Byggahus.se
Är mitt uppe i bygglovsprocess där rivning av ett par eternitskivor behövs göras, inte ett totalt fasadbyte alltså utan bara en mindre del av fasaden. Efter inskickade av rivningsplan där jag säger att jag som fastighetsägare river och hanterar eterniten, får jag till svar att kommunen vill att jag anlitatr certifierad firma för det.

Finns det verkligen lagstöd för kommunen stt kräva detta? Så länge jag är fastighetsägare och inte får hjälp av kompisarna så ska det väl vara oproblematiskt att utföra själv?

• Wow
Luddis_1
  • Laddar…
T
B bullemedbulle skrev:
Är mitt uppe i bygglovsprocess där rivning av ett par eternitskivor behövs göras, inte ett totalt fasadbyte alltså utan bara en mindre del av fasaden. Efter inskickade av rivningsplan där jag säger att jag som fastighetsägare river och hanterar eterniten, får jag till svar att kommunen vill att jag anlitatr certifierad firma för det.

Finns det verkligen lagstöd för kommunen stt kräva detta? Så länge jag är fastighetsägare och inte får hjälp av kompisarna så ska det väl vara oproblematiskt att utföra själv?
Du får riva själv, skicka med denna som bilaga till din handläggare i kommunen . Denna är från Arbetsmiljöverket, dom bestämmer vem och hur det får rivas, inte kommunen.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Låter högst osannolikt. Om inte reglerna ändrats precis nyligen så får du riva hur mycket asbestmaterial du vill som privatperson i din egen fastighet.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gissar att kommunen kan ställa rätt långtgående krav gällande kontrollplanen. (Jag hoppas jag har fel.)

För din egen mentala hälsas skulle: Montera omedelbart bort eternitskivorna redan idag, plasta in dem och lämna in dem för deponi. Ersätt dem (tillfälligt) med fibercementskivor om det behövs för att slippa en bygglovspliktig fasadändring, finns på Byggmax. Detta är icke bygglovspliktigt fasadunderhåll som du kan göra när som helst. Vips nu finns inte eternit med i ditt rivningslov och kan strykas från kontrollplanen.

• Gilla
  • Älska
Peter787 och 9 till
  • Laddar…
Man kanske får respektera att kommunen vill att det säkerställs att det görs på ett bra sätt, och så flyter det in deg i samhället.
Det omvända skulle vara att kommunen föreslog att man gjorde det själv, och det kan ju gå illa om man inte vet hur man gör.
Man får läsa vad som står, "vill" inte "kräver", och sen tar man på sig lämplig skyddsutrustning och gör det själv.

Lycka till.

/W

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man kanske får respektera att kommunen vill att det säkerställs att det görs på ett bra sätt, och så flyter det in deg i samhället.
Det omvända skulle vara att kommunen föreslog att man gjorde det själv, och det kan ju gå illa om man inte vet hur man gör.
Man får läsa vad som står, "vill" inte "kräver", och sen tar man på sig lämplig skyddsutrustning och gör det själv.

Lycka till.

/W
Jo klart jag förstår att kommunen vill att det görs rätt. Och rätt ska det göras även om det är jag själv som gör det. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att jag "måste" anlita firma för att göra det, när det mig veterligen inte finns någon lagstiftning som hindrar mig som fastighetsägare att göra det?

Kommunen skriver följande: "För att ta bort eternitplattor måste du anlita ett certifierat företag som utför detta"

T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att kommunen kan ställa rätt långtgående krav gällande kontrollplanen. (Jag hoppas jag har fel.)

För din egen mentala hälsas skulle: Montera omedelbart bort eternitskivorna redan idag, plasta in dem och lämna in dem för deponi. Ersätt dem (tillfälligt) med fibercementskivor om det behövs för att slippa en bygglovspliktig fasadändring, finns på Byggmax. Detta är icke bygglovspliktigt fasadunderhåll som du kan göra när som helst. Vips nu finns inte eternit med i ditt rivningslov och kan strykas från kontrollplanen.
Jag har byggt några hus i egenregi, vad man kan säga om kommun och en bygghandläggare är att dom kan verkligen inte allt, jag får ofta rätta kommun , ibland via lagar och paragrafer, men dom rättar sig alltid efter dom blivit överbevisade , ibland kan det vara en ung kille eller tjej som är handläggare, dom är knappt torr bakom öronen , samt mycket oerfarna, då får man kliva in och förklara hur det fungerar, lättaste brukar vara o fråga varför dom inte kan sitt jobb, sedan tar det bra fart.

• Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
T
B bullemedbulle skrev:
Jo klart jag förstår att kommunen vill att det görs rätt. Och rätt ska det göras även om det är jag själv som gör det. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att jag "måste" anlita firma för att göra det, när det mig veterligen inte finns någon lagstiftning som hindrar mig som fastighetsägare att göra det?

Kommunen skriver följande: "För att ta bort eternitplattor måste du anlita ett certifierat företag som utför detta"
Har du sökt bygglov eller en bygganmälan att byta tak?

T Takläggare skrev:
Jag har byggt några hus i egenregi, vad man kan säga om kommun och en bygghandläggare är att dom kan verkligen inte allt, jag får ofta rätta kommun , ibland via lagar och paragrafer, men dom rättar sig alltid efter dom blivit överbevisade , ibland kan det vara en ung kille eller tjej som är handläggare, dom är knappt torr bakom öronen , samt mycket oerfarna, då får man kliva in och förklara hur det fungerar, lättaste brukar vara o fråga varför dom inte kan sitt jobb, sedan tar det bra fart.
Jo så kan det säkert vara i detta fallet, hittar bara ingen handfast paragraf som säger att privatpersoner får handskas med asbest som jag kan hänvisa till. Hittar enbart arbetsmiljöverket som länkades tidigare i tråden vilken kommunen märkligt nog också hänvisar till på sin hemsida ang asbest...
Kanske räcker att hänvisa till den!

Staffans2000
B bullemedbulle skrev:

Hur vet kommunen att du har några fattiglappar på huset, överhuvudtaget?
Hur som helst. Bort med plattorna illa kvickt. Med en kofot, går det på några minuter.
Sen säger du, när kommunen frågar: -vilken eternit????

Staffans

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Har du sökt bygglov eller en bygganmälan att byta tak?
Bygglov för tillbyggnad, men där rivningsplan krävts för den del av eternitfasaden som behövs plockas ner.

Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur vet kommunen att du har några fattiglappar på huset, överhuvudtaget?
Hur som helst. Bort med plattorna illa kvickt. Med en kofot, går det på några minuter.
Sen säger du, när kommunen frågar: -vilken eternit????

Staffans
Helt min poäng. Utför icke bygglovspliktigt underhåll som avlägsnar eterniten innan rivningsåtgärden påbörjas.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Helt min poäng. Utför icke bygglovspliktigt underhåll som avlägsnar eterniten innan rivningsåtgärden påbörjas.
Ett mycket bra tips. Problemet löst.

Staffan

Jo, men fast grundproblemet kvarstår fortfarande att kommunen inte bör kunna ställa krav på att anlita firma. Sen medför ditt förslag också merkostnader då fibercementskivor inte heller är gratis, så då försöker jag hellre få kommunen att inse att de har fel :)

T
B bullemedbulle skrev:
Bygglov för tillbyggnad, men där rivningsplan krävts för den del av eternitfasaden som behövs plockas ner.
Fråga din handläggare om kommunen har något särkrav? han ska kunna visa detta via en handling, han kan skicka den via pdf.
Då gällande frågan om krav på sanering av eternitfasaden. som går emot den Svenska lagstiftningen, som jag lagt fram åt dig via arbetsmiljöverket.
Har han inte ett särkrav att skicka så kan inte din handläggare sitt jobb.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.