Hej!
Vår granne har några träd som har vuxit sig ganska höga och nu skymmer all vår kvällssol under sommarhalvåret. Det påverkar vår uteplats och hur vi kan njuta av trädgården på kvällarna.
Min fråga är: Kan man be en granne att beskära sina träd av den anledningen? Finns det några regler kring detta, eller är det helt upp till grannen att bestämma? Någon som varit med om något liknande?

• En grön trädgård med två hus, ett av tegel och ett av trä, med träd i bakgrunden som kan skymma kvällssolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön trädgård med höga träd i bakgrunden som skymmer solen, en rabatt med blommor och en fågelholk syns till vänster.
    Skapa konto
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
uuu och 21 till
  • Laddar…
Var är träden? Det där ser ju helt öde ut.

• Gilla
  • Haha
Tänka och 24 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var är träden? Det där ser ju helt öde ut.

• Grön gräsmatta och träd i en trädgård med en blommande buske och en fågelholk på en stubbe under klar himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Lemans och 1 till
  • Laddar…
Köp marken så får ni göra vad ni vill med träden.

• Gilla
Appendix och 27 till
  • Laddar…
Ni kan ställa frågan, får ni ett nej är det bara att acceptera det svaret.

• Gilla
  • Älska
uuu och 36 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Köp marken så får ni göra vad ni vill med träden.
Du är grym. Tack!

• Gilla
  • Haha
PeHåGe och 2 till
  • Laddar…
Det är helt upp till grannen. Det vettigaste är att erbjuda sig att stå för beskärningskostnaden men grannen kanske gillar sina träd. Det beror också på vad det är för träd. Björkar till exempel brukar inte bli vackra efter beskärning.

• Gilla
uuu och 14 till
  • Laddar…
Fairlane
Min granne frågade för något år sen om det var ok att beskära några träd som skymde solen för dem. Han var tydlig med att det var mitt val och att jag hade all rätt att tacka nej. Han erbjöd sig också att göra jobbet och rensa.

Jag sa att det var helt ok att klippa ner den och vi enades om lämplig höjd.

Man kan alltid fråga. Sannolikheten för ett positivt svar tror jag ökar om du frågar trevligt och visar att du förstår att valet är grannens.

• Gilla
  • Älska
Alti och 66 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Min granne frågade för något år sen om det var ok att beskära några träd som skymde solen för dem. Han var tydlig med att det var mitt val och att jag hade all rätt att tacka nej. Han erbjöd sig också att göra jobbet och rensa.

Man kan alltid fråga. Sannolikheten för ett positivt svar tror jag ökar om du frågar trevligt och visar att du förstår att valet är grannens.
Tack för ett bra svar 🙂

• Älska
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Fråga får man alltid göra. Men du kan inte kräva att han beskär dem. Du kan ta ner grenar, från träd på grannens tomt, om de hänger över din tomt. Istortsett enda gågen man kan kräva att grannen tar bort träd, eller grenar, är om de på något sätt utgör en fara för omgivingen. I övrigt är det trädägaren som bestämmer. Man äger inte sin utsikt, tyvärr.

• Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Man äger inte sin utsikt, tyvärr.
Lyckligtvis skulle jag snarare säga då inskränkningarna i äganderätten skulle bli orimliga om så vore fallet.

• Gilla
Parkeringsvakten och 29 till
  • Laddar…
Jag tror inte den grannen haft en tanke på huruvida de träden skymmer solen för er. Han kan inte göra något åt det han inte inte vet om så fråga på ett snällt sätt och föreslå att ni gör det isåfall.

• Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 5 till
  • Laddar…
Davidbagare
Fairlane Fairlane skrev:

Min granne hade också problem med en annan grannes träd. Han sa att han skulle kolla med dem om inte de kunde kapas. Jag skrattade mest och sa ”absolut, kolla du det med den ägaren”. Snacka om att jag blev förvånad när det fälldes två träd och de delade på kostnaden. Så men lite tur TS, så kanske de är öppna för din önskan.

• Gilla
Revhiet1 och 8 till
  • Laddar…
O
Har också anekdotisk bevisning på att samtala med granne kan fungera. Två grannar där granne 1 hade träd på sin tomt som skymde solen för granne 2. Granne 2 var relativt nyinflyttad och gick i några år och störde sig lite. Efter många om och men frågade han granne 1 gällande trädet.

Granne 1 berättade då att han under många år funderat på att ta bort trädet men tyckte det var ett stort jobb och ”han hade ju blivit med åren”. Dessutom så hade de som ägt granne 2:s hus innan många gånger sagt till granne 1 att ”ja det är ett sånt fint träd och det är skönt att få lite skugga på tomten”.

• Gilla
Parkeringsvakten och 9 till
  • Laddar…
O
Axel Maxel Axel Maxel skrev:
Hej!
Vår granne har några träd som har vuxit sig ganska höga och nu skymmer all vår kvällssol under sommarhalvåret. Det påverkar vår uteplats och hur vi kan njuta av trädgården på kvällarna.
Min fråga är: Kan man be en granne att beskära sina träd av den anledningen? Finns det några regler kring detta, eller är det helt upp till grannen att bestämma? Någon som varit med om något liknande?
Nu sitter jag i samma sits. Min kvällssol skyms också av träd på fastigheten närmast mig. Det är en kyrkogård så jag vet att träden kommer troligtvis aldrig fällas.

Men det jag kan säga är att jag efter några år uppskattar skuggan på kvällen mer och mer. De där extremt varma sommardagarna är det skönt att solen inte ligger på huset hela kvällen (solen försvinner runt 18-tiden). Träden skyddar också mot vind och är rätt fina. Där många i Malmö har problemet att de inte ens kan se 3 träd från sina bostäder har jag en hel skog.

• Gilla
  • Älska
jarlh och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.