Byggahus.se

Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

19k läst  121 svar

1. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Jag är en sån som gör allt själv (utom ansluta elen) så där är det inget problem.

2. T
    Medlem · Nivå 15
    Kollade min skörd idag och det var på 27 kWh på en 5.5 kW anläggning. Jag är mer än nöjd. Antingen går det till min egen förbrukning (osannoligt dagtid) eller säljs till nätet.
    Jag har inte räknat ut i detalj om jag betalar mer för ful-el än jag får in på sol-el. Detta avgör om jag kör tvätt dag eller natt, och hur jag styr bergvärme.
    Jag vet ett sätt att köpa ful-el från grannen och sälja som sol-el till högre pris från min mätare. Men investeringen i fuskmaskinen är ganska stor.

3. D
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Ful-el, nu har jag lärt mig ett nytt ord :)

Har beställt 24 st Jinko Solar Eagle, All Black 300w, och Fronius 7kW växelriktare mm, monteras av lokal firma med egen elektriker.
    101000:- med moms utan bidrag. Sen får jag se om det blir 15% eller 30% i bidrag.
    Hade blivit billigare att göra själv, men kroppen säger nej.

4. D
    Medlem · Nivå 19
    Eller inget bidrag alls. Inget verkar säkert på den punkten.

5. M
    Husägare · Nivå 8
    Vilken grej! Jag tror dock elbolaget blir misstänksamma om du börjar leverera en massa vid halvtaskigt väder (eller över-mycket när det är fint) och samtidigt grannens förbrukning går upp (lär ju vara samma nätägare). Hm, varför blanda in grannen alls egentligen, ännu bättre vore ju att bara hämta omätt el före sin egen mätare och sälja som solel. Någon som vet var man kan köpa billiga solcellsattrapper?

Sen är det intressant att det du kallar ful-el har betydligt lägre utsläpp av eventuellt klimatskadliga gaser än din solel (i genomsnitt i alla fall, och antaget att det är Sverige vi pratar om här).

6. D
    Medlem · Nivå 19
    I Soanien producerade tydligen solkraften förvånansvärt bra på natten. Nu är de Svenska stöden inte utformade så att den typen av fusk blir så lönsamt.

7. H
    Medlem Nivå 9
    Hur menar du här? För kiselsolpaneler så är energiåterbetalningstiden här runt 2 år, så efter det kan man säga att du producerar helt koldioxidfri el.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 7
    Jag köpte solcellsanläggningen för sparade pengar och ser det som ett sätt att få ner månadskostnaden nu när vi de närmaste åren har småbarn med allt vad det innebär med vab osv. Visst hade jag kunnat använda sparpengarna direkt men det här är ju en investering i huset också.
    Sedan är det rätt coolt när förbrukningsdiagrammet hos Vattenfall dyker till noll så länge det är ljust ute.
    Själv är jag mest förvånad över hur mycket det ger även en risig dag. Produktionen täcker husets förbrukning även då - soliga dagar då blir det ett bra överskott.

När allt var klart med bidrag osv så har jag betalat ganska exakt 120 000 för en anläggning på 16,5kw och då är det monokristallina paneler som är helsvarta och växelriktare från Fronius.

9. M
    Medlem · Nivå 12
    Var köper ni paneler när ni bygger själva?
    Tyckte det var riktigt vanskligt att googla, mycket siter med låg trovärdighet som dyker upp :)

10. M
    Medlem Nivå 7

Det var inget hokus pokus för min del. Handlade av solcellsgrossen när de hade en kampanj för lite drygt ett år sedan.

• Laddar…
  11. M
    Husägare · Nivå 8
    Jag tycker det är mer logiskt att fördela energiåtgången från tillverkningen på hela livslängden, och om då panelerna är tillverkade i ett land med över 65% fossilkraft och svensk el bara har någon enstaka procent så stämmer det jag skrev. (Däremot blir det ju minskade nettoutsläpp om panelerna skulle installeras i samma land som de tillverkades i.)

12. M
    Medlem Nivå 2
    Om de ska stå för allt så bör de väl få avkastning på all produktion. Hur definierar du överskottsproduktionen? Överskott av vadå?

13. H
    Medlem Nivå 9
    Om man tänker så då kan man kan ju också resonera att eftersom vi sitter ihop med övriga Europa så kan vi exportera överskott som vi får från våran renare energigenerering och ersätta kolkraft i Europa. Sedan tycker jag argumentet är svagt av anledningen att om man säger att vi inte kan investera i ny förnybar energi eftersom det krävs för mycket smutsig energi ja då kan vi aldrig komma någonstans utan då är vi fast med det vi har nu.

14. A
    Medlem · Nivå 8
    Det finns forum för solcellsbyggare, där montage beskrivs.
    http://solcellforum.18852.x6.nabble...Wp-p-takpannepl-t-enfamiljshus-tp5016633.html
    Ofta står det var de skaffat grejerna.
    Vi blev själva inspirerade där för 4 år sedan av en bra projektbeskrivning där. Vi har en solcellsanläggning på ca 16 kWp som gett ca 45000 kWh sedan 3,5 år. Vi skaffade från rofoto.se och byggde sedan själva för att få ner kostnaden och en elfirma kopplade in växelriktaren och kollade till det hela.

Det som menas med överskott eller överproduktion för en elnätsansluten solcellsanläggning, är den överskottseffekt som anläggningen i varje ögonblick producerar och som man själv inte förbrukar. Det överskottet går nämligen ut på elnätet och någon annan strömförbrukare förbrukar den, grannfastigheter t.ex. Överskottet går så att säga baklänges genom elmätaren och registreras av elmätaren och säljs. Man får en slant för varje kWh man säljer.

Redigerat 6 apr 09:37
    • Laddar…
  15. W
    Byggnovis Nivå 1
    Den som tror att elpriset inte kommer gå upp kraftigt framöver känner inte våra politiker..

• Laddar…