Byggahus.se

Kan man använda gammalt timmer till utbyggnad?

1. G
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Jag undrar om någon vet om man kan använda gamla timmerstockar att bygga ut ett befinltligt hus med. Vi vill ha samma typ av material, om det går, för att få den hela gamla känslan i hela huset. Vi har ett gammalt hus med timmer som vi kan riva för att få matrial. Undrar bara om det går och om det är hanterbart...

//Genrellt

2. J
    Medlem Nivå 15
    Visst, det går fint. Men det kommer säkert behövas lite arbete, nya knutar och lite jobb med långdragen.

3. G
    Medlem Nivå 2
    TAck för svaret, då vet jag att detta ska fungera, känns bra med riktigt timmer i väggarna :)

/Generellt

4. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Märk för gudsskull upp stockarna så slipper ni fixa med långdragen, det är hopplöst. Märk även ett lodrätt streck på mitten av varje vägg så att ni vet hur stockarna förhöll sig till varandra om ni ska knuta om. (för långdragets skull)

Förresten, om det är ett gammalt hus så skulle jag såga ur långdraget och göra det brantare så att man rymmer mer isolering mellan stockarna, de gamla husen tenderar att bara ha någon mm mossa mella varje stock, om ens det, och då blir det kallt.