Byggahus.se

Kan kommunen kräva att vi gör nytt avlopp?

1. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem
    Vårt avlopp krånglar, och det läcker nu lite skitvatten på grannens gräsmatta. Våra rör går från trekammarbrunnen, under grannens tomt, och sedan till en infiltrationsbädd utanför grannens tomt. Vi tror att bädden har blivit tät, och att rören närmast bädden kan ha förstörts av rötter. Kommunen har varit här och tittat, och de var mycket otydliga i sin information om våra rättigheter/skyldigheter. "I en sån här situation så bör man göra ett helt nytt system". Bör? Jag har sedan haft två entreprenörer här, och båda säger att det bästa är att bara fixa rören, och göra en ny markbädd ungefär där den gamla är. Att göra en bädd på vår egen mark verkar nästan omöjligt. Har man rätt att reparera ett befintligt avlopp, eller kan kommunen kräva att vi gör nytt? Detta är mycket brådskande, och jag är oändligt tacksam för svar!

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Kan kommunen kräva att vi gör nytt avlopp?

Som fastighetsägare är ni ansvariga för att er avloppsanläggning fungerar.
    Om det behövs lagas eller byggas om för att fungera så är ni skyldiga att göra detta.

Om den befintliga anläggning inte uppfyller de miljökrav som ställs idag på avloppsanläggningar så kan kommunen tvinga er att göra en ny avloppsanläggning.

3. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem

Tack, Volvo! Om vi gör en ny "tät markbädd", alltså med gummiduk underst, enligt de instruktioner vi får från kommunen, så uppfyller avloppet miljökraven. Problemet kan vara att vi lägger bädden på kommunal mark (där den redan nu ligger). Det är också just invid ett naturreservat, där en å rinner... Så det kan bli problem, tror jag.

4. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Jag antar att ni måste ha någon form av servitut för den befintliga avloppsanläggningen - det ni i så fall bör kolla är om detta även gäller vid ombyggnation.

5. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Naturreservatet skall ni inte bekymra er så mycket om - vet jag av egen erfarenhet, vi har precis fått tillstånd för anläggning 5 meter från reservatsgränsen till det vi bor i (tomten är ju inte naturreservat)

Mvh
    /Angelven

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.