Tacksam för hjälp!
Håller på att inreda kontor hemma. Vill gärna bli av med våra otympliga ben till bordsskivan (limmat trä, 75cm djup). Tror ni att tre konsoler av denna typ (45/50cm djup, 160kg bärkraft, https://www.hornbach.se/shop/ALFER-Konsol-aluminium-450x500-mm/2443347/artikel-detaljer.html) fästa i betongvägg med 8mm skruv kan göra jobbet att hålla skivan stabil nog eller ställer hävstångseffekten till det för mycket?
Håller på att inreda kontor hemma. Vill gärna bli av med våra otympliga ben till bordsskivan (limmat trä, 75cm djup). Tror ni att tre konsoler av denna typ (45/50cm djup, 160kg bärkraft, https://www.hornbach.se/shop/ALFER-Konsol-aluminium-450x500-mm/2443347/artikel-detaljer.html) fästa i betongvägg med 8mm skruv kan göra jobbet att hålla skivan stabil nog eller ställer hävstångseffekten till det för mycket?
Jag är konservativ, och tror att det finns en anledning till att bord brukar ha ben i varje hörn.
Vad händer om någon kliver upp på bordet, eller sätter sig på bordskanten? Om väggen är lättbetong så finns nog risken att skruven dras ur, oavsett hur väl du monterar den. Jag brukar fästa betongplugg med HusFix i skruvhålen, för att de ska sitta bra. Det hjälper dock inte om väggen i sig inte håller.
Jag kan vara överdrivet försiktig, men detta är vad jag anser.
Vad händer om någon kliver upp på bordet, eller sätter sig på bordskanten? Om väggen är lättbetong så finns nog risken att skruven dras ur, oavsett hur väl du monterar den. Jag brukar fästa betongplugg med HusFix i skruvhålen, för att de ska sitta bra. Det hjälper dock inte om väggen i sig inte håller.
Redigerat:
Tack för ditt inlägg. Går det att ta reda på vad det är för typ av material i väggen, om det är lättbetong eller bättre? Drömmen lever än!
B BlueX skrev:Jag är konservativ, och tror att det finns en anledning till att bord brukar ha ben i varje hörn.
B BlueX skrev:Jag är konservativ, och tror att det finns en anledning till att bord brukar ha ben i varje hörn.
Har du ren betong (inte lättbetong) så kan du nog dra upp ett par konsoler och i dessa montera vinklar/hyllhållare. Använd m8 expander. Den typen med muttrar på dessa håller för det mesta man hänger på dem.F Finnkrisp skrev:Tacksam för hjälp!
Håller på att inreda kontor hemma. Vill gärna bli av med våra otympliga ben till bordsskivan (limmat trä, 75cm djup). Tror ni att tre konsoler av denna typ (45/50cm djup, 160kg bärkraft, [länk]) fästa i betongvägg med 8mm skruv kan göra jobbet att hålla skivan stabil nog eller ställer hävstångseffekten till det för mycket?
Vi hängde tunga ventilationsaggregat i tak med den typen av expanderbult och detta var godkänt som upphängning även ovanför platser där folk vistades. Som ett exempel hängde vi upp ett 270kg vent aggregat i en gymnastikhall 5m från golvet där barn skulle gymnastisera/spela boll.
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/19-9230_xl_1.jpg
Ett exempel på de bultar jag menar. Du lär kunna sitta och stå/hoppa på skivan efter några sådana som fästen.
Konsoler jag syftar på:
https://www.öob.se/storage/ma/33e5e...91C02EC5FB30B8B16C96A02D8631CA76/4_47353.jpeg
Skivan går att skruva fast i den typen av konsoler som även finns i 50,60,70 längder beroende på fabrikat.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Förbandet i väggen håller, men det kommer inte gå att sitta på hörnet utan att det går sönder.
Försök flytta in benet halvvägs istället
Försök flytta in benet halvvägs istället
spännande! 70cm konsoler har jag inte hittat själv så jag ska definitivt ta mig en titt på länken!D droopy skrev:Har du ren betong (inte lättbetong) så kan du nog dra upp ett par konsoler och i dessa montera vinklar/hyllhållare. Använd m8 expander. Den typen med muttrar på dessa håller för det mesta man hänger på dem.
Vi hängde tunga ventilationsaggregat i tak med den typen av expanderbult och detta var godkänt som upphängning även ovanför platser där folk vistades. Som ett exempel hängde vi upp ett 270kg vent aggregat i en gymnastikhall 5m från golvet där barn skulle gymnastisera/spela boll.
[länk]
Ett exempel på de bultar jag menar. Du lär kunna sitta och stå/hoppa på skivan efter några sådana som fästen.
Konsoler jag syftar på:
[länk]
Skivan går att skruva fast i den typen av konsoler som även finns i 50,60,70 längder beroende på fabrikat.
Liknande trådar
-
Är väggen bärande? Hur stöttar vi upp på bästa sätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mitt oändliga husletande knäcker mig. Hur länge orkar man hålla på? Ska man bara ge upp på drömmen?
Övrigt husrelaterat -
Skall regel vila i botten på stolpsko eller bäras upp av skruv?
Altan & Uteplats -
Klinkers under WC-fixtur, eller bara flyta upp?
Badrum -
Öppna upp bärande vägg 5.5m
Byggmaterial & Byggteknik