Ena handtaget till min ytterdörr börjar bete sig konstigt. Handtaget är ett Assa 1956 Epok.

Vad jag lyckats resonera mig fram till är att det inte är något problem med fjädern i låskasetten, utan problemet ligger snarare i fjädern som sitter i rosetten i handtaget. Jag har försökt söka på vad den kan heta alternativt om det finns nån reservdel, men till ingen nytta.

Vet någon om denna fjäder kan bytas och var man i så fall kan hitta den enkelt?

Det säljs inte fjädrar till trycke 1956.
Låshuset ska fungera utan returfjäder i trycket.

1 123abc skrev:
Det säljs inte fjädrar till trycke 1956.
Låshuset ska fungera utan returfjäder i trycket.
På deras hemsida kan man läsa:
  • Returfjäder som avlastar låshusets roddarfjäder och hjälper trycket att förbli i horisontalläge
Låshuset funkar ju, men handtaget sitter inte fast utan känns slappt. Bara på insidan ska tilläggas, handtaget på utsidan funkar fint.

Det är inte fjädern som håller ihop handtaget med rosetten utan det sitter en bricka och en stoppring.
Fjädern i låshuset ska vara tillräckligt för att lyfta trycket samt så sitter det returfjäder i båda tryckeshalvorna.
Fördelen med ett returfjädertrycke mot ett utan returfjäder är känslan när trycket används en returfjäder ökar kvalitetskänslan.
Om det upplevs sladdrigt så kan det vara dags att byta trycket, den vanligaste orsaken till att trycken upplevs sladdriga efter ett tag är en lite kort tryckespinne.

1 123abc skrev:
Det är inte fjädern som håller ihop handtaget med rosetten utan det sitter en bricka och en stoppring.
Fjädern i låshuset ska vara tillräckligt för att lyfta trycket samt så sitter det returfjäder i båda tryckeshalvorna.
Fördelen med ett returfjädertrycke mot ett utan returfjäder är känslan när trycket används en returfjäder ökar kvalitetskänslan.
Om det upplevs sladdrigt så kan det vara dags att byta trycket, den vanligaste orsaken till att trycken upplevs sladdriga efter ett tag är en lite kort tryckespinne.
Jag kollade lite närmare nu och det visade sig att returfjädern gått av. Problemet är dock inte att returfjädern inte fungerar, utan att den också fungerade som stoppning bakom brickan. Så den trasig returfjädern gör att handtaget inte trycks fast ordentligt.

Så frågan är om man kan ersätta denna returfjäder, antingen med en ny fjäder eller nåt annat?

Du köper ett nytt trycke, fjädrarna finns inte att köpa som reservdel.
Kontroller längden på tryckespinnen och köp en längre om den är lite kort då tryckespinnen stadgar upp hela trycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.