Byggahus.se
Hej

Jag har en ugn som har följande märkning:
Input Voltage: 400V 3N~ 50/60Hz
Power 15,4kW

Enligt en person jag visade förut behövde jag 25A för den och för det skulle jag behöva en installation av lämplig elkabel och rätt säkring. Det jag undrar dock är om man på något sätt kan ansluta en portabel aparat till två 16A kontakter för att därefter ansluta ugnen till den? Vet inte om något sådant finns och i så fall vad det heter. Det kanske låter jättelöjligt :D men jag är inte alls kunnig och har försökt googla lite utan att hitta något som beskriver det jag efterfrågar.

Anledningen till att jag skulle vilja göra på detta sätt är att jag skulle behöva använda ugnen på olika platser ibland och oftast finns det 16A kontakter men inte mer än så och jag skulle då behöva installation på alla de platserna. Om det fanns något som liknar en Byggcentral som fungerar enligt min beskrivning skulle det vara att föredra.

Tack på förhand

Nej, det finns inte.

hur många element har du i ugnen och vilken effekt har de?

Även om du skulle kunna dela i två grupper (= 6 st värmeelement) så måste huvudsäkringarna dit du ska vara 20 eller 25 A.
Protte

Jag förstår :-/ Hade hoppats på något. Får väl se om jag hittar en elektriker. Alla verkar upptagna hela tiden

Kom med lite mer uppgifter om ugnen!

Skruva loss luckan som kabeln går in genom (ta först ur kontakten eller säkringarna). Titta om det finns en dekal på insidan. Fota den och lägg ut här.

Kolla om det finns en "inkopplingsanvisning" i de papper som följde med när ugnen var ny.

Menar Du med "ugn" förresten "spis", eller är det en enda ugn med lucka? På 15 kW måste det vara en proffsmodell/restaurangugn...

Vissa modeller kan ha inställbara "begränsningar" för att inte dra mer ström än man ställer in på - uppvärmningen blir då långsammare, men säkringen kan vara mindre. Detta är främst moderna, "elektroniska" prylar, typ induktionsspisar.

Med full 3-fas är 15,4 kW mostsvarande 3 x 22,2A, så långvarig körning kräver 25A, kanske kan 20A trög funka eftersom ugnen rätt snart är varm och sedan bara drar "lite mindre" för att hålla värmen.

Men sedan krävs det väl lite mer än bara denna ugn? Diskmaskin, belysning, (värme - kanske), grytor, kyl/frys, kylbänkar, ... Låter som ett industriabonnemang till en firma (restaurang) Är det mer kabeln fram som redan finns som för klen och behöver bytas? Byta en kabelstump kostar inte någon halv årslön, kan vara betydligt bättre att ta rakt av och sedan inte ha några problem.

Om någon kommer på ett sätt att göra 22A 400V av 16A 400V i en portfölj så kommer den personen att bli väldigt rik! Vill Du ha den ugnen flyttbar måste Du fixa 32-A uttag (de röda ser precis likadana ut som 16A, men när man försöker koppla ihop märker man att det skiljer runt en cm på diametern) på de ställen Du vill vara, liksom Du måste se till att det finns ström bakom att ta ut. Annars är det ett diesel-elverk utanför som gäller.

Att koppla ugnen via 3-faskontakt är helt ok, och mycket vanligt i större anläggningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.