Hej
I skåne har vi inte behövt starta luft/vatten värmepumpen än pga milda temperaturer. Kör två brasor per dygn som räcker.
Nu börjar det komma i prognosen enstaka nätter med temperaturer ner mot nollan och det kan ju likaväl bli nån minusgrad.

Nu undrar jag vad det är som cirkulerar mellan utedelen och innedelen , är det vatten så det är frysrisk?

IVT AirX Luft/vatten

Ja, det är vatten mellan ute- och innedel. Sänk temperaturen på regleringen istället för att stänga av den, då är frostskyddet aktivt.

• Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Ja, det är vatten mellan ute- och innedel. Sänk temperaturen på regleringen istället för att stänga av den, då är frostskyddet aktivt.
Tack för svar.

Kan väl bara flika in (efter att jag fått veta lite mer hur det fungerar) att maskinen har ett frostskydd som skall vara inställt på utetemperatur-styrt och i mitt system är det ställt på +6c vilket innebär att bara maskinen är igång så spelar det ingen roll om den står i sommarläge och inte jobbar så om temperaturen underskrider valt värde (+6c i mitt fall) så startar cirkulationspumpen automatisk och förhindrar frost.
Dvs är maskinen rätt inställd behöver man inte göra något.

• Tabell över inställningar för frostskydd med anvisning om utetemperaturstyrning för värmesystem.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.