Byggahus.se

Kan man återanvända tegelpannor?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Om man skall renovera ett tak från 30-talet som idag består av tegelpannor vad behöver då bytas?
    Min tanke är att endast byta papp samt läkt (ev råspont som är kass, vilket jag inte tror att det är så mycket av). Pannorna tänkte jag ta ned för att rengöras (för de är lite mossiga/skitiga idag) och sedan ta upp igen. Eller är det bara snålt att inte byta dem med när man ändå håller på? Det jag tänker är att man idag inte kan se några problem med dem förutom att de är skitiga. Fast de kanske slits med tiden och blir mer porösa eller något och bör bytas. Det känns ju som om de är hela och fina så borde det inte vara något problem. Är det någon som vet livslängden på en tegelpanna? Och hur syns i så fall att de har "dött"?

För om man inte köper några nya pannor samt gör jobbet själv så borde det bli ganska billigt att lägga om taket.

/jpettersson

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Kan man återanvända tegelpannor?

::) Död panna = trasig panna. ;D

3. Totte_S
    Medlem · Nivå 9

Klart du skall återanvända dem! :) Pannorna är ju knappt inkörda om de bara legat sedan 1930. Finns ju begagnade pannor från såväl 1800-tal som i extrema fall 1700-tal att köpa.
    Som Immobil skrev, trasig panna är död panna, men. bara för att det är en liten spricka i den behöver du kassera den med en gång, den kan mycket väl hålla många år till. Det har skrivits en del om detta med beg tegel på forumet, här är några trådar som behandlar ämnet.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1105707733

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1106041925

4. H
    Moderator · Nivå 25

Innan du börjar så skulle jag gärna ge lite input.

Jag hade också tänkt byta tak själv (i vårt fall bedömde vi att vi inte kunde återanvända, det låg redan 3 sorters plattor på taket, och många var dåliga). Jag räknade med en materialkostnad på 25 000, för tegel, papp och läkt (150 m2 takyta). Sedan räknade jag med 5-6000 för plåt runt skorsten, taklucka osv (som jag skulle vara tvungen att låta plåtis göra), ställingshyra, container för skrotet osv, ca 40-45 000 sammanlagt, och 2 veckors eget arbete.

Döm om min förvåning när jag hittade en firma som fixade alltihop för 50000 (Vitt!, takjobb vågar jag inte låta någon göra svart). Det var ungefär hälften av vad jag trodde att det skulle kosta, jag fick in 3 offerter på 50, 70 och 90 000. Spridningen var så stor att jag tvekade länge innan jag vågade ta det låga anbudet, men nu har det varit tätt i 3 år, så det verkar som om snålheten inte bedragit mig den här gången. Om du låter en firma fixa det, så säger dom att det är billigare att skrota det gamla teglet och köpa nytt. Kostnaden för att lyfta ner plattorna hela överstiger priset för nya. Firman jag anlitade tog dit en mobilkran som höll ett flak "flytande" över taket, sedan 5 gubbar som bara skottade i pannor. det tog bara 2 timmar att riva allt och få på ny underlagspapp. Samma firma vägrade ta ett grannhus efterssom det inte gick att komma åt med kranbil.