Kan jag vänta med takpannorna till i vår?

2k läst  5 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag är mitt uppe i bygget och har haft tur med vädret hittills. Takstolar restes den 10/11 och dagen efter lades råspont och papp och läkt på. Nu är taket klart men pannorna skall på, tyvär så har vintern slagit till med snö och is vilket inte är idialiskt när man skall upp ock krypa. Nu har jag hört att det inte borde vara några problem att vänta med takpannorna till våren, pappen skall hålla mot snö och is. Vad säger ni? Är det någon hör som har stått med taket naket över vintern? Tacksam för synpunkter.

2. B
    Medlem Nivå 3

Re: Kan jag vänta med takpannorna till i vår?

Ja, en vinter klarar det. Gå över taket innan du lägger på takpannorna så att det inte blivit några skador på pappen under vintern samt ta bort ev. löv och annat skräp som kan ha blåst in under bärläkten.

3. M
    Medlem Nivå 3

Jag hade mitt tak utan ytskikt över vintern. Inga problem alls. Dock var det ett par av läkten som kändes lite "fuktiga", så jag bytte dem för säkerhets skull.

4. J
    Medlem Nivå 8

Det finns nog risk för att läkten kan ta rejält med stryk eftersom den inte är behandlad.

5. N
    Medlem Nivå 6

underlagspapp klarar inte sol. lägg på pannorna fort utav attan. såklart ska man inte vara dum och riskera livhanken men så fort som möjligt ::)

6. H
    Medlem Nivå 4

Jag skulle inte vara orolig för läkten. Så länge det är kallt gör det inget om virket är fuktigt. När det sedan blir varmt torkar det snabbt på taket.
    Hans

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: