Jag har på min tomt en liten gäststuga som jag hyr ut till en familj. Nu dök plötslig inspektörer från kommunen upp, tillsammans med poliser, och krävde att få inspektera stugan. Nu kom ett brev att de kräver att en ventilationskonsult skall undersöka ventilationen, att man måste ha in en byggkonsult för att undersöka ev. mögel (trots att man skrev i papperet att man inte kunde märka någon mögellukt) och att en radonundersökning skall göras (stugan är byggd helt av trä och står på plintar så någon markradon lär heller inte kunna komma in (uteluften cirkulerar ju fritt under stugan)).
Väl inne i huset förhörde sedan poliserna en av hyresgästerna om uppehållstillstånd m.m. trots att han så vitt jag vet har sina papper i ordning.
Till råga på allt skickar man med en faktura på ca 10.000:- för tid som ärendet taget.
Några frågor uppstår genast:
1. Har kommunen rätt att göra sådana kontroller av en enskild gäststuga ?
2. Kan de ta med sig poliser och sedan låta dem förhöra de inneboende ? Krävs inte husrannsakningstillstånd för sådant ?
3. Kan kommunens miljöinspektörer användas av polisen för att få tillträde till en bostad ? Och att sedan husägaren skall betala för detta ?
4. Kan krav på helt onödiga undersökningar p.g.a. hitte-på eller gissningar verkligen vara lagligt ?
5. Om det ställs krav på att visa att det INTE finns mögel i taket måste ju byggnadsdelar rivas upp - det går inte att kontrollera visuellt annars. Kan man verkligen kräva sådan s.k. förstörande provning utan att ha något som tyder på att det verkligen skulle finnas något mögel inne i konstruktionen ?
Om kommunen gått utanför sina befogenheter - ur/vart kan man överklaga eller anmäla ?
Väl inne i huset förhörde sedan poliserna en av hyresgästerna om uppehållstillstånd m.m. trots att han så vitt jag vet har sina papper i ordning.
Till råga på allt skickar man med en faktura på ca 10.000:- för tid som ärendet taget.
2. Kan de ta med sig poliser och sedan låta dem förhöra de inneboende ? Krävs inte husrannsakningstillstånd för sådant ?
3. Kan kommunens miljöinspektörer användas av polisen för att få tillträde till en bostad ? Och att sedan husägaren skall betala för detta ?
4. Kan krav på helt onödiga undersökningar p.g.a. hitte-på eller gissningar verkligen vara lagligt ?
5. Om det ställs krav på att visa att det INTE finns mögel i taket måste ju byggnadsdelar rivas upp - det går inte att kontrollera visuellt annars. Kan man verkligen kräva sådan s.k. förstörande provning utan att ha något som tyder på att det verkligen skulle finnas något mögel inne i konstruktionen ?
Om kommunen gått utanför sina befogenheter - ur/vart kan man överklaga eller anmäla ?
Hej!
1. Ja, se vidare under punkt 4 nedan.
2. Ja Polisen vill ofta ha med miljöinspektörer eftersom Miljöbalken ger tillträde till lokaler, utrymmen och fastigheter etc för att kunna utföra tillsynen enligt 28 kap 1§ miljöbalken.
3. Ja se svar ovan.
4. Hälsoskyddstillsyn av tillfälliga boenden är inte "hitte-på" eller gissningar, kommunerna har krav på sig att tillsyna tillfälliga boenden, det framgår av förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:
45 § Kommunen ska utöver vad som framgår av miljötillsynsförordningen (2011:13) ägna särskild uppmärksamhet åt följande byggnader, lokaler och anläggningar:
1. byggnader som innehåller en eller flera bostäder och tillhörande utrymmen,
2. lokaler för undervisning, vård eller annat omhändertagande,
3. samlingslokaler där många människor brukar samlas,
4. hotell, pensionat och liknande lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds tillfällig bostad,
5. idrottsanläggningar, campinganläggningar, badanläggningar, strandbad och andra liknande anläggningar som är upplåtna för allmänheten eller som annars utnyttjas av många människor,
6. lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling och där verksamheten inte endast omfattas av lagen (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar, och
7. lokaler för förvaring av djur.
Vid tillsynen ska kommunen b.la. kontrollera att det finns fungerande ventilation, att det inte finns radon, fukt, mögel etc. Det är den som bedriver verksamheten (uthyrningen) alltså du som fastighetsägare som har en skyldighet att visa att kraven följs/nås.
5. Har du fått krav i ett beslut kan du överklaga och ange varför du tycker att kraven är orimliga etc. Det framgår alltid av beslutet hur det kan överklagas.
1. Ja, se vidare under punkt 4 nedan.
2. Ja Polisen vill ofta ha med miljöinspektörer eftersom Miljöbalken ger tillträde till lokaler, utrymmen och fastigheter etc för att kunna utföra tillsynen enligt 28 kap 1§ miljöbalken.
3. Ja se svar ovan.
4. Hälsoskyddstillsyn av tillfälliga boenden är inte "hitte-på" eller gissningar, kommunerna har krav på sig att tillsyna tillfälliga boenden, det framgår av förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:
45 § Kommunen ska utöver vad som framgår av miljötillsynsförordningen (2011:13) ägna särskild uppmärksamhet åt följande byggnader, lokaler och anläggningar:
1. byggnader som innehåller en eller flera bostäder och tillhörande utrymmen,
2. lokaler för undervisning, vård eller annat omhändertagande,
3. samlingslokaler där många människor brukar samlas,
4. hotell, pensionat och liknande lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds tillfällig bostad,
5. idrottsanläggningar, campinganläggningar, badanläggningar, strandbad och andra liknande anläggningar som är upplåtna för allmänheten eller som annars utnyttjas av många människor,
6. lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling och där verksamheten inte endast omfattas av lagen (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar, och
7. lokaler för förvaring av djur.
Vid tillsynen ska kommunen b.la. kontrollera att det finns fungerande ventilation, att det inte finns radon, fukt, mögel etc. Det är den som bedriver verksamheten (uthyrningen) alltså du som fastighetsägare som har en skyldighet att visa att kraven följs/nås.
5. Har du fått krav i ett beslut kan du överklaga och ange varför du tycker att kraven är orimliga etc. Det framgår alltid av beslutet hur det kan överklagas.
Kommunens inspektörer brukar väl inte ta med sig polisen vid vanliga rutinbesök? Det är väl först när man nekat dom tillträde? Det låter som att det finns mer i historien som gör att dom tar med sig polisen och att polisen samtidigt letar illegal arbetskraft.
Det misstänker de ju så få fort de vill ha befogenheter. ”Det går inte att utesluta” som det brukar heta.
Det här låter ju knepigt...jag har aldrig varit med om att inspektörer och polis och div myndighetsfolk kommit framryckande genom terrängen när man hyr ut en sommarstuga-gäststuga-gårdshus-vanlig kåk till "vanligt folk".
Måste vara något mer, tidigare historier, uthyrt till nyanlända, förmedlat på omvägar?
Måste vara något mer, tidigare historier, uthyrt till nyanlända, förmedlat på omvägar?
Jag gisssr på tvärt om. Polisen som tagit med miljöinspektörerna för att få tillträde och därigenom kunna kontrollera uppehållstillstånd etc.useless skrev:
Du har ett tidigare inlägg med frågan kring hur man bygger bort radon. Är det någon koppling mellan dessa händelser? Eller rev du den gamla och byggde trä på plint?J JanA5 skrev:Jag har på min tomt en liten gäststuga som jag hyr ut till en familj. Nu dök plötslig inspektörer från kommunen upp, tillsammans med poliser, och krävde att få inspektera stugan. Nu kom ett brev att de kräver att en ventilationskonsult skall undersöka ventilationen, att man måste ha in en byggkonsult för att undersöka ev. mögel (trots att man skrev i papperet att man inte kunde märka någon mögellukt) och att en radonundersökning skall göras (stugan är byggd helt av trä och står på plintar så någon markradon lär heller inte kunna komma in (uteluften cirkulerar ju fritt under stugan)).
Om du haft inspektion eller tillsyn på din fastighet har du rätt att begära ut alla handlingar. Det gäller både från kommunen och polisen, enligt offentlighetsprincipen.J JanA5 skrev:
Från kommunen, begär t.ex. ut:
• Protokoll
• Beslut
• Faktura / fakturaunderlag
• E-post/korrespondens
Exempel:
“Jag begär härmed ut alla handlingar rörande tillsyn på min fastighet [adress], genomförd [datum]. Jag önskar handlingarna via e-post.”
Från polisen, begär t.ex. ut:
• Händelserapport
• Förhör
• Tjänsteanteckningar
Skicka till: registrator.kansli@polisen.se eller t.ex. registrator.stockholm@polisen.se (om det är i Sthlm)
Jag tycker punkt 4 är mest intressant. Kan kommunen verkligen kräva div dyra fackmannamässiga utredningar för att bevisa frånvaron av problem som man inte ens styrkt utan bara misstänker, om ens det??
(Är själv föremål för liknande krav. Vore intressant att höra om det finns några rättsfall på området.)
(Är själv föremål för liknande krav. Vore intressant att höra om det finns några rättsfall på området.)
Kommunens inspektörer har inte per automatik rätt till att få tillträde. Ofta tar man då med sig polisen för att handläggningen av ärendet ska gå mer skyndsamt. Kan vara att man misstänker att fastighetsägaren/hyresvärden inte avser medge inspektörerna tillträde.useless skrev:
Jo, men då brukar det som sagt var finnas en historia. 95% av inspektörernas jobb "i fält" gissar jag sker utan polisiär handräckning hos normala tillmötesgående människor.S Sigge1960 skrev:
Sen har kommunens inspektörer per automatik rätt att få tillträde. Men dom har inte rätt att bereda sig tillträde hos någon som vägrar.