Byggahus.se

Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

19k läst  121 svar

1. T
    Medlem · Nivå 8
    Tack för svar.
    Är också lite intresserad av detta med att skapa sin egen el men har inte kollat mer än bara skrapat på ytan

2. D
    Medlem · Nivå 19
    Jämtkrafts system är inget annat än ett fastprisavtal i snygg kostym. Du får lika mycket betalt för elen som du köper den för, det till en kostnad av 240kr/år.

3. H
    Medlem Nivå 6
    Nej helt optimalt är det såklart inte.
    Jag tog denna tjänst då dom införde moms på försäljningen av solceller. Det som känns bra är väl ifall spotpriset på försäljning sjunker och elpriserna går upp ännu mer, då får jag för mig att det borde vara fördelaktigt.
    Räknade på att byta elbolag förut, för att få ännu bättre för försäljningen av överskottet, men dom som betalade mer tog desto mer betalt i sin tur för att leverera el.
    Som sagt så är det här en lösning tills jag kan skaffa egna batterier. Ladda under dagen och ladda ur på kvällen/natten.

4. M
    Byggnovis · Nivå 4
    Vad som är bäst i avtal är tämligen knutet till vad du köper och säljer.
    Jag köper 10000 kwh och säljer 9000 kwh.
    Så för mig spelar det mindre roll vad elen kostar att köpa om man tex av vattenfall får +40öre samt timespotpris.
    Förre året gick jag ett par tusen plus på vattenfall.

Har ni en liten anläggning och stor mängd köpt el är det en helt annan kalkyl.

5. H
    Medlem Nivå 6
    Ja så är det ju. Jag säljer ca 5000 kWh och köper cirka 22000 kWh. I takt med att huset blir mera färdigt så kommer de siffrorna att vara väldigt annorlunda.

6. X
    Medlem Nivå 1
    Enligt det elavtal vi har idag får vi mer pengar för att sälja el jämfört med att köpa den. Det vill säga, vi tjänar på att förbruka så lite som möjligt av vår egen el eftersom vi säljer den dyrare än vad vi köper elen för. Detta gäller då om vi räknar in skattereduktionen som finns idag (som kanske kan försvinna).

I dagsläget skulle vi alltså gå back på att installera exempelvis ett batteri rent ekonomiskt.

I mars hamnade kostnaden på ca 0,9 kr per kWh.
    I mars sålde vi för 40 öre + spotpris (dvs min 30 max 48, snitt kanske 40?) dvs ca 0,8 kr / kWh + en skatteåterbäring på 60 öre / kWh = 1,4kr per kWh.

Så att inte sälja sin el är ju idag ingen ekonomisk affär i alla fall.

Så klart det skulle vara kul att ha batterilagring men i dagsläget är det lite för stor kostnad att svälja när man då även går back över tid utöver investeringskostnaden.

Redigerat 5 apr 09:40
  7. H
    Medlem · Nivå 11
    Missade det! 40öre plus spotpris + 60öre på skatten.

Idag småregnar det och är 2gr, producerar 1500w, ingen köpt el mellan 8-16..Life’s Good! Men kunde vara strålade sol istället...

8. H
    Medlem Nivå 6
    Det låter ju bra, sist jag kollade så skulle jag få spotpris -10 öre för att sälja, om jag inte minns fel. Var dock ett tag sedan, men vart nyfiken. Måste nog kolla upp hur det ser ut nu :)

9. D
    Medlem · Nivå 19
    Spotpris borde ni få.

10. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    "Inte lönsamt undet 60 kvm"

Det är alltså ingen ide att jag med mitt tak på 40 kvm i strikt söderläge, 27 graders lutning, ens funderar på solpaneler ??

11. X
    Medlem Nivå 1
    Det beror väl på av vilken anledning du vill göra det. Enbart ekonomiskt så är det nog bättre att titta på andra investeringsmöjligheter. Det är diskuterat ganska mycket i bara några inlägg här ovan.

12. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Nja, jag tänkte väl mer på att dra ett litet strå till stacken i minskad enregianvändning, eller minskad användning av fosil energi kanske man borde säga.
    Jag ska väl gå i pension om drygt 10 år, och om investeringen då började löna sig skulle ju vara bra.
    Men om 40 kvm aldrig kommer betala investeringen, känns det inte som nån större nytta.
    Tänker oxå att huset får ett högre värde med låg driftkostnad om man skulle få för sig att flytta.

13. A
    Medlem · Nivå 8
    Isakare,

På en yta 40 m2 om den har rätt takbredd och takfallslängd får du plats med ca 22 paneler. Tänk du använder normala paneler som nu är på ca 310 Wp, då har du installerad paneleffekt på 6,8 kWp som ger ca 6800 kWh/år. Det finns klart paneler som ger fler kWh/år, men de kostar mycket mer per kWp, och svårare att får lönsamhet i det hela. Installerar du det själv med hjälp av din elektriker då kan det nog löna sig ändå trots liten takyta. Kostar då kring ca 75000 kr, inkl. moms. Tillkommer ca 10000 kr för elektrikerkostnaden. Solcellsstöd får man för de 85000 kr på 15 %. Om det inte fortfarande är 30 %??

14. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Tack för ett utförligt svar :D

Det låter ju inte så tokigt, det bör man väl kunna räkna hem på 10-12 år.

15. X
    Medlem Nivå 1
    Tänk på att det förutsätter att du gör mycket själv för det priset. Rekommendationer verkar annars vara nära 20000:- per installerad kW dvs närmre 135 000:-

• Laddar…