Vet inte om detta räknas som möbelsnickeri, men gissar att här fanns bäst kompetens i ämnet.
Hittade ett sånt här gammalt spel på min mormors vind för nåt år sen och tog hem till barnen.
Tyvärr är det väldigt svårspelat då "ringarna" man skjut ner i hålen inte glider.
Skivan har blivit lite matt i ytan. Finns det något enkelt sätt att göra den blank igen?
Hade varit roligt om det kom till användning igen istället för att hamna på tippen.
Hittade ett sånt här gammalt spel på min mormors vind för nåt år sen och tog hem till barnen.
Tyvärr är det väldigt svårspelat då "ringarna" man skjut ner i hålen inte glider.
Skivan har blivit lite matt i ytan. Finns det något enkelt sätt att göra den blank igen?
Hade varit roligt om det kom till användning igen istället för att hamna på tippen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HejJ JeLö skrev:Vet inte om detta räknas som möbelsnickeri, men gissar att här fanns bäst kompetens i ämnet.
Hade varit roligt om det kom till användning igen istället för att hamna på tippen.[bild]
Jag skulle testa att gnida lite stearin på ringarna.
Det brukar få trä att glida bättre.
//Johan
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Om ytan blivit strävare borde det fungera att putsa med ett väldigt fint sandpapper.
Har ett likadant stående i källaren (ej på golvet), dock inte använt sen 2017. Morfar klädde hålen med tyg så att det skramlar mindre när man skjuter i ringarna.
Har ett likadant stående i källaren (ej på golvet), dock inte använt sen 2017. Morfar klädde hålen med tyg så att det skramlar mindre när man skjuter i ringarna.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Stearin är kanon för att t ex göra gamla trälådor lätta att dra ut, men i detta fall skulle det nog sabotera spelet då ringarna inte ska glida för lätt utan man måste kunna få dem att stanna med tillräcklig precision.
Redigerat:
Klicka här för att svara