Medlem
· Stockholm
· 283 inlägg
Kan man byta ut ”golvet”/underdelen i en IKEA bänkskåpstomme och sidorna? (Se pilarna). Syns inte på bilden, men underdelen är fuktskadad (ej underifrån) och sidorna snuskiga och gula.
Bänkskivorna ska bytas och diskhon kommer plockas bort då tillfälligt. Tänkte att det kanske är ett ypperligt tillfälle, om det är tekniskt möjligt utan att riva hela hörnan. Blir ju till att byta hela det skåpet förutom baksidan där rören går, men jag har ingen aning om hur delarna sitter ihop och vart man börjar skruva för att lossa underdel och sidorna.
Bänkskivorna ska bytas och diskhon kommer plockas bort då tillfälligt. Tänkte att det kanske är ett ypperligt tillfälle, om det är tekniskt möjligt utan att riva hela hörnan. Blir ju till att byta hela det skåpet förutom baksidan där rören går, men jag har ingen aning om hur delarna sitter ihop och vart man börjar skruva för att lossa underdel och sidorna.
Viktor.J
Renoverare
- Saltsjö-boo (Blekinge exil)
- Medlem sep 2020
- 2 574 inlägg
- 3 305 gillningar
- 543 bilder och filmer
Om du gör något så byter du ut hela stommen. Den kostar inte många kronor och jag tror inte du får ut de två skadade sidorna i ett stycke. baksidan är bara masonitskiva (tunn) så den kan du titta på med arg blick och den går sönder. Det kommer bli omöjligt att få till det nya bakstycket i den nya stommen utan att ta ner avsloppsrören.Disneygrisen skrev:
Kan man byta ut ”golvet”/underdelen i en IKEA bänkskåpstomme och sidorna? (Se pilarna). Syns inte på bilden, men underdelen är fuktskadad (ej underifrån) och sidorna snuskiga och gula.
Medlem
· Stockholm
· 283 inlägg
Med avloppsrören så menar du vattenlås? Det som går under diskhon?Viktor.J skrev:
Om du gör något så byter du ut hela stommen. Den kostar inte många kronor och jag tror inte du får ut de två skadade sidorna i ett stycke. baksidan är bara masonitskiva (tunn) så den kan du titta på med arg blick och den går sönder. Det kommer bli omöjligt att få till det nya bakstycket i den nya stommen utan att ta ner avsloppsrören.
Viktor.J
Renoverare
- Medlem sep 2020
- 2 574 inlägg
- 3 305 gillningar
- 543 bilder och filmer
yes. Och teoretiskt är det möjligt att ta bort delarna som du önskar. Men då måste du fortfarande ha ut skåpet. För att göra det måste du antingen ta bort bakstycket eller rören för att kunna ta ur skåpet och komma åt skruvarna. bakstycket spikas i bakifrån för stabilitet. Så även om du tar ur nuvarande skåp och monterar ihop ett nytt så måste bakstycket dit efter rören.Disneygrisen skrev:
Hur skadat är trät ? är det mest kosmetiskt ? Isåfall hade jag låtit det vara.
Sen är väl frågan om det är IKEAS nya köksserie Metod eller det gamla Faktum? De har väl olika mått, t.ex. är underskåpen i Metod 80 cm höga, medan Faktum var 70 cm.
Medlem
· Stockholm
· 283 inlägg
Diskhon och vattenlås och rör till kranar osv ska ändå kopplas ur när jag monterar nya bänkar och ho, så jag tror inte det blir några problem att få bort allt.Viktor.J skrev:
yes. Och teoretiskt är det möjligt att ta bort delarna som du önskar. Men då måste du fortfarande ha ut skåpet. För att göra det måste du antingen ta bort bakstycket eller rören för att kunna ta ur skåpet och komma åt skruvarna. bakstycket spikas i bakifrån för stabilitet. Så även om du tar ur nuvarande skåp och monterar ihop ett nytt så måste bakstycket dit efter rören.
Hur skadat är trät ? är det mest kosmetiskt ? Isåfall hade jag låtit det vara.
Det är bubbligt, sprickor och flagnar. Trycker man på bubblorna så känns det fortfarande mjukt fast det borde vara torrt sen länge Inte hål rakt igenom, men jag vill nog byta och tänkte att det kanske är klokt att göra det när man ändå är där och håller på
Medlem
· Stockholm
· 283 inlägg
Det är Faktum jag har, men har för mig att IKEA har återupptagit en småskalig tillverkning för oss med Faktum. Kanske inte gäller stommar. I värsta fall får man väl kapa liteB b8q skrev:
Viktor.J
Renoverare
- Medlem sep 2020
- 2 574 inlägg
- 3 305 gillningar
- 543 bilder och filmer
Ok, då är det bara att ta bort avlopp och dra ut stommen. Skruva ihop en ny. Kan ju bli problem om luckorna är till Faktum och du skruvar i en Metod. Kanske går det att hitta en gammal på blocket/facebookmarket.Disneygrisen skrev:
Diskhon och vattenlås och rör till kranar osv ska ändå kopplas ur när jag monterar nya bänkar och ho, så jag tror inte det blir några problem att få bort allt.
Det är bubbligt, sprickor och flagnar. Trycker man på bubblorna så känns det fortfarande mjukt fast det borde vara torrt sen länge Inte hål rakt igenom, men jag vill nog byta och tänkte att det kanske är klokt att göra det när man ändå är där och håller påSka låta en hantverkare göra allt för som du märker har jag ingen koll
![]()
Medlem
· Stockholm
· 283 inlägg
Hittade ett företag som heter Smålandsluckan som säljer skåpstommar efter IKEAS FAKTUM. Kan ju vara någotViktor.J skrev: