3 236 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Kan kommunen kräva 6 meter från tomtgräns?
Vi ska bygga ett attefallshus. Kommunen kräver att det placeras 6 meter ifrån tomtgräns.
Vår tomt har två gränser mot kommunens mark så det hamnar långt in på vår tomt vilket känns tråkigt.
Kan kommunen verkligen kräva 6 meter.
I PBL står det 4,5 meter.
mvh Lena
Vår tomt har två gränser mot kommunens mark så det hamnar långt in på vår tomt vilket känns tråkigt.
Kan kommunen verkligen kräva 6 meter.
I PBL står det 4,5 meter.
mvh Lena

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
I lagen står det 4,5 m från "gränsen". Vilken gräns specificeras inte i lagen men ofta finns det bara en gräns att förhålla sig till - fastighetsgränsen. Finns det andra relevanta gränser, t ex plangränser så gäller även 4,5 m till dem. 6 m från gränsen är inte aktuellt för attefallshus.Lena Elisabet skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det enda fall jag kan tänka mig som kan spela in här, är om kommunen i detaljplanen explicit förbjudit byggande av bygglovsfria byggnader. I så fall är det inte ett attefallshus, utan ett vanligt bygglovspliktigt komplementhus, som m¨ste hålla sig till detaljplanen.
Men om det verkligen gäller ett attefallshus i juridisk mening så har kommunen inget med placeringen att göra så länge det ligger mer än 4,5 m från gränsen.
Men om det verkligen gäller ett attefallshus i juridisk mening så har kommunen inget med placeringen att göra så länge det ligger mer än 4,5 m från gränsen.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
@Lena Elisabet Läs mer här om detta särfall som kan förekomma i nya detaljplaner:H hempularen skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lser/hantera-bygglovsbefrielser-i-detaljplan/
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Tror inte att kommunen kan neka placering av ex. Garage som Attefallsbyggnad på den grunden. Möjligen neka utfart mot allmän väg om avståndet är för kort. Har man redan utfarten, borde kommunen inte kunna stoppa placeringen. Mer än påpeka det olämpliga.Bart skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 136 inlägg
6 meter gäller väl bara prickad mark?
Nä, regeln gäller ju bygglov för garage. Jag förlängde egentligen den tanken till det här exemplet. Vilket kanske inte är rätt. Det var dock det enda jag kunde komma på som kan ge kravet om just 6 meter.H hempularen skrev:
Gäller det generellt på tomten eller en specifik plats?
Jag är inte påläst i ämnet men tänker spontant prickad mark eller eventuella servitut på tomten?
Går det el, fjärrvärme eller liknande i tomtgräns eller placeringen skymmer en korsning?
Jag är inte påläst i ämnet men tänker spontant prickad mark eller eventuella servitut på tomten?
Går det el, fjärrvärme eller liknande i tomtgräns eller placeringen skymmer en korsning?
Hmmm… om inte detaljplanen har några speciella begränsningar som gör att attefallsreglerna inte gäller eller om det finns några servitut/ledningsrätter på området så har jag svårt att se varför kommunen ställer ett sådant krav.Lena Elisabet skrev:
Jag skulle bygga till en veranda. Då hävdade kommunen att jag inte fick bygga mindre än 6 meter från tomtgräns, så min plan gick inte att realisera. Men då föreslog jag att jag skulle sätta upp ett Attefallshus som veranda, för där gällde 4,5 m och då fick jag lov enligt min ursprungliga plan med en vanlig tillbyggnad.Lena Elisabet skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Ja då finns troligen begränsning på 6m i detaljplanen för ditt område. Skall man få bygglov så måste man (i princip) följa reglerna från den aktuella planen.T Toomasoja skrev:Jag skulle bygga till en veranda. Då hävdade kommunen att jag inte fick bygga mindre än 6 meter från tomtgräns, så min plan gick inte att realisera. Men då föreslog jag att jag skulle sätta upp ett Attefallshus som veranda, för där gällde 4,5 m och då fick jag lov enligt min ursprungliga plan med en vanlig tillbyggnad.
Men bygger du en bygglovsfri byggnad (friggebod eller attefall), så gäller en helt annan uppsättning med regler.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Kommunen höjt asfalten med 50-60mm nybyggt område
Grund & Markarbeten -
Kan kommunen kräva att jag kopplar bort dagvattnet....
Juridik -
Kan kommunen kräva installation av digitalvattenmätare?
Vatten & Avlopp -
Kan kommunen kräva att jag anlitar firma för att riva eternit?
Byggmaterial & Byggteknik -
Har jag rätt att kräva en ny häck av kommunen?
Juridik