721 läst · 9 svar
721 läst
9 svar
Kan man återanvända skorsten för oljepanna till köksfläkt?
Vi har börjat kolla på att flytta till hus och har hittat ett vi tycker om från 1966. I köket är det kolfilterfläkt, men det är en stor skorsten som såg ut att gå ungefär vid köket.
Jag tänkte först att förra ägarna bara valt att skippa en frånluftsfläkt av någon anledning, men när jag pratade med besiktningsmannen sa han att den skorstenen är för den gamla oljepannan som är borttagen sen typ 80/90-talet.
Så nu funderar jag på: eftersom oljepannan stod i pannrummet, som ligger vägg i vägg med köket, borde det inte gå att på något sätt återanvända skorstenen till en frånluftsfläkt till spisen? Den är säkert inte i perfekt skick men förr eller senare kommer den ju behöva rivas/renoveras ändå pga ålder och då kan man ju passa på att få en ordentlig köksfläkt…
Eller är det något jag helt missar här? Ventilation är inte direkt min starka sida!
Jag tänkte först att förra ägarna bara valt att skippa en frånluftsfläkt av någon anledning, men när jag pratade med besiktningsmannen sa han att den skorstenen är för den gamla oljepannan som är borttagen sen typ 80/90-talet.
Så nu funderar jag på: eftersom oljepannan stod i pannrummet, som ligger vägg i vägg med köket, borde det inte gå att på något sätt återanvända skorstenen till en frånluftsfläkt till spisen? Den är säkert inte i perfekt skick men förr eller senare kommer den ju behöva rivas/renoveras ändå pga ålder och då kan man ju passa på att få en ordentlig köksfläkt…
Eller är det något jag helt missar här? Ventilation är inte direkt min starka sida!
Hej, och välkommen..
Det finns säkert kanaler i skorstenen som går att använda. Troligen har det gjorts så tidigare.
Finns inte någon panna kvar som värmer skorstenen, så fungerar ju inte heller den ventilation som kallas självdrag. Så passa på att titta över ventilationen i huset också, om ni köper.
Det finns säkert kanaler i skorstenen som går att använda. Troligen har det gjorts så tidigare.
Finns inte någon panna kvar som värmer skorstenen, så fungerar ju inte heller den ventilation som kallas självdrag. Så passa på att titta över ventilationen i huset också, om ni köper.
Tack! Och då var det nästan värre än jag trodde om självdraget är ”sådär” pga bristen på panna. Allt som noterades på besiktningsprotokollet känns som att det är luftrelaterat så att få igång skorstenen igen och lite vettig ventilation känns som det viktigaste!GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
Om du ska få igång självdraget behöver du nog börja elda för uppvärmning.H Huselmalm skrev:
Nu är det luft/vattenpump som verkar väldigt billig i drift så ja det kanske inte kommer ske… men lite bättre självdrag blir det väl om man öppnar upp skorstenen igen? Det verkar inte som att det finns någon kanal till den som används idag nämligen.F fribygg skrev:
Låter som att OM vi köper den så får vi ta dit ett proffs som får undersöka och komma med förslag helt enkelt 😅
Om du eldar i till exempel en kamin ansluten till skorstenen varje dag får du nog igång självdraget, det lär vara betydligt billigare än att låta proffs installera ny mekanisk ventilation.H Huselmalm skrev:Nu är det luft/vattenpump som verkar väldigt billig i drift så ja det kanske inte kommer ske… men lite bättre självdrag blir det väl om man öppnar upp skorstenen igen? Det verkar inte som att det finns någon kanal till den som används idag nämligen.
Låter som att OM vi köper den så får vi ta dit ett proffs som får undersöka och komma med förslag helt enkelt 😅
går det att ansluta en kamin som är i andra änden av huset på den skorstenen då? För det känns lite onödigt att ha en kamin i tvättstugan annarsF fribygg skrev:
Tänk inte på att värma skorstenen bara av tanke för ventilation.
Eldning i kamin kräver ved, och tid.
Så avancerat är det inte att sätta in mekanisk ventilation.
Enkla vägar är takfläktar och badrumsfläktar
Eldning i kamin kräver ved, och tid.
Så avancerat är det inte att sätta in mekanisk ventilation.
Enkla vägar är takfläktar och badrumsfläktar
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Många gör det misstaget och ventilationen upphör när man slänger ut olje/pelletspannan och ersätter med någon BVVP, LVVP eller som i ert fallen en billigare LVVP och skorstensstocken blir kall.H Huselmalm skrev:
Ventilationen behöver tittas över och fins det toalett/badrum i anslutningen till skorstensstocken och med ventilationsutsug där mot murstocken - så börja med att montera upp en PAX-fläkt med variabel varvtal och som går dygnet runt.
Är huset så gammal att den historiskt har haft vedspis så fins det förmodligen två kanaler bara för denna - en för vedspisen och en för spishuven - dåtidens spisfläkt.
Någon får klättra upp på taket, kika ned i denna och se hur många pipor skorstenen har och se om och hur mycket det har vittrat av tidens tand
Har huset murstock? Finns ledig pipa i murstocken?H Huselmalm skrev:
Om du inte har eldstad som värmer en murstock behöver du nog skaffa mekanisk ventilation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ansluta braskamin till skorsten avsedd för oljeledning?
Ved, Pellets, Flis -
Läckage via skorsten - estimerad skada samt frågor kring försäkring
Tak & Vind -
Hur påverkar skorstenens undertryck förbränning och verkningsgrad?
Ved, Pellets, Flis -
Varför isolerad? Behövs det? Skorstenfundament krypgrund
Byggmaterial & Byggteknik -
Återanvända grus under förråd?
Grund & Markarbeten