Kan jag vinkla om värmeröret?

335 läst  7 svar

1. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Ska fixa lite med radiatorerna i sommar och då tänkte jag passa på att snygga till värmerören vid bergvärmepumpen lite när systemet ändå är tömt på vatten. Som det är nu går de en onödig omväg, de gröna rören (A + B) från pumpen och sedan vidare upp i taket (C)
    De är i vägen om man är lång och duschar så jag tänkte dra om dom så att de går in längs väggen i stället. Enligt röda och gröna markeringen på bild 1. Kopparrören som ansluter till pumpen är dia 22 mm. Stålrören som går upp i taket är dia 34 mm. Tanken är att ta bort stålrören och ersätta de med 22 mm kopparrör.
    Frågorna är följande. Böjen som ansluter till stålrören i taket vill jag vrida 90 grader åt vänster enligt bild 2. Antar att de är ihopgängade och då borde det väll inte vara något problem? Behöver jag gänga av det helt och montera om med nytt lin? Eller kan de vara monterade på något annat sätt så att de inte funkar att vrida? Nästa fråga gäller diametern på de nya kopparrör som jag ska sätta dit. Räcker 22 mm?
    Kåken är 2 vån med källare. 120 m2 boyta c:a 15 radiatorer.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Rör helbild markerad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Rör nära pil.jpg

2. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Ingen som har någon input här?

3. P
    Medlem · Nivå 4
    Du kan vinkla 90 grader men du måste gänga av helt, rengöra och sätta nytt lin och pasta innan du gängar ihop. Det kommer läcka om du bara vrider. 22mm blir bra, det är ju det idag och behöver inte vara mer för att du drar annan väg. Stålrören är grova eftersom det vart självcirkulation en gång i tiden.
    Köp en ny 90 graders som passar på röret och i andra änden har en 22mm klämringskoppling.

4. GK100
    Medlem · Nivå 20
    När du ska vrida så mycket på knäröret och dessutom i riktning lossa är det vettigaste att ta bort helt och täta om på nytt. Tänk på att hålla mot bra i röret som går upp i taket så inget lossnar där uppe.

Det går bra att använda 22 mm koppar den biten du ska göra om där.

5. P
    Medlem · Nivå 4
    Det ser ur som en ventil på den biten som ska bort också. Jag rekommenderar starkt att du lägger pengar på två nya 22mm ventiler så att du kan stänga ut mot radiatorkretsen om du ska tex serva pannan så slipper man tappa ner och lufta som en galning varenda gång.

• Laddar…
  6. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Tack för alla svar! Jag har tänkt flytta de befintliga ventilerna. Har skarvat med lin o pasta tidigare men inte så här grova rör. Något speciellt att tänka på? Tjockare med lin eller annat?

7. janwide
    Medlem · Nivå 8
  8. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Ja det är det.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: