Byggahus.se

Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

19k läst  121 svar

1. A
    Medlem · Nivå 8
    Wastesons,

Jaså det är era politruker! Om de är era politruker, alltså du och dina nära har valt dessa folkfientliga politruker och tilllåter dem att vanstyra, ta dem då gärna i örat och visa dem på dörren. Våra eller mina politiker är de då inte.

Det finns strömkabel från Sverige till Tyskland. Det spelar ingen roll hur mycket ström det produceras i Sverige det kommer aldrig att bli överskott, när det finns elenergibehov i Sverige, elhandelsbolagen säljer då bara mer till utlandet och stoppar vinsten i fickan. Då blir det elenergibrist och dyra elpriser för svenska folket.
    Utöver detta har era folkfientliga politrukerna gett elnätsbolagen monopol på sina elnät och det utnyttjar monopolelnätsbolagen skamlöst och höjer sina avgifter och priser.

Redigerat 6 apr 14:57
  2. M
    Husägare · Nivå 8
    Strömbrist är väl enkelt att lösa, bara att sänka spänningen så får vi mer ström för samma effekt ;)

Det går inte automatiskt att exportera hur mycket som helst då överföringslänkarna bara har en viss kapacitet. Dessutom tenderar solen att skina i våra grannländer samtidigt som här. Däremot håller jag helt med om att politikerna är inkompetenta och att elnätsmonopolet inte funkar bra.

Idén om att hyra ut sitt tak till någon annan som bekostar hela installationen är inte så tokig. En egen solcellsanläggning är en för stor investering med för hög risk för mig i nuläget, men om någon vill hyra mitt tak mot en fast månadsersättning så vore det helt ok. Det är ändå ganska sällan jag traskar runt där uppe (och har ju kvar norra sidan).

Redigerat 6 apr 15:05
  3. A
    Medlem · Nivå 8
    Det borde inte vara så konstigt att en privatperson hyra ut sitt eget tak till någon som vill driva en solcellsanläggning och skörda elenergi på det. Det finns ju de som hyr ut sin privata mark till annan som brukar marken och skördar grödor. Det skulle kunna vara en person som bor i lägenhet och inte har eget tak, men trots det vill bidra med förnyelsebar elenergi genom att montera en solcellsanläggning på annans tak. Att ha en anläggning på främmande tak kan innebära risker, t.ex. om takägaren säljer sin fastighet och nya ägaren inte vill ha anläggning på taket. Man kan tänka sig många olika svårigheter och juridiska vinklingar.

Det finns de som hyr ut sin mark åt vindkraftföretag som ställer ett vindkraftverk för att skörda elenergi. Eller de som hyr ut sin mark eller sitt tak till uppställning av mobilantenn-station, mobil-antenn eller reklamskyltar.

Redigerat 6 apr 15:35
  4. P
    Medlem Nivå 5
    Detta gör man ganska storskaligt i Holland redan, där ligger subventionen på att man får betalt för det man säljer till nätet istället för på investeringen... Där kan man även försälja p2p...

Funkar inte i Sverige idag, ej lönsamt med gällande skatteregler och subventionerade.

5. T
    Medlem Nivå 10
    De hävdade att det var en ren vinst att installera deras paneler för överskottselen skulle täcka konstaden och bli över.

6. D
    Medlem · Nivå 19
    Men det förutsätter ju att det är du som fastighetsägare som har anläggningen. Annars får man inte subventionerna.

7. S
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  8. O
    Medlem · Nivå 6
    Men, måste allt man gör resultera i en makalös vinst?
    Vi har installerat solceller, inte investerat i, och har köpt en ren elbil.
    Vi kollar inte alls vilka vinster vi gör, ej heller följer vi kurvor hit och dit, lusläser skattetabeller och kräver bidrag.
    Vi njuter bara av att vara en del av de som tar klimathotet på allvar och försöker göra något åt det.
    Även om vinsten inte blir gigantisk så kanske förlusten blir mindre, totalt sett.

9. M
    Husägare · Nivå 8
    Aha, tror jag förstår nu. Solceller (här i Sverige) är ett sätt att köpa sig rent samvete från att vara medskyldig till (det eventuella/påstådda/obevisade) klimathotet, istället för att dra ner på utlandssemestrande eller annat som faktiskt gör skillnad.

10. H
    Medlem Nivå 6
    Bara för att man har solceller så betyder ju inte det att man är nöjd så. Det utesluter ju inte att man fortfarande flyger mindre, äter mindre kött m.m. Många bäckar små, som man säger. Inget kan göra allt, men alla kan göra något etc.

11. sunnis
    Elektroniktokig Nivå 4
    Precis så är det, jag investerade i min anläggning bara för att jag även äger ett privatflygplan. Känns jävligt gött att bränna upp lite Avgas 100LL i de båda Lycoming TIO-540 motorerna en solig dag när cellerna på hustaket jobbar på. Gött för mitt hycklade samvete.

Eller :rolleyes:

12. O
    Medlem · Nivå 6
    Nja, det kan ju vara så här också att de, läs vi, som gör investeringar i klimatvänliga alternativ inte åker på solsemestrar utan har LED-lampor, lägger en del energi på trevliga cykelsemestrar och skogsvandringar i närmiljö i stället.
    Dock vägrar vi ta hopplösa diskussioner med människor som tror sig veta att något klimathot inte finns.
    Vi oroar oss inte speciellt mycket utan placerar våra pengar i sådant som vi anser vara gott, det gnagande samvetet finns ju ändå där ändå eftersom vi kan göra så ofantligt mycket mer men...….risken att bli mobbad är ju stor av de som vet och kan.

Redigerat 7 apr 13:26
  13. R
    Medlem Nivå 1
    Hörde på ekot att det ska bli 20% bidrag i nya budgeten, hoppas det stämmer

14. E
    Medlem · Nivå 22
    Jo dom skulle sänka från 30 till 20% för dom anslagna pengarna räcker inte till.

15. K
    Medlem Nivå 10
    Såg i en video att man helst skall köra högre spänning från panelerna. Detta ger lägre förluster i ledarna eftersom strömmen sjunker. Och helst skall man ha kontrollers på varje panel för sig så att man inte sänker effekten för alla om en panel skulle bli dålig eller skymd. Och panaler genererar sämre el om de blir för varma. Så soligt och svalt väder ger mer el. Och eftersom panelerna blir bättre och bättre för varje år och troligen billigare så betalar sig en framtida panel snabbare (om man vill vänta). Och kolla upp om du får köra din anläggning som en ö ifall det blir strömavbrott.