84 683 läst ·
312 svar
85k läst
312 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 550 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 550 inlägg
Det brukar finnas en tidsgräns när en tomt måste bebyggas. Det finns inget sådant som kommunen kan ta till? Att kommunen ska tvinga någon att klippa gräset var något nytt. Ring Boverket och prata med dem.B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Kommer det in en anmälan så har de inget val. Ibland får man läsa sådana där skrivelser med rätt glasögon - de lär ju även vara skyldiga att meddela dig att ett tillsynsärende har inletts och utfallet av detta. Men finns det ingen grund för att gå vidare med det kan man ju släppa det där. Då är det ju mer "för din information", även om det kanske inte riktigt är formulerat så.B Bällstabygget skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 977 inlägg
Jag tror också det kan vara så att man kanske har missförstått vad kommunen skriver. Det brukar ju vara försök till rätt stel kanslisvenska och det är väl lite si och så med medarbetarnas språkliga förmåga ute i kommunerna. Jag menar det är ju knappast juristlinjernas toppstudenter som tar dessa jobb och skrivfärdigheten har ju inte direkt varit på uppåtgående de senaste årtiondena.
Men det är klart, skulle slyet orsaka risk för olycksfall eller ge betydande olägenhet för omgivningen eller trafiken så kan ju kommunen agera med föreläggande. Att det ser fult ut ger inte kommunen någon rätt att agera. Men man kan ju alltid tipsa om att en röjning troligen förbättrar grannsämjan. Å andra sidan, kravet på saklighet gör ju att kommunens folk inte borde gå in och ta ställning i civilrättsliga tvister.
Men det är klart, skulle slyet orsaka risk för olycksfall eller ge betydande olägenhet för omgivningen eller trafiken så kan ju kommunen agera med föreläggande. Att det ser fult ut ger inte kommunen någon rätt att agera. Men man kan ju alltid tipsa om att en röjning troligen förbättrar grannsämjan. Å andra sidan, kravet på saklighet gör ju att kommunens folk inte borde gå in och ta ställning i civilrättsliga tvister.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 871 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 871 inlägg
Tomten är kanske en kompakt vägg av sly med tillhörande mygg, knott, renar, kringblåsande löv etc.
Bor man 100 mil bort och inte klippt gräset på några år så är det väl åtminstone på väg dit.
Bor man 100 mil bort och inte klippt gräset på några år så är det väl åtminstone på väg dit.
Kringblåsande löv på en tomt låter allvarligt oavsett om tomten är bebyggd eller inte, tänker du att kommunen eller staten ska tillsätta en utredningKarrock skrev:
Här är det istället de kommunala grönytorna som medvetet inte klipps, givetvis för att spara pengar, men när kommunikatörerna fått sätta sina spinn på det hela så heter det att syftet är att främja den biologiska mångfalden.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 331 inlägg
C cpalm skrev:Kommer det in en anmälan så har de inget val. Ibland får man läsa sådana där skrivelser med rätt glasögon - de lär ju även vara skyldiga att meddela dig att ett tillsynsärende har inletts och utfallet av detta. Men finns det ingen grund för att gå vidare med det kan man ju släppa det där. Då är det ju mer "för din information", även om det kanske inte riktigt är formulerat så.
Med reservation för att vi inte har sett brevet och vet hur det är formulerat så ...... exakt så är det. Det ser jag i jobbet lite då & då. Såna brev ska i normalfallet enbart ses som "tips från coachen". Och utan att göra mig lustig över huruvida tjänstemännen är några toppstudenter eller inte kan jag lova att det inte är det lättaste att formulera denna typ av kommunikation. Att hitta en nivå där det både finns en viss tyngd men ändå mellan raderna framgå att det just bara är tips från coachen kan vara svårt även för prisbelönta kommunikatörer 🙄Claes Sörmland skrev:
Jag tror också det kan vara så att man kanske har missförstått vad kommunen skriver. Det brukar ju vara försök till rätt stel kanslisvenska och det är väl lite si och så med medarbetarnas språkliga förmåga ute i kommunerna. Jag menar det är ju knappast juristlinjernas toppstudenter som tar dessa jobb och skrivfärdigheten har ju inte direkt varit på uppåtgående de senaste årtiondena.
Min specialitet är att i text be folk dra åt helvete eller vara tydlig med att vi vet att dom är skojare som försöker dra en rövare på ett formellt korrekt och oklanderligt sätt 😇 Det är dock extremt sällan jag får praktisera detta och tur är nog det 😎
Således instämmer jag med tidigare svar att TS kan ta det lugnt och inte göra så mycket alls. Och förmodligen är ju tipset från coachen helt korrekt, TS borde sannolikt göra något åt tomten 😀
EDIT: TS ska förstås vara TS familjemedlem eller vad det nu handlade om.
Med tanke på att min kommun inte ens lyckas få en MP-politiker i kommunfullmäktige att städa bort traktorer och husbilar som läcker olja från tomten så förstår jag absolut inte hur de skall kunna klaga på klippningen. Hela den tomten är som en stor avfallsplats. Det har kommit ett par föreklägganden, några saker har flyttats runt, men det ser fortfarande ut som en avfallsplats...
Mycket intressant med tanke på att man får ha herrejösses träd mm på sin tomt tom halva trädet på grannens tomt och grannar har inget att säga till om!B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Ungefär "stackars växterna" dessa måste ju få finnas kvar.
Intressant grej!
Men lösningen på problemet kan väl vara att låta grannen på sin egen bekostnad fixa till tomten. Win/Win.
Grannen får kanske några buskar att elda upp som ved och ni slipper jobbet 😁
Kan till en viss del förstå grannen också.
Men låter absolut inte som min kommun. Blev själv halvt anmält när jag rensade bort just sly från kommunens mark. Så till en viss del vettig kommun du bor.
Bor själv också i Norrbotten men i en kommun som inte alls sköter sin sly och vill tom att det ska vara en "aarnio metsä" (finskt ord) (heter fint på papper "parkområde" prickat mark mm) men som en kompis söderifrån ifrågasatte norrlänningar 😂
Ps. Jag har vettiga grannar och på en grannes tomt anlitade jag tom på min egen bekostnad en som fällde trädhelveterna bort. (Grannen ville också bli av med det men vågade inte själv fälla och det var en grej som var bara prat...dvs inget hände innan jag betalade en).
Den där "anmälan" kom från något annat håll (gissar på hyreshuset som är i närheten för sär kom en arg gubbe en gång när jag fällde 3 träd från min egna tomt).
Redigerat:
Ja exakt! Jag fattar att det inte får vara skräpigt och farligt på en tomt men detta är ju bara att det är en tomt med jungfrulig mark som inte blivit bebyggd ännu….man kan ju inte tvinga folk att röja av tomter i nybyggnadsområden om byggnation inte är aktuell ännu. Tycker jag iaf.F fribygg skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 977 inlägg
Ditt tyckande stämmer bra med lagstiftningen och praxis!B Bällstabygget skrev:
Hahah tack för tipset😂😂😂 svinbra ju. Det handlar egentligen inte om att vi inte vill klippa eller driver nåt case men det blir ju en principfråga på nåt sätt när man blir anmäld utan att blivit tilltalad om problemet innan😅L lbgu skrev:Nu för tiden är det ju trendigt att tänka på pollinatörerna och då är det ju en dödssynd att klippa så man förstör för dem. Finns säkert massor på nätet som beskriver vilken katastrof det blir då pollinatörerna minskar. Länka med något sådant i ditt svar till kommunen. Det är nog rätt PK att tänka på pollinatörerna så ängsliga kommunaltjänstemän vill säkert inte att de uppfattas som några som vill göra det svårt för dessa viktiga insekter. Annars kanske man kan säga att det växer knärot på tomtenFast det kanske är farligt om ni vill bygga något där.