Vi har inrett friggeboden som är bygd 1997 till gäststuga/ungdomsrum. Har ett par ggr under sommaren noterat en stark doft när jag gått in i friggeboden efter att den varit stängd en längre tid.
Nu i helgen tog jag mig en titt på syllen, vad tror ni av bifogade foton? Är den tryckimpregnerad? Bör jag isåfall byta ut syll o golvreglar för att inte riskera osund inomhusluft?

Hackade loss en bit material från syllen, på andra bilden ser det ut som någon ytlig behandling som gått in en bit i virket (eller har det bara mörknar av solljus?)

• Närbild på en träsyll i friggebod med mörka fläckar och tydliga tecken på åldrande; en metalltråd syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bit av trä hackad från syll i friggebod, visar yta med potentiell behandling eller mörkare område, diskussion om tryckimpregnering och inomhusluft.
    Skapa konto
Se ut som torrt fint obehandlat trä.

E etompau skrev:
Se ut som torrt fint obehandlat trä.
Ok, om man luktar på virket i det jag kallar syll (märkt med 1 nedan) så luktar det lite starkt. Luktar jag på regeln i uk vägg (märkt med 2) så luktar det ingenting alls.

• Två träbitar där den nedre är märkt med siffran 1 och den övre med siffran 2 med svart tusch på en byggplats.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.