Byggahus.se

Kan man ändra ventilationssystemet för att spara en slant?

1. A
    Medlem · 149 inlägg

AnetteL

Medlem
    Fick precis en offert som jag tyckte såg bra ut från ett ventilationsföretag, men ekonomisk som jag är letar jag efter fler sätt att spara pengar på utan att för den skull tumma alltför mycket på kvalitén. Vi ska bygga ett hus i lättbetong och boytan är uppdelad på ca 120kvm på nedervåning och 60kvm på ovanvåning. Aggregatet är tänkt att sitta i tvättstuga men enbart för att detta blev en billigare lösning enligt det företag jag var i kontakt med. Inga sovrum eller allrum ligger i anslutning till tvättstugan.

Så här ser materialvalet och de tekniska specifikationerna ut för det ftx system jag blev rekommenderad:
    Erforderligt ventilationsmaterial spirorör, detaljer och centralljuddämpare för tilluft och frånluft. Frånluftsdon PVF i våtutrymmen kök samt tex. klädkammare och tilluftsdon VST i övriga rum. Donen är utförda för låg ljudalstring och med snabb inblandning av rumsluft (goda dragkriterier). Takhuv typ Alig TP för avluft och ytterväggsgaller YG/GL ytteväggsgaller med trycklåda anslutning 160 för uteluft ingår. Likaså ingår montagematerial såsom drillskruv, magnethylsa, tejp och upphängningsband. Kondensisolering (isolerstrumpa) till avlufts- och uteluftskanal ingår.
    Material till köksfläktens imkanal inkl brandisolering (nätmatta) samt takhuv ingår.
    Extra ljuddämpare AkuComp med längd 600mm ingår till samtliga tilluftsdon. ger ett riktigt tyst tilluftssystem utöver standardkravet ljudklass C i BBR samtidigt som det minimerar ev överhörning mellan rum.
    1 st Värmeåtervinningsaggregat Östbergs Heru 90T EC2 komplett med styrutrustning för placering i tvättstuga. Styrning och övervakning sker via trådlös fjärrkontroll. Aggregatet är väl dimensionerat i aktuellt fall med tanke på ljud och temperaturverkningsgraden ligger mellan 80-85%. Heru EC är här utrustat med eleffektiva sk EC-motorer som reducerar elförbrukningen med ca 50% jmfrt med konventionella AC-motorer. Sommartid stänger automatiken av värmeåtervinningen genom att värmeväxlarens rotor stopas om utetempen är lägre än innetempen. Heru är även försedd med kylåtervinning. heru behöver inte anslutas till kondensvattenavlopp. Aggregatet har färdigmonterad matningskabel för anslutning till jordat vägguttag.

Kostnaden för detta omonterat blir 38 900:- då tillkommer ritningar för installation. Efter installation tillkommer en kostnad på 3500:- för efterjustering av en samarbetspartner till leverantören.

Ni som kan det här med ventilation, finns det något man kan ändra på av materialvalet för att spara pengar utan att det för den skull leder till obehag med tanke på ljudnivå tex?

Tackar för all kunskap ni delar med er :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.