1 341 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Kan man bli av med en väg?
Vi har en fastighet på landet. Det går en liten grusväg rakt genom fastigheten. Den används som genomfart och genväg istället för att använda den stora asfalterade vägen som går i området. Det är en vägsamfällighet som sköts av min släkt, snart ärver jag nog fastigheten. Jag avskyr den vägen för den förstör friden på platsen och skär av fälten. Jag vill varken ha vägen eller ansvaret för att sköta den. Går det att upplösa en vägsamfällighet och helt enkelt få bort den vägen från vår fastighet? Det finns andra vägar till de andra fastigheterna i närheten. Hur ska man i så fall gå tillväga?
Knepigt. Men först måste du utreda juridiken:
1. Äger du (efter arvet) verkligen marken som vägen går på? Om vägen är äldre på landet så kan vägens mark ha avsatts som samfälld mark, t ex vid ett gammalt skifte. Du äger då inte marken som vägen går på, utan den ägs samfällt av grannskapet.
2. Är vägens mark verkligen är en del av din fastighet så har den vanligen inrättats som en gemensamhetsanlägging (GA) enligt anläggningslagen eller som ett väginstitut enligt den idag inte längre gällande lagen om enskilda vägar. Även om den inrättats som ett väginstitut så räknas den idag som en GA enligt anläggningslagen. Dessa GA-vägar förvaltas av samfällighetsföreningar, t ex en samfällighetsförening som av historiska skäl heter t ex "Grevlingens Vägförening".
3. Nästa fråga är om någon annan fastighet har härskande servitutsrätt till vägen.
När du har svaret på dessa frågor så kan man diskutera hur man får bort vägen. I grunden vill du nog schakta bort den men det kräver ju att du äger den och andra inte har rätt till den. Gamla samfällda vägar kan tas bort av Lantmäteriet, GA kan omprövas o s v. Men det kostar.
1. Äger du (efter arvet) verkligen marken som vägen går på? Om vägen är äldre på landet så kan vägens mark ha avsatts som samfälld mark, t ex vid ett gammalt skifte. Du äger då inte marken som vägen går på, utan den ägs samfällt av grannskapet.
2. Är vägens mark verkligen är en del av din fastighet så har den vanligen inrättats som en gemensamhetsanlägging (GA) enligt anläggningslagen eller som ett väginstitut enligt den idag inte längre gällande lagen om enskilda vägar. Även om den inrättats som ett väginstitut så räknas den idag som en GA enligt anläggningslagen. Dessa GA-vägar förvaltas av samfällighetsföreningar, t ex en samfällighetsförening som av historiska skäl heter t ex "Grevlingens Vägförening".
3. Nästa fråga är om någon annan fastighet har härskande servitutsrätt till vägen.
När du har svaret på dessa frågor så kan man diskutera hur man får bort vägen. I grunden vill du nog schakta bort den men det kräver ju att du äger den och andra inte har rätt till den. Gamla samfällda vägar kan tas bort av Lantmäteriet, GA kan omprövas o s v. Men det kostar.
Tack för svaret Claes.
1. Högst troligt eftersom vi har fält på båda sidorna om vägen på ett par ställen.
2. Här hängde jag inte alls med i vad du försöker säga faktiskt. Var i vilket register kan man hitta sådan information? Min släkt har inte ett enda papper på någonting av detta för min far sköter den bara på samma sätt som hans far.
3. De husen som ligger utmed vägen i andra änden har säkert någon slags rätt till in och utfart, men vägen går även ut till stora vägen åt andra hållet så det kan väl räcka som servitut kan jag tycka. De flesta husen är förövrigt sommarhus som byggts för att de vill ha lugn och natur så de borde nog också föredra om det inte är en dammig genomfart.
Undrar om det finns alternativa lösningar som att till exempel sänka underhållsnivån så att den blir mindre attraktiv för genomfart. Alternativt sätta upp någon skylt om endast för boende ej genomfart.
1. Högst troligt eftersom vi har fält på båda sidorna om vägen på ett par ställen.
2. Här hängde jag inte alls med i vad du försöker säga faktiskt. Var i vilket register kan man hitta sådan information? Min släkt har inte ett enda papper på någonting av detta för min far sköter den bara på samma sätt som hans far.
3. De husen som ligger utmed vägen i andra änden har säkert någon slags rätt till in och utfart, men vägen går även ut till stora vägen åt andra hållet så det kan väl räcka som servitut kan jag tycka. De flesta husen är förövrigt sommarhus som byggts för att de vill ha lugn och natur så de borde nog också föredra om det inte är en dammig genomfart.
Undrar om det finns alternativa lösningar som att till exempel sänka underhållsnivån så att den blir mindre attraktiv för genomfart. Alternativt sätta upp någon skylt om endast för boende ej genomfart.
Det är ingen vidare indikation. Kolla istället vägens historia. Om den är samfälld mark så har den blivit det t ex vid ett skifte. Det står då i skrivstil i något dokument från 1800-talet med en konstnärlig karta hörandes till. Du kan läsa dessa dokument i tjänsten Historiska kartor, tyvärr bara fram till 1973 p g a att Lantmäteriet gav ryssen info:G Grevlingen skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/Historiska-kartor/
Om fastighetens ägare loggar in på tjänsten Min fastighet så står alla GA som fastigheten har del i eller belastas av där:G Grevlingen skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Min-fastighet/
Tyvärr kan du av skälet ovan (ryssen!) inte läsa akterna online utan du får emaila Lantmäteriet och begära ut dem på måndag.
Du får kontakta Lantmäteriet och begära ut alla handlingar kring officialservitut som kan ge med rätt till vägen. Missa inte att läsa akterna från fastighetsbildningen och ändring av fastigheterna. Lantmäteriet är behjälplig. Har fastigheterna rätt till vägen så listas det där.G Grevlingen skrev:3. De husen som ligger utmed vägen i andra änden har säkert någon slags rätt till in och utfart, men vägen går även ut till stora vägen åt andra hållet så det kan väl räcka som servitut kan jag tycka. De flesta husen är förövrigt sommarhus som byggts för att de vill ha lugn och natur så de borde nog också föredra om det inte är en dammig genomfart.
(Sen kan det finnas äldre rättigheter om fastigheterna är gamla, det beror delvis på att servitut kunde vara muntliga före nya jordabalken kom där på 70-talet.)
Är alla överens i grannskapet så är det i praktiken bara att schakta bort vägen, bre ut matjord, så gräs och sätta lite buskar och träd. Men på landet är ju detta mycket sällan en uppskattad åtgärd som man kommer överens om. Och tråkigt om det blir en ny ägare om tio år som vill nyttja sin servitutsrätt och kommer med grävmaskinen...G Grevlingen skrev:
Redigerat:
Om det är en laglig lösning är det nog en snabb och enkel lösning för det är gott om traktorer och annat som tar den genvägen och de sliter ner den på ett par säsonger.P Prodigys skrev:
Så länge man inte tar emot bidrag för skötsel av vägen eller avgifter från någon form av vägförening/ga så kan ingen tvinga dig att hålla vägen i skick. Sen kan det hända att någpn annan som nyttjar vägen tar beslutet att sköta den istället och då lär du inte ha mycket att sätta emot men i min erfarenhet så händer det inte.G Grevlingen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Är det på riktigt en vägsamfällighet så har alla i samfälligheten ingående fastigheter rätt att nyttja vägen. De har också rätt att sköta den. Detta görs antingen genom delägarförvaltning, där alla får underhålla, men ingen kan tvinga någon annan att vara med och betala, eller genom en samfällighetsförening, där majoriteten styr, men måste följa anläggningsbeslut och stadgar.G Grevlingen skrev:
För egen del skulle jag som delägare varit högst skeptisk till att ta bort en väg i ett vägnät bara för att det finns en möjlighet att åka runt. Redundans är bra.
Så jag skulle inte hoppas för mycket på att det går att bli av med vägen.
Problemet för dig är att ifall de som vill nyttja vägen har tillgång till traktorer m.m. så är det ju en enkel sak för dem att hålla den i acceptabelt skick ifall de vill fortsätta använda vägen.I så fall blir enda resultatet av din plan att folk i grannskapet tycker illa om dig vilket är ett större problem på landet än i stan.G Grevlingen skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Jag skulle inte försöka bli av med vägen helt. Den är säkert trevlig att ha för att promenera, cykla och kanske rida på. En och annan traktor från grannfastigheterna borde inte heller vara något problem om man förstår varför de åker där. För att hindra att vanlig biltrafik använder vägen som genväg skulle jag sätta upp någon form av öppningsbar grind (med en smalare passage intill så att gående och cyklister inte behöver använda grinden). Bilister gillar inte att stanna och öppna en grind medan traktorister borde acceptera detta om de tjänar mycket tid på att använda vägen.
Om någon annan skulle vilja ta över skötseln. Ingen av dem har så vitt jag vet lyft ett finger. 99% av all trafik är från andra än boende utmed vägen. Ska kolla upp om det går att få fram några juridiska papper kring vägföreningen. Första steget blir nog att upphöra med underhållet. Ska bli intressant att se om någon av sommargästerna vill ta över det.
Du skrev ju att din släkt skött underhållet. Då är det ju nästan självklart att ingen annan lyft ett finger. Som det är runt mig så sköter bönderna de vägsträckor som går på deras marker, de förväntar sig definitivt inte att andra som använder dessa grusvägar ska ta ansvar för skötseln. Betyder att det ofta är rätt ojämn kvalitet på vägarna då vissa sköter sina delar bättre än andra. Men det funkar ändå helt ok, och man slipper vägföreningar så jag klagar inte.G Grevlingen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bubblig plastfärg på innervägg efter tapetborttagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad göra med grusväg som blir lerig o vattenfylld
Grund & Markarbeten -
Bygga om Biltemas cee vägguttag så det blir petsäkert?
El -
Bubblig väggfärg inomhus, mögel?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Väg till tomt blir gångväg?
Bostadspolitik