Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

14k läst  95 svar

1. T
    Medlem · Nivå 15
    För dettta behöver man en helt annan utrustning. De vanliga konvertrarna eller växelriktarna styrs av nätfrekvensen som finns i anslutningen till kraftnätet. Blir det elavbrott funkar dom inte alls. Vill du ha en anläggning som går helt oberoende av kraftnätet så krävs mycket dyrare styrutrustning. Inget att rekommendera om man inte bor långt utanför elnätet.
    För att minska förlusterna i ledningarna från panelerna till växelriktaren kan man helt enkelt öka ledningstvärsnittet.

2. H
    Medlem · Nivå 10
    Solceller hellre än aktier, börsen är knappast trygg längre efter bankkraschen 2008.

Bygg anläggningen själv, annars kan man låta det vara tycker jag..har man villa bör man klara av detta.

3. G
    Medlem · Nivå 7
    Ja man bör definitivt bygga själv, då går kalkylen, med rätt förutsättningar, ihop i dagsläget.
    Dock tror jag att man inte skall räkna med subventionen och mer se den som en bonus. I dagsläget har de sänkt till 20% för att den anslagna budgeten då precis räcker till den kö som finns. Dvs söker du idag hamnar du i en kö som inte ha ngn täckning och får se om det anslås ngt nästa år och vad det i sådana fall blir.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 1
    Det där med att bygga själv, det leder inte till några problem? Jag förstår att försäkringsbolag etc inte kanske är helt med på bollen, men hur lätt är det at hitta en elektriker för att koppla in grejerna eller gör ni även det själva?

Den elektrikern som gör det lär ju få se lite mellan fingrar, så att säga....

5. S
    Medlem Nivå 3
    Jag gråter en skvätt när jag läser att folk tror att solceller i Sverige är bra för miljön. Alla livscykelanalyser som jag känner till konstaterar att utsläppen ligger i intervallet 30 till 80 g CO2/kWh. Våra genomsnittliga utsläpp i Sverige ligger på ca 20 g CO2/kWh. För att göra saken värre så är Sveriges utsläpp på sommaren ännu lägre eftersom reservkraft och kraftvärme inte körs då. Jag uppskattar genomsnittet på sommaren till mellan 5 och 10 g/kWh.

Många tillverkare av solceller anger hur mycket utsläpp de ger under hela livslängden. Den beräkningen görs normalt enligt internationella normer vilket innebär en solinstrålning som motsvarar ökenklimat nära ekvatorn. I Sverige får vi ut ungefär hälften så mycket el på årsbasis så man får dubbla utsläppen per producerad kWh.

Solceller kan dock vara en kul hobby och jag unnar verkligen alla att få ha sina leksaker även om det belastar miljön . Det finns många hobbys och andra fritidssysselsättningar som orsakar väldigt mycket större utsläpp. T.ex. både flyg- och bilsemestrar.

PS.
    Jag har hört argumentet att just "mina" solceller ersätter minsann kolkraft eftersom min el exporteras till Tyskland/Danmark. Det resonemanget skulle i så fall innebära att min elbil går helt på Tysk kol-el. Försök lansera det på Teslaforumet...

6. sunnis
    Elektroniktokig Nivå 3
    Men det tror jag de flesta vet redan att solceller inte är det absolut bästa för miljön, det är ju ett subventionerat sätt i Sverige att de som har villa och gott ställt kan investera i solceller för att få en lägre månadskostnad på elförbrukningen och även kunna göra skatteavdrag i sin deklaration.

Jag har både solceller och flygplan, känns väldigt bra :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: