7 127 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Kan man byta fjäder i dörrhandtaget?
Ena handtaget till min ytterdörr börjar bete sig konstigt. Handtaget är ett Assa 1956 Epok.
Vad jag lyckats resonera mig fram till är att det inte är något problem med fjädern i låskasetten, utan problemet ligger snarare i fjädern som sitter i rosetten i handtaget. Jag har försökt söka på vad den kan heta alternativt om det finns nån reservdel, men till ingen nytta.
Vet någon om denna fjäder kan bytas och var man i så fall kan hitta den enkelt?
Vad jag lyckats resonera mig fram till är att det inte är något problem med fjädern i låskasetten, utan problemet ligger snarare i fjädern som sitter i rosetten i handtaget. Jag har försökt söka på vad den kan heta alternativt om det finns nån reservdel, men till ingen nytta.
Vet någon om denna fjäder kan bytas och var man i så fall kan hitta den enkelt?
På deras hemsida kan man läsa:1 123abc skrev:
- Returfjäder som avlastar låshusets roddarfjäder och hjälper trycket att förbli i horisontalläge
Det är inte fjädern som håller ihop handtaget med rosetten utan det sitter en bricka och en stoppring.
Fjädern i låshuset ska vara tillräckligt för att lyfta trycket samt så sitter det returfjäder i båda tryckeshalvorna.
Fördelen med ett returfjädertrycke mot ett utan returfjäder är känslan när trycket används en returfjäder ökar kvalitetskänslan.
Om det upplevs sladdrigt så kan det vara dags att byta trycket, den vanligaste orsaken till att trycken upplevs sladdriga efter ett tag är en lite kort tryckespinne.
Fjädern i låshuset ska vara tillräckligt för att lyfta trycket samt så sitter det returfjäder i båda tryckeshalvorna.
Fördelen med ett returfjädertrycke mot ett utan returfjäder är känslan när trycket används en returfjäder ökar kvalitetskänslan.
Om det upplevs sladdrigt så kan det vara dags att byta trycket, den vanligaste orsaken till att trycken upplevs sladdriga efter ett tag är en lite kort tryckespinne.
Jag kollade lite närmare nu och det visade sig att returfjädern gått av. Problemet är dock inte att returfjädern inte fungerar, utan att den också fungerade som stoppning bakom brickan. Så den trasig returfjädern gör att handtaget inte trycks fast ordentligt.1 123abc skrev:Det är inte fjädern som håller ihop handtaget med rosetten utan det sitter en bricka och en stoppring.
Så frågan är om man kan ersätta denna returfjäder, antingen med en ny fjäder eller nåt annat?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta fjäder på en Cylinda diskmaskin.
Kök -
Hej, Hur får man av inre dörrhandtaget på ett Doorman L3. Behöver byta tryckpinne. Vh Tomas
Fönster & Dörrar -
Byta dämpare eller bara den trasiga fjädern? (bil)
Övrigt Off Topic -
Kan man byta bara fjädern på pop-up-ventilen i badkaret?
Badrum -
Byta fjäder själv på en Crawford Car-in dörr?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus