).
Slutgiltigt vet du tyvärr inte förän du har köpt den eller på annat sätt fått kolla på baksidan och inkopplingsanvisningen. Det är egentligen rätt märkligt att det är så.
Du kan titta på specifikationen för spisen och göra en kvalificerad gissning. Om max effektuttag är ca 11 kW så kan du vara ganska säker på att den kopplas trefasigt. Om max effektuttag är kring 7,2 kW så är det sannolikt en tvåfasspis. Sådana har förekommit från bl.a. BSH (Bosch Siemens Home appliances).
Slutgiltigt vet du tyvärr inte förän du har köpt den eller på annat sätt fått kolla på baksidan och inkopplingsanvisningen. Det är egentligen rätt märkligt att det är så.
tommib skrev:
Välkommen till forumet!
Jag har också bett att få reda på vilka Electroluxmodeller som går att koppla om till 3-fas men inte fått något svar.E El-Löken66 skrev:
Det är ju märkligt eftersom de flesta nu har 3-fas Perilexuttag till spisen i egna hus och lägenheter. Elabonnemangen är väl också ofta på 3x16A. Då kan man inte ha strömstyrkor på 25-50 A. Även ledningsareorna är för klena för att driva spisarna i 1-fas.
Hur tänker man?
Nu vill du ju ha en spis med induktion, som Tommey skrev så kolla vilken total effekt den ger.M Mats Ericson skrev:Jag har också bett att få reda på vilka Electroluxmodeller som går att koppla om till 3-fas men inte fått något svar.
Det är ju märkligt eftersom de flesta nu har 3-fas Perilexuttag till spisen i egna hus och lägenheter. Elabonnemangen är väl också ofta på 3x16A. Då kan man inte ha strömstyrkor på 25-50 A. Även ledningsareorna är för klena för att driva spisarna i 1-fas.
Hur tänker man?
Har du neutralledare / nolla i ditt Perilexuttag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Är det någon specifik spis du undrar över?
Kikade in på en godtycklig spis och i produktinformationsbladet hittade jag säkring: 3x16A.
Kikade in på en godtycklig spis och i produktinformationsbladet hittade jag säkring: 3x16A.
Det hjälper tyvärr inte.M Mats Ericson skrev:
Du måste titta innuti uttaget att där verkligen går 5 ledare fram.
Sen mäta enligt följande med exempelvis en Fluke T40:
L1-L2, L1-L3, L2-L3 ska ge 400 Volt
L1-N ska ge 230 Volt.
L1-PE ska ge 230 Volt.
N-PE då ska det pipa / summra
Nu stänger du av jordfelsbrytaren och konstaterar följande:
N-PE summrar inte längre.
Jag kan fortsätta och kolla uttaget. Nu är en sliten glaskeramikspis inkopplad via perilexstickpropp och den fungerar OK.
Men det finns ingen jordfelsbrytare installerad i lägenhetshuset från 80-talet. Det kan man installera när brf ska modernisera elcetralerna.
Men det finns ingen jordfelsbrytare installerad i lägenhetshuset från 80-talet. Det kan man installera när brf ska modernisera elcetralerna.
Ja, då är det desto viktigare med den okulära inspektionen. Egentligen fordras en kontinuitet mätning men i detta fall kan du även chansa då det vanligen går direkt central-perilex, kan du komma åt och titta i centralen är det också bra.M Mats Ericson skrev:
Jodå, spisuttaget ligger på en egen grupp med 3 st 16A säkringar i elcentralen, som är placerad i lägenheten. Så jag tycker att allt verkar OK.
har du nolla framdraget vilket du verkar ha och det inte är en fulkoppling med jord
samt ett perilexuttag i väggen och dito propp på spisen skall det inte vara något problem.
det är ju liksom hela vitsen med att ha standardiserade grejor.
men om man inte haft en induktionsspis innan är det djävligt bra att kolla för det är dyrt att reparera induktionsspisar.
hoppas att du hade 230v mellan fas och nolla när du mätte...
samt ett perilexuttag i väggen och dito propp på spisen skall det inte vara något problem.
det är ju liksom hela vitsen med att ha standardiserade grejor.
men om man inte haft en induktionsspis innan är det djävligt bra att kolla för det är dyrt att reparera induktionsspisar.
hoppas att du hade 230v mellan fas och nolla när du mätte...
Men hur såg det ut innanför uttaget?M Mats Ericson skrev:
Har du läst mina inlägg?
Vi hade en skribent förrförra veckan som sprängde en spis i luften då hen skulle leka cowboy och koppla spisen själv utan att utföra föreskrivna kontroller.
Nu är problemet att hitta en spis med induktion som helst är förberedd med en 3-fas Periflexstickpropp eller som kan kopplas om i spisen. I sådana fall ska jag låta en elektriker utföra detta.
Som sagt, 3 faser är inte det konstiga, det har varit standard länge.M Mats Ericson skrev:
Det vi pratar om är huruvida du kan plocka ut 3x230V eller bara 3x400V med din nuvarande lösning.
I värsta fall behövs det dras en ny kabel från central till perilex. Men troligen är allt okej eller går enkelt att komplettera.
Så du kan chansa medveten om dessa förutsättningar och låta elektriker lösa resten om du nu inte kan kolla detta själv.