Byggahus.se

Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

19k läst  121 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    Fritt ur minnet nu. Men vad jag har förstått krävde de på Mallorca att nybyggda hus skulle ha minst 2 st solpaneler efter ett visst mått. För att de skulle bli godkända vid slutbesiktning. Folk hyrde dem endast och lämnade sedan tillbaka panelerna. För att det var för höga skatter och avgifter. Så därför har de bara paneler för varmvatten på småhus. De som upplät mark för att skaffa solpaneler har gått i kk för elen blir så dyr och de lyckas inte sälja den. Så istället köper man el från kolkraftverk till ett pris som är ca dubbelt så dyrt som vår el. De som har värmeanläggningar använder istället gas för att värma sina hus. Har för mig att solpanelanläggningar som drivs av familjer har gått i kk även på fastlandet då investeringarna inte har betalat sig.

Förhoppningsvis blir det väl inte lika ila i Sverige. Men en försämring är fullt möjligt när fler skaffar. Då staten vill ha in skatter.

2. D
    Medlem · Nivå 19
    Thörre: Menar du att vi ska subventionera solceller ännu mer? Jag tycker att det är mer än tillräckligt redan.

3. M
    Husägare · Nivå 8
    Jag kanske formulerade mig lite illa. Men så fort man är producent av någonting så konkurrerar man med andra som producerar samma sak, inget konstigt med det. Har förövrigt inga solceller själv.

Än så länge stämmer det att solelen i Sverige knappast påverkar priset, men andelen behöver inte bli 100% eller ens i närheten för att priset ska påverkas just de timmar som solen skiner som mest, och efterfrågan är relativt låg. Det är förmodligen inte helt vindstilla så vindsnurrorna genererar en del, vattenkraften har en viss lägsta effekt på grund av vattendomar, kärnkraften kan inte stänga ner helt eftersom den inte går att starta och stoppa hela tiden med kort varsel etc.

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 9
    Jag personligen skulle säga så här, och då kan väl andra argumentera för eller emot detta :). Om man enbart tänker på pengar och lönsamhet så finns det bättre alternativ om man vill ha säkrare investeringar rent ekonomiskt (räntefonder t.ex.) och det finns bättre alternativ om man vill ha högre avkastning (aktier fonder, även om potentiell risk kan vara större). Däremot så tycker jag att det är en bra investering i den bemärkelsen att du investerar i något som faktiskt ger dig något tillbaka som du behöver och jag skulle ändå påstå att själva investeringen är väldigt säker om man väljer bra material och gör en bra installation (panelerna kommer inte gå sönder utan kommer hålla i många år om du inte skulle ha fruktansvärd otur - växelriktaren är ju svaga länken som behöver bytas ut). Rent ekonomiskt så kan man argumentera för att elpriset troligen kommer bli dyrare framöver, men å andra sidan kommer troligen skatteavdraget också fasas ut framöver så av den anledningen en väldigt osäker ekonomisk investering eftersom parametrarna drastiskt kan förändras.

Men om man, som jag, inte kanske ser det rent ekonomiska som största orsaken, utan ser det som en tydlig signal att välja en mer miljömedveten väg till energiförsörjning så tycker jag att det är en mycket bra investering som definitivt kommer att betala igen sig (om än på lite längre horisont om förutsättningarna ändras till det sämre). Det är ju skitkul att ha en egen generering av förnybar el på taket!

5. X
    Medlem Nivå 1
    Vi har tänkt som Hajjen när vi installerade solceller och det är väl upp till var och en hur man vill resonera. Men som en ren ekonomisk investering ska man nog titta åt ett annat håll.

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 11
    Vår solanläggning har betalat sig efter 5-6år, och livslängden är lång, och absolut inget som behöver underhållas.

När egen el produceras så är denna utan skatter och moms mm.

Bra investering, ja vi ÄR självförsörjande! Om man räknar kr..

• Laddar…
  7. K
    Medlem Nivå 8
    Det låter ju som en riktigt bra investering. Kan du ge oss siffror på grundinvesteringen och hur den har betalat sig redan efter 5-6 år?

/Krille

8. H
    Medlem · Nivå 11
    Köpte allt från utlandet, installerade allt själv, även elen, fick max bidrag första året.

Producerar ca 6000kwh/år, samt fått bra betalt för såld el.

9. J
    Renoveringsnovis Nivå 4
    Jo, det går ju att få ekonomi, men det bygger väl på två saker, dels att man gör en rätt stor investering för att få lite skalfördelar, dels att bidrag och subventioner förblir som de är. Den andra punkten har ju redan börjat svaja. Det kan ju gå samma väg som diesel- och etanolbilar...

Å andra sidan lär ju elpriset knappast gå ner...

Så jag kommer att investera i en ganska liten anläggning och skriva det på hobbykontot :)

10. H
    Medlem Nivå 6
    Vi betalade ca 90.000:- efter bidrag för ett system på 9,75 kW. Detta var år 2014.
    Vi har en tjänst som heter ’dela vattnet’ via Jämtkraft som innebär att vi ”lagrar” allt vårt överskott under sommarhalvåret. Detta delas sedan upp under vinterhalvåret, så vi sänker vår räkning med motsvarande del överskott.
    Vi blir inte lidande om försäljningspriset går ned, eftersom vi kvittar vårt överskott.
    Räknar med break-even efter ca 8-9 år.

Edit : la till årtal.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Nivå 11
    Hur funkar detta? Vi får 40öre av elhandlaren och 60öre på skatten, och några ören i överföringsavgift

12. T
    Medlem · Nivå 15
    Beräkningen av vinst/återbetalningstiden är lite svajjig beroende på alla faktorer som ni ju känner till. Inte minst de faktorer som är politikerstyrda såsom skatteavdrag på inkomstskatt. Vilket är väldigt konstigt för arbetslösa får inte del av denna inkomst.
    Sedan finns vissa väldigt fantasifulla ekonomiska modeller för att räkna hem vinster, min hör till dessa.
    Eftersom det finns väldigt många obekanta siffror i ekvationen kan du aldrig räkna rätt.
    Frågan är om du tycker det är kul att alstra egen el.

• Laddar…
  13. H
    Medlem Nivå 6
  14. H
    Medlem Nivå 6
    Men jag kommer skaffa ett batterilager utöver detta, när ekonomin tillåter det.

15. windestal
    Husägare · Nivå 6
    Hur funkar det med det Jämtkraft skriver om att energiskatt, elcert och "andra statliga avgifter" erläggs även på lagrad volym? Det låter ju som att det då inte blir helt kostnadsfritt att "kvitta". Skatt, cert och moms blir ju ändå en rätt substantiell kostnad. Har ni räknat på skillnaden mot att sälja?
    Edit: tänker jämfört med någon ovan som skrev att de får drygt en krona per kWh när de säljer, är skillnaden i inköp-försäljningspris verkligen större än det ni ändå får betala per kWh (skatt, Cert, annat) eller vore det mer ekonomiskt att sälja och sen köpa?