Byggahus.se

Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Har lite ångest att välja leverantör just nu. Jag ska oavsett leverantör installera i Mars/April så tills det kommer det kanske bättre paneler också.
    Vet du vem du ska köpa från om jag får fråga?
    Jag ska nog välja Svea Solar. Ska ha 52 paneler + Fronius 17.5 + smart meter + aluminium monteringssystem (inga skruvar eller något). Allt som allt 250k innan avdrag.

2. F
    Medlem · Nivå 13
    Du kan vara lugn, det är mycket miljövänligare än kol och olja. Det som gör att det finns de som påstår att det skulle vara sämre än att köpa svensk el är för det första att dom har en politiska eller ekonomiska motiv att göra det. Sverige har en miljövänlig elmix (framförallt pga en stor andel vattenkraft) och det har inte Kina där majoriteten av panelerna kommer ifrån. Men verkligheten är att de stora solcellstillverkarna elförbrukning inte alls är synonymt med Kinas genomsnittliga elmix eller att Sverige skulle vara isolerade, vi säljer och köper el med länder som eldar brunkol.

Kinesiska topptillverkare som Jinko och Trina har tex en miljövänligare produktion än Koreanska LG. Jinko som är världens största tillverkare är C2C certifierade med kontroll på hela tillverkningen från brytning av kisel.

https://www.solarscorecard.com/2016-17/2016-17-SVTC-Solar-Scorecard.pdf

Redigerat 9 okt 00:03
  3. B
    Medlem Nivå 2
    Har inte kommit så långt och inte så där jätte mkt insatt än. Tagit in en offert som jag kollar igenom och söker vidare för att kunna skaffa mera info och kött på benen.
    Denne som jag fick är 45 paneler o ger 10,5.och strax över 200 kt.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Kan förstå. Har spenderat sjukt mycket tid på detta själv senaste vecka.
    Förstår inte hur du kan få så lite på 45 paneler. Även med "vanliga" 300w borde du få ut 13.5kw.

5. S
    Medlem Nivå 4
    Här är en väldigt ungefärlig lista på hur mycket koldioxidutsläpp olika typer av elproduktion orsakar.

5 g/kWh Kärnkraft
    10 g/kWh Vattenkraft
    15 g/kWh Vindkraft
    15 g/kWh Träflis
    70 g/kWh Solceller
    500 g/kWh Fossilgas (Naturgas)
    1000 g/kWh Kolkraft

Sammanfattningsvis är alla produktionssätt bra utom de fossila bränslena. Sveriges elmix är för närvarande ca 20 g/kWh. Dock under hälften på sommaren och mer än det dubbla då det är riktigt kallt på vintern.

Det är fel att säga att all extra el vi producerar kan exporteras och ersätta kolkraft. Tankesättet skulle innebära att all extra konsumtion också vore kolkraft och att grannens elbil därmed är en miljöbov. På samma sätt skulle också den extra el som solcellsfabrikerna konsumerar också vara 100% kolkraft.
    Jag vill hävda att det enda realistiska är att titta på respektive lands medelproduktion. Om våra möjligheter till export vore obegränsade skulle inga kärnreaktorer lägga ner i Sverige eftersom elpriserna är väsentligt högre i t.ex. Tyskland och Danmark.

Ett köp av solceller är något man gör för att spara pengar och för att det är en kul hobby. Det är dock inget positivt för miljön. Många hobbys orsakar koldioxidutsläpp liksom även mina hobbys. Det anser jag inte är orimligt.

Den enda riktiga privatekonomiska vinsten med solceller är att man betalar mindre i skatt. Själva elen är ju dyrare än det man köper på nätet exklusive skatter. Alla sysslar dagligen med hushållsarbete och produktion som vi kunde köpt av någon annan och genererat mer skatter och välstånd. Jag ser inget fel i det heller, men man skall inte inbilla sig att man gör samhället en tjänst när man installerar solceller. I praktiken skickar man (i de flesta fall) pengar till diktaturen Kina istället för att köpa svensk el där nästan alla pengar stannar i Sverige.

• Laddar…
  6. R
    Medlem Nivå 1
    Jag är helt noob i området, så ledsen om jag säger dumma saker i förväg men om alla husägare och fastighetsägare installerar paneler så borde el.behovet minska ganska radikalt tänker jag. HSB eller MKB fastigheter där mina föräldrar bor har också startat i stor skala med solpaneler.
    Vad gör vi då med vår extra el? Kanske sälja till länder som bränner kol?
    Inte så enkelt säkert men jag vill gärna tro att genom solpaneler man bidrar ändå till en bättre miljö (solen skiner ändå) men visst jag håller helt med om att en stor anledningen är ekonomin i det hela. Jag vill också få ner min egen kostnad.

7. M
    Husägare · Nivå 8
    Om alla (eller en stor majoritet av) fastigheter i landet fick solceller på taket skulle tre saker hända:

1) Spotpriset på el skulle bli noll eller rentav negativt när solen skiner bra utom möjligen om det samtidigt är rejält kallt
    2) Övriga kraftslag skulle få lönsamhetsproblem pga punkt 1 och vissa tvingas lägga ner
    3) Elransonering (= ofrivilliga strömavbrott) skulle bli det normala på vintern när solen inte är uppe pga punkt 2

8. F
    Medlem · Nivå 13

Siffrorna på solceller är som sagt en extrem överdrift. Den bygger i princip på en kinesisk elmix som inte alls är nåt vidare attraktiv. Titta istället på var en genomsnittlig solcellsfabrik får sin el ifrån.

9. D
    Medlem · Nivå 20
    På punkt tre tror jag du har fel. Det skulle inte bli strömavbrott. Men elpriserna skulle bli väldigt höga vintereftermiddagar. Jag förutsätter att timdebitering blir standard så att prisvariationerna märks för slutkunderna.

10. B
    Medlem Nivå 2
    Kanske kan det bero på att mitt hus ligger i öst/väst läge och firman har ritat paneler på båda sidor vilket gör att de inte jobbar riktigt fullt under hela dagen. När jag kontaktat fler firmor lär det visa sig bättre eftersom de alla är duktiga på att hitta fel hos sina konkurrenter.

11. T
    Medlem · Nivå 11
    Det där får du nog ange en källa på. Enligt IPCC ligger små solcellsanläggningar på 41 g CO2e/kWh i median men ända så lågt ner som 26 g CO2e/kWh. Fortfarande långt högre än storskalig vindkraft och kärnkraft men långt ifrån så dåligt som dina siffror vill få det till.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Life-...ing_potential_of_selected_electricity_sources

Det här får du förtydliga.
    På vilket sätt skickar man pengar till Kina genom att ha en solcellsanläggning? Det finns inget koppling till någon Western Union-tjänst i min (österrikisktillverkade) växelriktare eller fanns någon option att betala till Kina när jag köpte mina (tysktillverkade) paneler.

12. F
    Medlem · Nivå 13
    Skit i vad det ger, titta på installerad effekt istället. För dom pengarna bör du ha minst 13,5-14kWp tycker jag. Och med de priser som råder nu så finns det ingen anledning att titta på nåt annat än runt 300W (eller något över) 60 cells monopaneler. Har man ont om takyta och vill maxa så kan det vara värt att titta på yteffektivare paneler men det blir en viss merkostnad.

13. R
    Medlem Nivå 1
    Visst det kommer att påverka lönsamheten hos vissa bolag men så är det alltid med ny teknik. Som när bilar började ersätta häst/hästvagnar.
    Jag kan bara hålla med nr2 och det ser jag som sagt som en naturlig utveckling. Som nu när elbilar blir allt mer populära. Alla märken kanske inte hänger med i den utvecklingen och blir alltmer bortglömda.
    Och nr3 löser vi säkert med cloudlagring som EON jobbar på just nu. Ser inte varför vi ska ha strömavbrott med all den teknologi vi besitter. Priset på el kan självklart gå upp för att kompensera. Finns säkert många sätt att lösa problemet.
    Jag är ingenjör så jag ser möjligheterna i det hela :D

@STB : förstår inte hela diktatur logiken heller. Jag tror vi numera lever i en totalitär samhälle vare sig vi bor i Kina eller USA eller Sverige. Och jag betalar hellre till Kina än USA. Kan skriva mycket mer om detta men vill inte starta en politisk diskussion.

14. B
    Medlem Nivå 2
    Det står faktiskt 13,74 Kwp på offerten och produktion/år är 10,65, därav skrev jag ca 10,5 Kwh innan. Jag utgick efter att det är årsproduktion man tittar på.

15. F
    Medlem · Nivå 13
    När man snackar offerter mellan varandra så är det mycket exaktare att snacka installerad effekt istället. Olika riktningar, olika beräkningsmodeller mellan leverantörer gör att årsproduktion varierar. En leverantör som vill sälja in skriver upp årsproduktion och en annan är konservativ för dom har produktionsgaranti. Det kan lätt skilja 2000kWh på samma installerad effekt.