Kan kommunen tvinga mig att anlägga någon form av avlopp när jag saknar vatten?
OM dom kan det, hur lång tid har man i såna fall på sig att fixa avlopp.. minst ett år?

Det är ett fritidshus i skogen som jag brukar på helger och lite mer under sommartid
Har utedass och latrinkompost. Tar med sopor hem efter mina besök.

Detaljplan saknas och inget kommunalt avlopp planeras i området.

Tacksam för svar!

harry73
Bra fråga, för då borde de också tvinga dig att anlägga vatten, för utan vatten kommer ett avlopp inte att fungera.

harry73 harry73 skrev:
Bra fråga, för då borde de också tvinga dig att anlägga vatten, för utan vatten kommer ett avlopp inte att fungera.
Ja man tycker ju det.. suger att sitta med 300 på ett vanligt sparkonto avsatt till ett eventuellt Vatten/Avlopp

Tack för ditt svar

Be någon kompis/släkting fråga att dom funderar att köpa ett fritidshus men vill veta reglerna så dom vet vad som ska leta efter och undvika om de inbär kostnader i framtiden.

Om du inte vill fråga själv.

Bästa svaret

Claes Sörmland
Nej man kan inte tvingas till att anlägga avlopp. Det är först när man önskar anlägga avlopp som det kräver tillstånd eller anmälan för verksamhetsutövaren enligt miljöbalken.

Men notera att även latrin/utedass kan kräva anmälan/tillstånd. Det enda som flyger under radarn är förbränningstoalett har jag för mig.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej man kan inte tvingas till att anlägga avlopp. Det är först när man önskar anlägga avlopp som det kräver tillstånd eller anmälan för verksamhetsutövaren enligt miljöbalken.

Men notera att även latrin/utedass kan kräva anmälan/tillstånd. Det enda som flyger under radarn är förbränningstoalett har jag för mig.
Fick detta svar från kommunen:
"Det krävs ingen anmälan att borra en dricksvattentäkt.
Du är inte tvingad att ha ett avlopp. Tillstånd krävs när du vill ansluta en vattenburen toalett till fastigheten. Torrtoaletter kräver en anmälan och då är det om du ska installera en förbränningstoalett eller mulltoa. Utedasset kräver ingen anmälan" :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Nja, man kan tvingas att byta avloppslösning om nuvarande lösning är otillräcklig eller befaras rinna ut mer eller mindre orenat i ett vattendrag. Ingår då fastigheten i verksamhetsområde så kan man vara tvingad att ansluta till nätet då tillstånd inte ges för andra alternativ. Men, det har blivit svårare att bli påtvingad utanför verksamhetsområde då kommunen nu har fått bevisbördan att påvisa att läckage till recipient faktiskt sker.

Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Nja, man kan tvingas att byta avloppslösning om nuvarande lösning är otillräcklig eller befaras rinna ut mer eller mindre orenat i ett vattendrag. Ingår då fastigheten i verksamhetsområde så kan man vara tvingad att ansluta till nätet då tillstånd inte ges för andra alternativ. Men, det har blivit svårare att bli påtvingad utanför verksamhetsområde då kommunen nu har fått bevisbördan att påvisa att läckage till recipient faktiskt sker.
Kommunalt avlopp är ju en sak och enskilt avlopp en annan. Olika lagstiftning.

I båda fallen kan man inte tvingas att anlägga ett avlopp, väljer man att inte ha avlopp så slipper man. Man kan t ex flytta därifrån och ställa huset som saknad avlopp obebott eller duscha hos grannen. Att sen väldigt få accepterar en sån livsstil är en annan sak.

Med kommunalt avlopp kommer man ju inte undan att betala avgiften för den allmänna avloppsnätets utbyggnad men det finns ingen som kan kräva att man faktiskt drar ledning från anslutningspunkten till huset. Med enskilt avlopp är den ännu friare, det är bara att inte ansöka om att inrätta ett avlopp.

Något läckage till recipient är ju inte aktuellt om det inte finns avlopp. Läckage kan bara finnas om avloppsvatten släpps ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.